Aldrig mer jeans från Levi’s, aldrig mer jeans från Åhléns

Jag är en person som gärna undviker att handla kläder. Jag tycker att det är en tråkig sak att göra i och med provrum och kläder som ska tas på och av. Jag hade gärna sluppit. Men när jag väl handlar så gör jag det ordentligt, för att slippa upprepa det ofta. Ett sådant tillfälle var 7 november 2007.

Jag gick till Åhléns City i Stockholm eftersom jag vet att de har ett ganska brett utbud och brukar kunna hitta kläder där som jag gillar (exempelvis tröjor utan tryck som ser okej ut och jeans som jag gillar). Det brukar bli Åhléns eller NK som jag går till just eftersom det finns mycket samlat på ett och samma ställe. Då blir processen snabbt avklarad.

Denna dag var mitt främsta mål att köpa jeans. Jag provade några stycken och bestämde mig för tre par. Ett par Nudie, ett par JL och ett par Levi’s (som var de billigaste av de tre).

Jag var riktigt nöjd med samtliga eftersom jag tyckte att de passade bra.

Tre månader senare (i början av februari 2008 ) satt jag en dag på kontoret och kände som att det kom in kall luft i grenen, vilket jag tyckte var konstigt eftersom det påminde om känslan när ett par byxor blivit så utslitna att det går hål på dem. Jag kände efter och till min stora förvåning hade ett sådant hål uppstått på mina Levi’s jeans.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att jämföra med de andra två paren – som jag hade haft på mig ungefär lika mycket – och insåg att de knappt var slitna. Jag bestämde mig för att gå tillbaka till Åhléns för att byta byxorna mot ett annat märke eftersom dessa uppenbarligen var av mycket dålig kvalitet. Visst, 999 kr är kanske inte så mycket för ett par jeans i dagsläget, men tillräckligt mycket för att de ska hålla längre än en sporadisk användning under tre månader.

Först i mars fick jag tid att åka dit och visade därför upp byxorna och kvittot. Jag blev bemött med svaret att det såg ut som en typisk slitning. Jag höll med, men påpekade även att en slitning rimligtvis inte borde ha uppstått redan efter tre månaders tid. Dessutom var de andra två byxparen hela. Hur kunde det vara möjligt, om det nu var en vanlig slitning, undrade jag.

De sade att de skulle låta sin produktansvariga titta på dem. Några dagar senare ringde de upp mig och sade att det var en typsik slitning och inget de skulle ersätta. Jag ringde upp konsumentrådgivaren som tyckte att jag skulle anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden med hänvisning till att ”ett par jeans bör hålla längre än tre månader”.

Jag gick således tillbaka till Åhléns och sade vad konsumentrådgivaren sagt till mig men på Åhléns jeansavdelning hävdades det fortfarande att det var en vanlig slitning. Jag påpekade återigen att det vore rimligt att mina andra byxor då också skulle ha samma slitning, men de ansåg det inte vara ett hållbart argument (uppenbarligen). Därför tog jag mina byxor och har nu väntat ett tag.

Nu ska ni få se skillnaden på byxorna och nu har jag alltså använt JL- och Nudiebyxorna i fem månader till och inte använt Levi’s byxorna alls sedan jag upptäckte hålet i grenen i början av februari.

Jeans från JL:

Jeans från Nudie:

Och skräpjeans från Levi’s:

Det är uppenbarligen något fel här, men det tycker inte personalen på Åhléns. Därför har de förlorat några tusen kronor per år från mig, istället för att erbjuda mig att köpa ett par andra jeans och låta mig betala en eventuell mellanskillnad. Det är vad jag kallar för idioter. Dessutom kommer jag nu att anmäla dem till Allmänna Reklamationsnämnden.

Så, vad vinner de på att försöka lura mig? Absolut ingenting. De kommer snarare att förlora på det.

