Nyspråk på ICA!

Jag håller på att bli sjuk, vilket givetvis känns jobbigt. Halsen gör ont och huvudet känns tungt. Trots det klev jag upp klockan sex i morse, efter tre timmars sömn, för att göra ett pro bono-uppdrag åt en hjälporganisation för barn under förmiddagen, ett arbete som jag normalt hade debiterat över tre tusen kronor för att genomföra.

När jag var klar med allt tog jag tunnelbanan hem och tänkte att jag skulle handla lite på vägen hem, eftersom jag kände att jag inte kommer orka göra det i morgon. Jag är ju förtjust i sötsaker så jag tänkte att jag kunde köpa några croissanter som har en typ av chokladfyllning, som en liten ljuspunkt i den för tillfället tråkiga tillvaron. Eftersom dessa brukar säljas för ett pris av två st för femton kr så tog jag fyra st.

Väl framme i kassan så möttes jag av en ung man, svensk, med någon märklig – modern gissar jag – frisyr. Han började skanna varorna och kom så till påsen med croissanterna i. Han tittade på mig frågande.

Butiksbiträdet: ”Vad kallas sådana här?”

Jag, sjuk, trött och ont i halsen: ”Jag vet inte, men de brukar slås in som wienerbröd, två för femton kronor.”

Detta vet jag eftersom jag har köpt dem flera gånger tidigare i samma butik. Att jag förmedlade informationen om priset var som att hälla vatten på en gås. Istället för att lyssna på vad jag sade så vände han sig bakåt till den andra kassan och frågade sin jämnårige kollega. De kom fram till att han kan ”testa att slå in dem som bagels”. Det är tydligen så man gör, man testar att slå in och ser om det går. Går det att slå in det som bagels, ja då måste det ju vara bagels. Kassaapparaten är nämligen intelligent och reagerar om någon slår in bagels manuellt och det som ligger på bandet inte är bagels. Jag tänkte ”Jaha, bagels… Det var ju ett intressant val. Undrar vad dessa bagels kostar.”

Så här mycket kostade dessa bagels:

Utdrag av kvittot.

Utdrag av kvittot.

Detta är en bagel, enligt de två välutbildade ynglingarna på ICA.

Detta är en bagel, enligt de två välutbildade ynglingarna på ICA.

Som ni kan se fick jag alltså betala ca 14 kr mer än vad som står annonserat och det som jag brukar betala. Eftersom jag hade huvudvärk och även ont i halsen så orkade jag inte säga åt ynglingen att han är lat och dum i huvudet. Han kunde faktiskt lyssnat på vad jag sade eller rest på sitt unga arsle och sett efter själv vad de tar för dessa, eftersom han bevisligen trodde att jag ljög. Jag tänkte dock att det kan vara roligare att se om personalen på ICA kommer att stjäla pengar av mig – vilket de ju har gjort – genom att ta betalt för något som jag inte har köpt och trots att jag har meddelat dem om det korrekta priset.

Det påstås att det råder arbetslöshet bland ungdomar. Trots det verkar det vara svårt att hitta ungdomar som är så pass kompetenta att de bemödar sig med att lära sig vad produkterna de får lön för att ta betalt för faktiskt heter. Det kanske är för mycket begärt av anställda numera?

Detta är alltså resultatet av dagen: Jag ställde upp och jobbade gratis för välgörenhet, trots att jag är sjuk, för att sedan bli bestulen av inkompetenta och lata ynglingar på ICA som blivit anställda av en lika inkompetent arbetsgivare. De är med andra ord inget annat än simpla tjuvar. Grattis ICA!

6 responses to “Nyspråk på ICA!

  1. Brukar finnas en liten ”bok” vid kassan där de har bilder på frukt och bröd, med tillhörande ean-kod och pris.

    • Ynglingen verkade tycka att det var jobbigt att bläddra i den. Det var lättare att fråga den kunniga kollegan som tyckte att han skulle ”testa slå in bagel”.

  2. [Räknar ned till att ICA via ombud skickar krav på att bloggposten tas bort för att det ser ut som ”förtal”.]

    För ett par år sedan var vi i en järnvaruaffär modell större i någon Svensk stad. Den ungdomliga personalen visste inte vad en ”syl” var för något konstigt.

    • Tjuvarna på Ica får vara glada att jag inte polisanmäler dem. Tänk hur mycket pengar de tjänar runt omkring i Sverige på att ta mer betalt av kunderna varje dag.

  3. Jag brukar gå tillbaka. Vissa butiker har till och med som policy att du får en eller flera presentcheckar. Till exempel betalade jag två kronor för mycket och fick en presentcheck på 25 kronor när jag påpekade det.

    • Jag påpekade ju priset för ynglingen i kassan. Han tyckte bevisligen inte att mitt påpekande var relevant utan ansåg att hans kollega visste svaret, trots att han inte gjorde det. Men vad vet jag, jag är bara en enkel sydslav och jobbar inte på ICA. De har säkert rätt…

Kommentera

