Det pågår ett folkmord

De senaste dagarna har jag på flera ställen på Facebook läst att Israel ägnar sig åt folkmord och detta har gjort många väldigt, väldigt upprörd. Israel jämförs med Nazityskland, etc. Ingen av dessa engagerade säger något om konflikten i Syrien eller i Kongo, t.ex. Av detta drar jag slutsatsen att de älskar palestinier extra mycket, för någon annan orsak till deras besatthet kring konflikten kan jag inte hitta.

Nu är det så att jag själv anser att Israel representerar ondskan på Jorden. Det är tydligt att så är fallet med tanke på den enorma mängden dödade civila som alltid följer i spåren av Israels övergrepp mot de fredliga palestinierna, samtidigt som andra konflikter aldrig kräver så många dödsfall. Jag blev dock ändå mycket förvånad när jag i dag upptäckte något oerhört:

Jämför Israels siffror med ”grannländernas” siffror av döda i trafikolyckor och säg om det inte ligger något lurt bakom detta. Varför dör det så få israeler men så många icke-israeler? Det är ju helt oproportionerligt! Och hur har man lyckats tysta ned detta?! Det är uppenbart vem det är som kontrollerar media! Jag säger inget mer, utan låter siffrorna tala för sig (siffrorna efter årtalet anger antalet döda per 100 000 invånare):

Antalet döda i trafikolyckor per land och år:

Egypten: 10729 (år 2010) (13,2)
Iran: 19 969 (år 2010/2013) (34,1)
Irak: 9962 (år 2010) (31,5)
Jordanien:1438 (år 2010/2011) (22,9)
Libanon: 942 (år 2010) (22,3)
Saudi: 6800 (år 2010) (24,8)
Syrien: 4669 (år 2010) (22,9)

Totalt antal döda per år: 54509

Israel: 263 (år 2012) (3,3)

Hur länge ska vi tillåta detta folkmord att fortgå?! Förstår ni hur många människor som har dödats i trafiken?!

One response to “Det pågår ett folkmord

  1. Jag vet inte… Jag tror att folk reagerar specifikt på denna konflikt av några anledningar: Den största anledningen kan vara att media har matat oss med den sedan den först uppstod, och folk bara tror att de måste reagera. Den andra anledningen att Väst har varit med och bidragit till den sedan den först uppstod, i och med att USA har backat Israel sedan staten bildades. Och sedan Europas historia med De Europeiska Judarna och Sionisterna som vi då hjälpte att få det där landet efter allt det fruktansvärda som skedde under Tredje Riket och Andra Världskriget. Det är bara vad jag tror – Europa har den historian, och media säljer oss dessa nyheter för att det är det som engagerar folk på något sätt. Men mest antagligen bara Media som matar folk med detta och folk äter upp det och tror att de måste uttala sig på något sätt.

    Jag tycker det är felaktigt att kalla det Israel gör för ”folkmord”, och jag har flera gånger i det förflutna försvarat Israels rätt att försvara sig mot både Hezbollah och Hamas. Jag håller med om att Hamas måste bort, just för att de bara gör saker mycket värre för Palestinier, då de sprider skräck och terroriserar befolkningen. Men att bryta Hamas är nödvändigtvis inte IDFs uppgift heller – Hezbollah, eller Syrien, skulle likt väl göra det, till exempel. Jag ser inte hur IDFs aggressiva bombningar kommer väcka mer sympati för Israel i Gaza och inte få Palestinierna att stötta något typ av motstånd. Problemet, som jag ser det, är att Palestinierna inte har mycket att välja på, och att folk lever under helt fruktansvärda förhållanden i Gaza vilket bara tränger in dem mer. Jag håller med om att Gaza är ett enda stort fängelse för de Palestinier som bor där, och att det aldrig kommer att bli någon fred så länge den blockaden är där. Och jag håller med om att IDF har behandlat Palestinierna helt fruktansvärt genom tiderna – folk har blivit våldsamt blivit utdrivna från sina hem, fått sina byar helt förstörda, och väldigt många har blivit dödade. Men, jag sympatiserar med de civila medborgarna i Israel. Som jag förstår så vill de flesta ha fred, men den ideologiska situationen tillåter inte det. Så, jag är lite kluven här. Allt jag har lärt mig, är att sådana konflikter aldrig är simpla.

    Det är en svår situation. Från de Israeler jag har läst, så sympatiserar många Israeler med Palestinierna, men det är svårt att veta hur man ska gå tillväga som bara en vanlig medborgare. På samma gång trängs Israeler in, när de ser att omvärlden driver sina hatiska kampanjer emot deras nation, vilket såklart då gör Israelerna defensiva. Så det är svårt.

    Jag brukade inte tro på det här med Sionism – men den existerar visst, och den har ingenting med Judendom som Religion att göra, utan är en sekulär rörelse. Jag förstår det som att många Européer konverterade till Judendomen av politiska skäl under Islams framtåg in i Europa, och att den större delen av dessa var sekulära då, och är sekulära idag. Så Sionism är mer av en politisk ideologi som tror sig ha rätt till landet Israel – precis som inom Wahabismen, så ser Sionisterna på Gud som någon slags fastighetsmäklare som lovat dem en massa land.

    Så, jag vet inte… USA kanske skulle ha gett Judarna en egen stat i USA istället?

    ^ Men även detta diskuteras hela tiden. För allt jag vet personligen så finns inte historian alls – allt kan vara ett påhitt.

    Frågan är ju alltid vad man själv tycker… Information, statistik och nyheter kommer att ge en olika siffror och infallsvinklar hela tiden. Allting manipuleras när det är krig – propaganda har aldrig spritts lika mycket som idag, i vår gloriösa informationsålder. Jag vet aldrig riktigt vad jag ska tycka.

Kommentera

