Feministisk komik när den är som bäst

Jag kan inte sticka under stol med att jag tycker att många feminister är riktigt underhållande. Det finns onekligen mycket som är oerhört komiskt när man analyserar deras beteende, även om det oftast gränsar till lyteskomik eftersom de ju inte kan hjälpa att de är efterblivna. Komiken består i att de så ofta säger emot sig själva utan att vara kapabla till att förstå att de gör just det. Det är intellektuell slapstick, som jag inte kan låta bli att skratta åt.

I dag hade jag det stora nöjet att läsa en artikel (?) eller vad det nu är, kanske är det ett blogginlägg, som en feminist har skrivit. Det finns mycket att säga om det hen har skrivit men jag har varken ork eller tid att gå in på det närmare. Jag kan sammanfatta min åsikt om programmet – efter att endast ha sett ett avsnitt – att jag inte delar feministens uppfattning om det men att jag heller inte finner programmet roligt. Det avsnittet som jag såg kändes mest ganska tråkigt och själlöst, som om det var något skaparna gjort med vänsterhanden bara för att fylla ut tiden samtidigt som de ägnat sig åt viktigare saker på annat håll. Därför är jag glad över att feministen skrev sin text, eftersom något roligt skapades ur det tråkiga programmet.

Höjdpunkten i hens text står följande två meningar för:

”Det finns precis lika många kvinnor som skapar revolutionerande appar, datateknik och maskiner och viktiga uppfinningar, men de får inte samma medial exponering som männens. Serier som Morran och Tobias hindrar kvinnor som skapat det nya Spotify eller Skype från att bli tagna på allvar.”

Feministen som studerar statsvetenskap verkar sakna grundläggande kunskaper i hur man exempelvis använder Googles sökmotor, vilket står för komiken i kombination med hennes val av exempel. Vill man läsa på lite om vilka som skapade just Spotify och Skype så finns den informationen bl.a. på Wikipedia. Tvivlar man på det som står där går det säkert att ta reda på informationen genom att kontakta respektive företag.

Dock kan det ju vara så att Klara Andersson endast följer Gustav Fridolins charmiga exempel och försöker skriva om historien och verkligheten. I sådana fall vill jag passa på att tacka lille Gustav för hens bidrag till mänskligheten.

 

9 responses to “Feministisk komik när den är som bäst

  1. Jag håller ju med dig om att feminister är humorfria och har stora brister i sitt logiska tänkande, men här är du nog ute och cyklar.
    Hon påstår inte att Spotify och Skype skapats av kvinnor, utan att de kvinnliga genier som håller på eller som precis har snickrat ihop lika unika och geniala projekt inte får sina idéer tagna på allvar eller marknadsförda. Alltså i motsats till alla manliga innovatörer och där var Spotify och Skype ett par exempel.

    • Om det är vad hon syftar på så föreslår jag att hon formulerar sig annorlunda.

      ”Det finns precis lika många kvinnor som skapar revolutionerande appar, datateknik och maskiner och viktiga uppfinningar, men de får inte samma medial exponering som männens. Serier som Morran och Tobias hindrar kvinnor som skapat det nya Spotify eller Skype från att bli tagna på allvar.”

      Vilka kvinnor syftar hon på? Hon namnger två företag skapade av män men ger inte ett enda exempel på företag skapade av kvinnor. Om det finns ”precis lika många kvinnor” som gör dessa saker, varför inte namnge dem istället för att hänvisa till företag skapade av män?
      Jag är övertygad om att ingen bryr sig om könet på personen som skapar en app. Det är hon som hävdar att de är så många, alltså är det upp till henne att ge ett exempel. Dessutom är hennes påstående om att serien på något sätt skulle påverka människors bild av programmerare absurd.

