Feminister och deras övertygelse

Med tanke på att det är val i morgon vill jag bara ge er några lustiga exempel på hur feminister resonerar, även om de väljer olika partier. Det första exemplet är en statusrad på Facebook som en bekant har ”gillat”:

”Det är val. Mitt flöde svämmar över med debattartiklar och jag läser nästan hela tiden. Jag har sedan länge bestämt mig för vart min röst ligger. Människor talar om att det är trendigt att rösta på F!, det talas om kappvändare och att feminismen är hetare än någonsin. Att avfärda feminismen som en trend är helt galet. Jag röstar för kampen jag bedrivit sedan barnsben, att ha samma rättigheter som varit självklara för män i alla tider. Jag tror att varenda smart kvinna varit feminist sedan dagen hon föddes även om hon inte alltid identifierar sig med den stereotypa bilden av feministen. Vi lever i ett samhälle där patriarkatet styr, där vi ständigt förminskas och reduceras till objekt vare sig vi är medvetna om det eller inte. Vi lever i ett samhälle där kvinnan inte utgör normen, ett samhälle där vi är förlorarna. Jag kan för mitt liv inte begripa hur människor kan påstå att feminismen inte behövs.”

Värt att notera att kvinnan är född i början av 80-talet och vi vet ju alla hur förtryckta kvinnorna var även då. Glöm heller inte att patriarkatet styr och alla de rättigheterna som varit självklara för män i alla tider. Det får bara inte glömmas. Så resonerar alltså en 30+ kvinna i Sverige, så lite historiekunskap har hon, så märklig är hennes uppfattning om vad ordet patriarkat betyder. Det är skönt att även hon får rösta.

Hur resonerar då en yngre kvinna som är strax under 30? I ett inlägg skriver hon så här efter att ha skrivit om en film hon tyckte var tråkig:

”Istället satt jag och tänkte på slutdebatten som jag tittat lite på innan i SVT1. Dom flesta av er är så röda att det sjunger om det, går liksom inte att undgå. Själv kommer jag och lägga min röst på Centern och den helt fantastiska Annie Lööf. 5 gubbslem, 1 medelålders svennebanan med tveksamma åsikter, en pojkslyngel och så EN kvinna bland partiledarna. Pinsamt.
Annie Lööf är precis vad Sverige behöver och en fantastisk förebild för unga tjejer.
Annie Lööf 4 president! ”

Detta är alltså hur feminister motiverar sina röster. Dessutom verkar hon helt ha missat Åsa Romsons existens. Är det endast jag som börjar tvivla på om det verkligen är rätt att endast en persons ålder ska få avgöra huruvida den ska vara röstberättigad eller inte? En viss slutledningsförmåga och vissa baskunskaper bör väl åtminstone vara ett krav?

Så här inför valet vill jag även rekommendera er att läsa denna text av ”Josh”: Herrar och väljarfolk

9 responses to “Feminister och deras övertygelse

  1. Som sagt var, det är ju tydligt att Fi ,s väljare inte vill eller har förmåga att se vilken galen politik de vill införa.Ofinansierad politik,skrotat försvar utan att ha något alternativ och manshat och rasism mot vita män.

    • Det som kanske är mest märkligt är att de är helt oförmögna att se just hur vansinnigt det de vill är. De saknar helt verklighetsförankring, och jag börjar på allvar fundera över hur det står till i huvudet på människor som röstar på Feministiskt Initiativ. Men, som exemplet ovan visar så verkar även andra feministers slutledningsförmåga vara bristfällig.

      • Likheterna med religiösa sekter är slående, tror också många röstar på F! för att dom känner att det är inne och trendigt.

  2. Förmodligen en följd av det postmoderna tänkandet där vars och ens subjektiva uppfattning om verkligheten är sant och där fakta är ett patriarkalt förtryck.

  3. Pingback: Vad säger valresultatet egentligen? | WTF?

  4. Att idioter har rätt att rösta in idioter ser jag som en demokratisk rättighet. Man förtjänar de politiker man väljer in.

    Vad jag blir sur på är den icke valbara, oberoende och sakliga statsmedia som är allt annat än oberoende och saklig, men likförbannat icke valbar.

    Vad jag blir sur på är privat press som får kalla sig journalism när de inte bedriver något annat än lobbyism och opinionsbildning.

    Och kommer undan med det.

  5. Hej Juggen! Vill bara meddela dig att jag inte saknar verklighetsförankring, att det står bra till i mitt huvud, att min slutledningsförmåga inte är bristfällig samt att jag inte är korkad. Däremot blir jag bestört för att jag genom FB -vänner blir länkad hit. Den offermentalitet som det ges uttryck för här, att man som vit medelålders man känner sig hatad och utsatt för rasism är minst sagt patetiskt. Hej då!

    • Hej Caroline,
      Det är givetvis så att du själv inte anser dig sakna verklighetsförankring, etc. Nu är det så att det här är min blogg, det är här jag skriver mina åsikter och jag anser att om man kallar människor av ett visst kön för gubbslem och helt missar existensen av Åsa Romson, ja då är man helt enkelt inte särskilt smart. Det är min åsikt och den får jag ha. Sedan är det så att du får vara precis hur bestört du vill, eller tycka att saker är patetiska hur mycket du vill. Det förändrar inte faktumet att ditt sätt att uttrycka dig på är sexistiskt och därmed korkat, enligt min åsikt. Kul att du ”gav dig till känna” i alla fall! Lycka till med bestörtningen!

Kommentera

