White shit

Jag spenderade torsdagskvällen hemma hos några vänner på Kungsholmen. Efter besöket började jag gå hem och valde Västerbron och Hornsgatan som rutt, eftersom jag tänkte att jag skulle passa på att äta på en thairestaurang belägen på Hornsgatan. Jag var dock sent ute, så de höll på att stänga när jag kom dit. Därför bestämde jag mig för att bita i det sura äpplet och äta på Burger King vid Medborgarplatsen istället. Av de stora hamburgerkedjorna tycker jag att de gör godast hamburgare, men den typen av inrättningar – särskilt vid platser som Medborgarplatsen – har en tendens att ha ett skabbigt klientel, varför jag undviker att besöka dem.

Restaurangen var nästan tom, vilket var skönt, och det såg ovanligt städat ut. Jag beställde min mat och väntade vid kassan. Medan jag skulle betala hörde jag en duns på min vänstra sida och vände mig om eftersom mannen i kassan tittade åt det hållet med en mycket skeptisk blick. I soffan som går längs med ena väggen i restaurangen satt nu en afrosvensk man med rasifierad kropp. Att döma av kroppshållningen var han ganska berusad. Medan jag fick min mat reste den afrosvenska, rasifierade manskroppen sig upp och såg ut som att han funderade på vad han skulle beställa. Jag satte mig ca två meter ifrån där han hade suttit, med ansiktet vänt åt det hållet. Kort efter att jag satte mig hörde jag honom börja sluddra högt och mannen i kassan svarade ”Det här är inte McDonalds.”, vilket fick mig att misstänka att den rasifierade kroppen hade beställt någon rätt som serveras på McDonalds. Den rasifierade afrosvenska manskroppen blev upprörd av detta och började sluddra ännu högre. Sedan lugnade han sig lite och satte sig igen. Huruvida han egentligen lyckades beställa något och därefter betala för sig, vet jag inget om eftersom jag inte iakttog vad han gjorde. Han återvände till sin plats och hamnade i mitt synfält.

Kort därpå dök en vit, kvinnligt kodad kropp upp, helt klart en vit fittbärare (kan ha varit homosexuell givetvis, sådant är svårt att se ibland och jag har ingen aning om vad hen identifierar sig som givetvis). Hen beställde något och fick sin order levererad nästan omgående, antagligen p.g.a. det hen beställde redan fanns färdigt. Detta väckte den rasifierade afrosvenska manskroppens vrede. Han började skrika på dålig svenska ”Jag var först! Jag var först!”.
Han reste sig upp aggressivt och fortsatte skrika otydliga saker mot mannen i kassan. Därefter blev sluddrandet tydligare, men på dålig engelska: ”I’m black! You white shit, you will die! I will kill you!”
Jag hörde hur den rasifierade afrosvenska manskroppen spottade på golvet bakom mig,  öppnade dörren och gick ut. Utanför restaurangen skrek han lite till och lämnade därefter platsen. Jag vände mig om mot kassan och såg mannen förklara för en kollega med kvinnligt kodad kropp vad som hade hänt.
Mannen (a.k.a. White Shit) är en ganska mörkhyad indier eller pakistanier, av utseendet att döma.

Jag tyckte givetvis att situationen var ganska komisk på sätt och vis eftersom den fick mig att fundera på om den rasifierade kassörskroppen hade kunnat anmäla den afrosvenska, rasifierade manskroppen för hatbrott och vad som skulle hända om han gjorde det. Skulle det räknas som ett hatbrott? Han kallade ju kassörskroppen för vit och det är som bekant bara vita som kan vara rasister och förtrycka andra. Då kom jag på att polisen har viktigare saker att göra än att ägna sig åt mordhot, så jag släppte tanken.

Jag lämnade restaurangen och begav mig söderut på Götgatan. I höjd med Skrapan såg jag en lång, afrosvensk, rasifierad manskropp gå emot mig. Normalt brukar människor hålla ett litet avstånd mot mötande om det är lite folk på trottoaren, men inte han. När han var nära mig gjorde en han en rörelse med sitt huvud, vilket fick mig att inse att han sade något till mig. Jag tog ut mina hörlurar och sade ”Förlåt?”. Han upprepade sig.
– Vill du ha koks?
– Nej.
– Amfetamin?
– Nej, det är fint tack.

Han ryckte på axlarna och vi fortsatte gå åt varsitt håll. Jag tänkte först att jag skulle ringa polisen och tipsa om hur han ser ut, men kom på att poliser har viktigare saker att göra än att spana på knarklangare som går fram till folk på Götgatan och erbjuder dem knark. Jag började även fundera på hur det var förr i Sverige. När jag var ung hände det vid några tillfällen att ”svennebanan”-typer kom fram till mig och undrade om jag hade hasch eller gräs att sälja, antagligen eftersom jag var långhårig och såg lite ut som en hippie i deras ögon. Då brukade jag bli irriterad och hålla en föreläsning om att knark är skadligt för hjärnan. Jag hade dock aldrig varit med om att bli erbjuden att köpa tyngre narkotika. Någon gång måste vara den första, tänkte jag.

Jag började skratta lite för mig själv. Jag visste att jag inte hade något att oroa mig för. Vinpriset är i princip identiskt som för några år sedan, ingen gran i sikte brann och senast jag flög över Sverige såg jag öppna fält och stora skogar. Plats finns det gott om. Att Södermalm har förvandlats till en plats där knarklangare ägnar sig åt att leta kunder öppet bland helt främmande människor på Götgatan och där rasifierade afrosvenska manskroppar mordhotar rasifierade indisksvenska manskroppar p.g.a. att de är ”white shit” och att de anser sig blivit utsatta för rasism när de inte får sin BigMac på Burger King (som de antagligen ännu inte hade betalat för) före en vit fittbärare, är bara exotiskt och spännande. Dessutom fanns både rasism och knarklangare på Söder redan under biskop Anunds tid, känns det som.

4 responses to “White shit

  1. Känns som en alldeles utmärkt postmodernistisk betraktelse.

  2. he’s back!

  3. Du är verkligen korkad. Och aggressiv. Den mest irriterande kombinationen.

    • Vilken fantastiskt välunderbyggd kommentar. Hatten av!
      E-mailadressen som du har skrivit att du har visar att du är oerhört intelligent: ballefjong@kuk.se
      Jag gillar att bli imponerad, och du har verkligen lyckats imponera på mig.

Kommentera