      M.a.o. anser jag inte att jag är ute och cyklar, men det får du givetvis anse om du vill. 😉

  2. Jag är säker på att hennes antagande är fel. Kvinnors kreativitet tar sig sällan sådana uttryck. Det finns ett fåtal hyfsade programmerare och spelutvecklare.
    Men hon hör förstås till den verklighetsförnekande gruppen som hävdar att könet sitter i huvudet.
    Du är inte ute och cyklar i din analys. Du bara misstolkade frasen: ”…som skapat det nya Spotify eller Skype…” Hon är inte riktigt så korkad.

  3. Problemet i citatet står att finna i:

    ”Det finns precis lika många kvinnor som skapar revolutionerande appar, datateknik och maskiner och viktiga uppfinningar, men de får inte samma medial exponering som männens.”

    Nej, det finns inte precis lika många kvinnor som skapar revolutionernande appar eller ”datateknik”. Det är ett påstående helt gripet ur luften helt utan verklighetsanknytning. Jag förstår inte hur man kan häva ur sig något sådant, det är väl uppenbart, UPPENBART felaktigt.

    Jag skyller på postmodernismen, som verkar innebära att man kan säga i stort sett vad som helst och ändå ha rätt under förutsättning att man tycker att det är rätt. Går det inte att be dem att förtydliga sig? Jag skulle ge vad som helst för en källa på ovanstående påstående.

  4. Artikeln är fejk! Klara Andersson finns inte på riktigt och texten är förmodligen satirisk. Se viralgranskaren: http://www.metro.se/nyheter/nej-feministens-arga-text-om-morran-och-tobias-ar-inte-pa-riktigt/EVHobl!iP4L1W9HuGcE6/

    • Kanske är den avsändaren falsk, men det innebär inte att budskapet behöver vara det. Som satir är den rätt dålig eftersom det inte finns något som antyder att det skulle var satir, eftersom det är så feministiska texter brukar vara utformade till fullo. Men, jag ska inte vara för snabb på att döma ut satiren, den kanske framgår tydligare om ett tag.

      • Jag tog den som äkta när jag läste den, men dels efter att någon visade att fotot är ett stock-foto (franskt dessutom) och dels efter att ha läst nästa inlägg av ”Klara” där satiren är ganska uppenbar så …
        Jag misstänker att det som avgör om man uppfattar inlägget om Morran och Tobias som satir eller inte är om man faktiskt sett programmen. Jag har inte gjort det och vet absolut ingenting om detta program, så satiren gick mig helt förbi. Men vad jag kan utläsa från en del kommentarer är satiren uppenbar för dem som sett serien.
        Jag började för övrigt igår på ett inlägg utifrån detta (och ett engelskt uppmärksammat inlägget från en feminist som gjorde abort för det var en pojk) om just det här med satir och parido och tar där upp just detta med att det måste finnas något som signalerar att det är satir/parodi.

      • Jag har endast sett ett avsnitt av det där programmet och störde väl mig mer på att det de gör sig lustiga över i programmet redan har blivit gjort så många gånger att det kändes väldigt förutsägbart och tråkigt. Därför har jag inte sett fler. Dessutom är den typen av människor inga makthavare utan redan på ”botten” och de skadar oftast ingen, varför det känns lite onödigt att ge sig på sådana. Det finns betydligt mer korkade människor som har makt, som det hade varit mycket roligare om de gav sig på. Jag gissar att de inte vågar det. Det var programmet.

        Att en feminist skulle reagera som den påstådda satirförfattaren gör är för en oinsatt i programmet inte alls konstigt. Jag ägnar mig själv åt satir i vissa inlägg, men det framgår väldigt tydligt att det satir i och med att jag ofta skriver det jag faktiskt tycker också.

  5. Jag gick faktiskt också på innehållet i det feministiska blogginlägget och skrev en trollaktig kort kommentar nedanför… Borde kanske genomskådat det men om sanningen ska fram så har jag sett många feministkrönikor och blogginlägg skrivna på blodigt allvar som varit mera idiotiska än den nämnda satiren!

Kommentera

