Feministiska kostråd

Härom dagen ägnade jag lite tid åt att försöka lära mig mer om glutenintolerans, eftersom jag har börjat träffa en kvinna som just är glutenintolerant. Eftersom jag – trots att jag är en vidrig, vit, heterosexuell man och patriark av oanade mått – vill kunna bjuda henne på mat när hon är hemma hos mig så fanns inget annat alternativ än att ta reda på vad hon kan och inte kan äta. Jag måste säga att det är oerhört befriande att hon inte är feminist, vilket numera är en relativt sällsynt egenskap bland kvinnor.

Då råkade jag hitta den här sidan. Jag brukar ju ibland skoja till det genom att skriva ”en” istället för ”man”, eftersom jag tycker att det är oerhört fjantigt. Samtidigt tycker jag att det är intressant att man numera lätt kan avgöra om en person (perdotter?) är feminist endast baserat på hur personen (perdottern) ifråga uttrycker sig. För att säkerställa att det jag misstänkte stämde så sökte jag på textförfattarens namn och hittade mycket riktigt flera indikationer på att så är fallet.

En kan säga att en kan ha ganska roligt åt dessa heniskor.

5 responses to “Feministiska kostråd

  1. Pingback: Gubbfritt | WTF?

  2. Vad gäller en och man vill jag bara påpeka att vi västgötar har den dialektala egenheten att vi ofta använder en istället för man. Oavsett graden av feministisk renlärighet.

    • Det är riktigt Hans. Kanske är det så att feministerna endast har anammat en västgötsk dialekt som endast sträcker sig till brukande av det ordet? 🙂

    • Tänkte just säga det, och det förekommer tydligen även längre österut.
      Man kan tänka sig att texten läses upp av någon av Galenskaparnas karaktärer, kanske Roy från Macken, eller varför inte Rippes Goja?
      Då blir det drag i en text med ord som ”vegetabilier”, ”matspjälkning”, och ”blodsockernivå”.

Kommentera

