Normbrytande nyheter

Vi som lever i upplysta Sverige är ju medvetna om hur viktigt det är att bryta normer, oavsett vilka dessa normer är. Normer ska brytas för sakens skull, så länge det är de patriarkala normerna som bryts. Vetenskap, exempelvis, är ett patriarkalt påfund som inte tar i beräkning ”mjukare” värden. Jag vet ju inte själv vad detta betyder, eftersom jag är en man, men jag försöker åtminstone förstå. I och med detta känner jag att det jag gör är rätt.

Därför var det med stor glädje som jag härom dagen fick ta del av nyheten om att rasifierade kroppar i Guinea attackerat och dödat flera medlemmar av en delegation som kommit till deras by för att informera om ebola. Alla vet vi ju att ebola är ett påfund av vita, medelålders, heterosexuella män och egentligen inte existerar. Det används som medel för att skrämma kvinnor och rasifierade kroppar till lydnad, så att det vita patriarkatet ska kunna styra och berika sig på bekostnad av de andra, som är svaga, utsatta och goda.

En annan normbrytande nyhet är att kvinnor även kan förtrycka andra kvinnor. Tyvärr visar det sig att män egentligen ligger bakom förtrycket men det är ändå upplyftande att se att även kvinnor kan! Vad som blir väldigt uppenbart när man läser artikeln är att dessa kvinnor har lärt sig förtryckets konst av just vita, medelålders, heterosexuella män med tanke på från vilka länder de rest till IS från. Artikeln bekräftar därmed den evigt käcka Åsa Romsons tes om att vita, medelålders, heterosexuella män är ondskan som förstör denna planet.

 

Den kanske mest glädjande nyheten är den om att vi inte längre kan utgå ifrån att det vi i dagsläget kallar för människor verkligen är det. Det har ju, med all rätt, av vissa upplysta personer uppmärksammats att det är förtryck att avgöra vilket kön en annan person har genom att betrakta vad en människa har mellan benen. Den som avgör vilket kön den har är ju givetvis personen själv baserat på hur den själv upplever sig. Hur detta hänger ihop med att könet är en social konstruktion ska jag inte gå in på eftersom det vore patriarkalt förtryck i form av logik, och det vill jag inte ägna mig åt eftersom det är otäckt och något jag försöker lägga bakom mig. Därför är det givetvis glädjande att inse att inte enbart könet avgörs av individen, även arttillhörigheten är självvald.

goatrobbery

3 responses to “Normbrytande nyheter

  1. ”att dessa kvinnor har lärt sig förtryckets konst av just vita, medelålders, heterosexuella män” … som kör omkring i stadsjeepar, ska det väl vara?

  2. On normbrytande är normen bör man bryta mot den normen.

Kommentera

