Ingen i Feministiskt Initiativ kan räkna

Jag läste nyss denna artikel  på Expressens hemsida. Jag tycker att artikeln är alldeles för ”snäll”. Den tar ju inte alls upp att F! vill ha helt fri invandring samt bidragsrätt till dessa invandrare, vilket ju lär kosta samhället en hel del. Dessutom vill F! avskaffa upphovsrätten för privat bruk, vilket även det bör vara ett inkomstbortfall i form av skattepengar till staten. Att ändra konsumtionsmönstret för män (enbart, eftersom F! är ett sexistiskt parti) lär ju även det bidra till lägre skatteinkomster samt att själva omskolningen av männen också kommer kosta en stor summa pengar. Var ska dessa komma ifrån? Så rik är väl inte ens Benny Andersson att han har råd att finansiera detta debacle som F!:s partiprogram faktiskt är?

Det jag tycker är mest intressant och som artikeln inte tar upp, är ju att en av F!:s huvudpunkter för att bevisa att kvinnor är förtryckta, är att kvinnor mycket oftare arbetar deltid – och därmed tjänar mindre – än män. Samtidigt vill F! införa kortare arbetstid, och plötsligt verkar det här med pengar inte vara så viktigt. Hur detta går ihop är en fråga jag hoppas få svar på av någon pedagogisk feminist. Det kan ju vara så att jag endast är en enkel jugoslav som inte förstår dessa komplicerade och avancerade feministiska tankegångar, men just nu lutar det åt att så inte är fallet.

Det är nämligen så att jag har ställt frågan till min gamle klasskamrat som är en entusiastisk F!-anhängare. Det var via honom jag upptäckte artikeln och han hade kommenterat den med att det finns ”mjuka värden” som gör att människor ändå vinner på att arbeta mindre, trots lägre inkomst. Det ifrågasätter jag inte i sig, eftersom jag tror att så kan vara fallet. Det jag ifrågasätter är att samma person tidigare sagt till mig att kvinnor är förtryckta eftersom de jobbar mindre och tjänar mindre, och när jag ha sagt att de kanske vinner annat på att göra det, att det kan vara självvalt och inte nödvändigtvis är en fråga om förtryck, utan kanske t.o.m. är ett bättre val, så har han envetet hållit fast vid att det rör sig om kvinnoförtryck. Men nu, helt plötsligt, är det något som är bra?

Jag tycker att det är riktigt underhållande med dessa människor. Vem behöver lyteskomik på TV när det räcker med att läsa allt skräp människor skriver på Facebook?

 

7 responses to “Ingen i Feministiskt Initiativ kan räkna

  1. Kul att någon äntligen börjar undersöka Fi,s orealistiska förslag.
    Grejen är ju också att de säger att de vill införa sex timmar arbetsdag för alla med bibehållen lön så förslaget är ju egentligen ännu värre än det dom räknade på.
    Det är ju dessutom intressant hur dom tror det skall fungera i en konkurrensutsatt exportekonomi som vår. Tror dom att konsumenterna och företagen i andra länder skulle köpa våra produkter till ett dyrare pris för att solidarisera sig med Fi och svenskarna ?Självklart skulle det innebära att Svenska företag som vill överleva flyttar produktionen till andra länder och de företag som stannar kvar kommer att gå i konkurs.

    Fi ville ju dessutom skapa ett samhälle där alla skulle ha som mest 20-minuter till t.ex skola och jobb mm.Vad skulle det kosta att införa något sådant och hur skulle man lösa det rent praktiskt ?

    En samling förvirrade kommunister och könsrasister är vad dom är..

  2. Så sant, så sant!

  3. Pingback: När Madame Tourettes hälsar på | WTF?

  4. Soraya Post kan icke ens räkna till 18. Hon gifte bort sin dotter när dottern var 16. Ett feministiskt barnbröllop måhända.

  5. Om man går in på ICA och tar allt man vill ha utan att betala kallas det snatteri…
    F! har lovat komma med en budget innan riksdagsvalet. Fantasin kommer nog flöda fritt i den och jag gissar att de kommer spara pengar medelst:
    – Vi behöver inga fängelser efter det att alla har utbildats i genusvetenskap, då den teorin talar om för folk att det är fel att begå brott, till skillnad från den unkna kultur som finns idag.
    – Vi behöver inget försvar eftersom vi har genusvetenskap.
    – Kvinnor är kortare (att man blir fetare, inte längre om man äter för mycket är en patriarkal myt) än män på grund av att de får mindre mat under uppväxten enligt knivskarp feministisk forskning. Detta kommer rättas till genom att man även ger mindre mat till pojkarna så att alla blir lika långa. Pengarna som blir över går direkt till statskassan.
    – Bokmomsen kommer höjas till 700% för alla böcker utom SCUM-manifestet.

    Typ sådant.

  6. Efter dagens diskussion med min F!-facebookvän kan jag berätta att jag har lärt mig att alla kvinnor antagligen kan jobba inom byggbranschen eftersom det finns maskiner som kan göra det mesta, fysisk styrka är ovidkommande. Dessutom är det så att det inte finns några skillnader i styrka mellan normala kvinnor och män, skillnaderna uppstår först på elitidrottsnivå.
    Så var det med det! Glöm allt ni tidigare har lärt er om biologi, genusvetenskapen vet bättre!

  7. Kan räkenskaperna ha att göra med att kapitalismen är en patriarkal ekonomisk konstruktion, och att vi ska ha lika lön för likvärdigt* arbete?

Kommentera