24 svar till “Aldrig mer jeans från Levi’s, aldrig mer jeans från Åhléns

  1. Fan vad löjligt, att de inte fattar att de förlorar mycket mindre på att ge dig ett par nya byxir än att förlora dig (och säkert många andra) som kund visar bara på otroligt bristfällig sense of service…

  2. M22: Jo, det är det som är det tragiska. Jag förklarade även allt detta för dem i lugn och saklig ton, och vad de skulle tjäna mer på att göra, men det gick inte in.

    Det är lika lönslöst som att få en person utan ben att springa. Vissa kan inte tänka några steg längre hur man än presenterar ett resonemang och sådana människor brukar kallas för idioter.
    🙂

  3. Kvalitet kostar sägs det. Blir en liten förtroendekris om det kostar utan kvaliteten… Tack för tipsen om vad och var jag inte ska handla!

  4. Thomas: Ja, lite längre än tre månader hoppades jag ju på att ett par jeans för strax under tusenlappen skulle hålla. Jag hoppades även att jag skulle bli bättre bemött när jag t.o.m. hade ganska bra bevis på att det var något konstigt med just den produkten. Jag hoppades även att de skulle notera att jag handlade flera plagg där och att jag kanske hade tänkt att göra det igen.

    Jag hoppades fel…

    Jag hade aldrig skrivit om detta om jag hade blivit väl bemött, men eftersom jag inte blev det så får de ju se vad det kan leda till och med enkel matematik räkna ut hur mycket mer det kommer att kosta dem (om de nu klarar av att räkna).
    Jag har givetvis mailat dem länken.

  5. Hej Juggen. Har haft samma bekymmer som dig när det gäller jeans. Köpte stretch jeans och det är de bästa jeansen jag haft. Du kanske borde kolla in det.

    Kända märken då betalar man ju också för själva metaprodukten som de försöker sälja i reklamen.

  6. Stretch, säger du. Menar du Chuck Norris-jeans? 😉

    Jag köper byxor som jag tycker passar mig, vilket inte alla gör (konstigt vore annars). Levi’s har faktiskt hört av sig till mig efter att jag mailat dem länken till mitt blogginlägg och erbjudit mig ersättningsprodukt. Vi får se om de kan ha något annat än jeans som är värt att ha, eftersom jeanstyget inte verkar hålla speciellt bra.

    Åhléns har däremot inte hört av sig. Vilket seriöst företag…

  7. Fan, det spelar väl ingen roll om det är från Åhlens. Det är ju märkerna som är pissiga. Jag tycker du skall köpa Acne jeans. De brukar hålla i 1 år eller någonting sådant om man frekvent använder dem.

    Eller så kan du ju lägga litet mindre pengar och typ köpa H&M jeans som du kan använda i tre månader och sen ge dem till Myrorna eller någonting

  8. En kompis till mig var på Åhléns för typ två år sedan för att köpa hårfärg, hon valde en som var ljusbrun. När hon kom hem färgade hon håret och efter färgningen upptäckte hon till sin förvåning att hon var nästintill svart i håret.
    Efter nån dag gick hon tillbaka till Åhléns och berättade att hon färgat och frågade ett biträde vad hon tyckte att håret hade för färg ”Ljusbrunt” sa hon. Kompisen frågade ”Menar du allvar? Tycker du att det är ljusbrunt?”. Biträdet ropade dit en kollega som oxå envisades med att det var ljusbrunt.

    Dom verkar vara lite speciella på Åhléns.

    Av oss som tittade på hennes hår var det _ingen_ som tyckte det såg ljusbrunt ut. Det var snarare mörkt, mörkt brunt åt det svarta hållet.

  9. Reza: Det spelar visst roll att de är från Åhléns eftersom de som återförsäljare är skyldiga att ersätta mig, ingen annan egentligen. Det ville de inte göra vilket säger något om servicegraden på deras jeansavdelning.

    Att säga till en kund att ett par jeans är slitna efter tre månaders användning samtidigt som de andra byxorna inte är det är lite ”lustigt”. Jag upplevde mig inte alls som trevligt bemött, snarare tvärtom.

    Elsa: Ha ha, det var ju nästan ännu mer vansinnigt än det med byxorna.

  10. Varför ska Åhlens ersätta dig? Har du själv tittat på bilderna du lagt ut? Kan du inte se att samtliga jeans är slitna på exakt samma ställe?
    Någonstans i din omgivning finns det något som nöter. Kanske i din bil, i din soffa eller kanske i din kontorsstol.
    Tips… kolla dessa ställen och avlägsna gem, nagelfilar, armbandsur eller vad det än är som nöter.
    I annat fall raka pungen.

  11. Peter:

    1. Därför att återförsäljaren är ansvarig att ersätta produkter som inte uppfyller för produkten uppsatta krav av Konsumentverket.
    2. Ja, tror du att jag blundade när jag tog dem och när jag lade upp dem. Hur otroligt det än kan låta har jag t.o.m. sett byxorna på riktigt, inte enbart på foto.
    3. Ja, det finns något som nöter, kanske är det t.o.m. det faktumet att jag går som påverkar det.
    4. Jag tänker inte avlägsna mina ben.
    5. Varför vill du att jag ska raka pungen?

    Sammanfattning:
    Jag tror inte att du har läst mitt inlägg. För en människa som läser inlägget förstår att jag inte har något problem med att byxor som är använda blir nötta. Däremot har jag enorma problem att acceptera att ett par byxor blir nötta så pass mycket att det går hål i dem efter tre månader medan det fortfarande inte har gått hål på de andra.

    Så att även du förstår:
    Låtsas att du köper två par skor. Du använder dem båda lika mycket i en vecka. När veckan är slut är sulorna helt bortslitna på det ena paret medan det på det andra paret knappt märks att du har använt dem och 8 månader senare är sulan på det andra paret knappt sliten.

    Detta var en överdriven version av det som har inträffat i mitt fall, eftersom du tydligen inte förstår innebörden av det jag skrivit tidigare.

  12. Har du fått svar från ARN än?

    Nyfiken, eftersom jag själv råkade ut för en liknande händelse på Åhlens City nu i augusti. Köpte en klänning för 1000 spänn som sedan inte gick att stryka. Den vägrade de ta tillbaka med motiveringen ”den SKA vara skrynklig”, trots att det tydligt framgår på skötselrådet att man kan stryka plagget. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt denna idioti.. men avvaktar tills jag fått besked i detta pågående ärende från ARN.

    Lycka till!

  13. Måste erkänna att jag inte orkat kontakta dem. Jag vet att jag skulle få rätt i frågan. Jag har haft mycket annat att tänka på den sista tiden så 1000 kr hit eller dit gör mig inte så mycket. Jag vet i alla fall var jag inte ska handla kläder längre. Handlade kläder för nästan 9000 kr härom dagen, och det var inte på Åhléns kan jag säga. Jag kommer inte att handla där igen.

    Jag nöjer mig än så länge med att denna bloggpostning är den som drar flest utomstående besökare till min blogg efter sökningar som jeans, Levi’s och Åhléns. Det känns tillfredsställande nog. Tycker dock att Åhléns är de som skött detta sämst och de har inte ens svarat till mig när jag mailat de länken till min blogg, vilker Levi’s faktiskt gjorde och erbjöd sig att ersätta mig.

    Angående din klänning så är det faktiskt skrattretande. De kanske menar att skötselrådet visar att du _kan_ stryka den men det garanterar inte att det får någon effekt.

    Det är som att säga att du _kan_ tvätta plagget i 30 grader, men att det inte blir rent då. 🙂

    Vilket skämt…

    Känns som att Åhlens skulle behöva någon som hjälper dem att styra upp servicegraden ganska kraftigt. Hm, kanske ska erbjuda dem konsultation…

  14. Det är insane troll logic av Åhléns att inte ersätta för att muta en missnöjd kund.

    Hade jag gjort med en gång,
    och dessutom hintat L.S. Sweden att kolla upp trådtäthet-
    för det finns inget ”normalt” med den slitningen!

    Å andra sidan syr jag mycket kläder själv och kan därför klaga på den dåliga kvalitén och osmickrande passformen i timmar för den hunsade sömmerskan i sin sweatshop…

  15. Åhléns verkar för dumma för att driva affär.

    Skippa Levi’s. Har själv köpt ett par Denim Demon. De håller för allt, verkar det som. T.o.m. för älgjakt och skoteråkning. http://www.denimdemon.se/ och http://www.denimdemon.se/project.aspx

  16. Tack för tipset! Måste prova och kolla hur de sitter. Men det vore verkligen trevligt att ha ett par jeans som håller längre än ett år.

  17. Zdravo, vidim da si zemljak i da ono ostavim moj trag. Skit i jeansen nu och kör nåt mer somrigt va fan! Puno pozdrava iz spanije, Aleksandre

  18. Jag skiter i jeansen nu, det där är ju ett gammalt inlägg. 🙂
    Nu är det mest cykelbyxor som gäller. Alla tycker att jag är asläcker, det ser jag på deras blickar. Tjejerna ler och tittar konstigt på mig. Jag har bestämt mig för att det är positivt.

    Sta radis u Spaniji? Odmor?

  19. Jag köpte mina Levis jeans också för precis tre månader sedan hos Levis store i Örebro (nu bytt namn till entertainment). Mina jeans gick också sönder i gren och på knät, detta helt utan att jag slitit (fastnat och dylikt) sönder dem. Jag påpekade detta till butiks chefen ”O Ami” (som hon kallade sig). Hon sa att hon skulle kontakta Levis för deras uttalande om reklamationen, men min känsla var redan vid inlämnande att hon inte tog detta på allvar. Hon återkom efter 1,5 vecka och jag fick precis samma korkade bemötande och ingen som helst kund förståelse. Istället så provoserade hon mig genom barnsliga uttalanden ochkomentarer. Då jag inte kunde godta detta så kommer jag att gå vidare till Arn och se hur långt det kan gå. Men det är skönt att se att det är fler som har problem med Levis och deras kundservice. De och framför allt Levis store Örebro (enterteinment) är ju de som kommer gå förlorande ur detta. Man kan ju också hoppas att ägaren för entertaiment Örebro skickar sina anställda på charmkurs för de verkar inte ha någon som helst utbildning i grunden och inte heller verkar de bry sig om att sin ägare nog inte skulle vilja bemöta sina kunder som hon gjort. Therese Jensen Griffiths vet mer om detta fall och troligen många många fler. Jag har nu tappat allt förtroende för Levis som kavlitetsmärke, det kommer att bli Nudie i fortsättningen. Kund servicen är på topp där.

    • ARN kommer med största säkerhet döma till din fördel. Ett par byxor ska hålla längre än 3 månader, om de så används varje dag, så länge man inte just gör extrema saker i dem. Att bara ha dem på sig bör inte anses vara extremt. 🙂

  20. Levi’s kvalitet har helt klart chanserat sedan 90-talet, då man med lite tur kunde hitta USA-tillverkade som höll i fem år.

    De bästa jeans jag har köpt på senare år är fabrikatet Jack & Jones, som brukar vara väldigt prisvärda.

    • Ja, jag minns också att jag hade byxor från Levi’s åp den tiden och att de höll mycket bättre. De här senaste var rena skräckexemplet på dålig kvalitet. Men, det är deras förlust. Har man en gång köpt ett par byxor som bara håller i tre månader så gör man inte om samma misstag igen. Det borde vilken företagare som helst inse, dock verkar så inte vara fallet med dem på Levi’s.

  21. Ser dock att de andra två paren är slitna på samma sätt fast utan hål. Äger själv jeans av olika märken, inklusive levi’s, och mina visar tecken på sådär synliga slitningar efter mer än ett år. Kanske köper du helt enkelt lite för små jeans? Vecken ser ut att ha uppkommit från att sitta för stramt och vid rörelse därmed skapa vridningar i väven.

    • Nej, de är inte för små. Sitter bra tycker jag. Visst blir de alla slitna så småningom, men det jag hade synpunkter på var att detta par höll så oerhört kort tid. Jag har aldrig varit med om det, varken innan eller efter det paret.

Lämna ett svar till thomastvivlaren.se Avbryt svar