Vad är feminism?

Med tanke på F!:s framgångar i EU-valet, och kanske ett ännu mer skrämmande faktum – att jag bor i en stad som uppenbarligen kryllar av feministiska extremister – så är det dags att jag på ett enkelt sätt försöker förklara den feministiska ideologin.

Vad är feminism?

Enligt Wikipedia är det… Ja, det är en massa trams. Det är därför jag nu ska formulera en ny definition av feminism, grundad i mina erfarenheter av diskussioner med feminister.

Detta är alltså feminism:

Feminism är en ideologi vars grund är baserad i att allt ont som drabbar kvinnor är skapat av mannen, och att allt ont som drabbar mannen också är mannens fel och ett tecken på strukturellt förtryck av kvinnor. Allt är mannens fel, helt enkelt. För att göra detta lite mer överskådligt kommer här ett exempel på ett feministiskt resonemang:

Arten påfågel har en ganska distinkt skillnad i utseende mellan hanarna och honorna. Hanarnas utseende är vad många människor skulle kalla för vackert. Att hanarna är vackrare än honorna är resultatet av ett långt pågående förtryck som påfågelhanarna har utövat mot påfågelhonorna, som resulterar i att påfågelhonorna inte vågar ta plats och därmed inte låter sina fjädrar bli lika spektakulära som hanarnas. Honornas fjäderbeklädnad gör att de har betydligt lättare att kamouflera sig, vilket gör att de undviker fara mycket lättare. Det är vidrigt att påfågelhanarna förtrycker honorna på det sättet! Den enda lösningen på detta problem är att utbilda alla påfåglar i genusvetenskap på Södertörns högskola eller Uppsala universitet, samt att rösta på F! för att motverka manssamhället. Dessa åtgärder kommer givetvis leda till att alla påfåglar ser likadana ut, för att det ska vara jämställt.

Alltså: Om det skulle gå att utbilda påfåglar till att välja andra fjädrar, och om det skulle göra arten mindre överlevnadsduglig, så spelar det ingen roll. Det feministerna tycker är viktigt är det som är viktigt och något som måste åtgärdas, om man ifrågasätter dem är man en kvinnohatare.

4 responses to “Vad är feminism?

  1. Pingback: Lite mer om EU-valet | WTF?

  2. För någon månad sedan sände SVT i Vetenskapens värld ett program där det hävdades att männen ätit upp kvinnornas mat och att män därför är större till växten. Om män inte systematiskt åt upp kvinnornas mat skulle kvinnorna vara stora som blåvalar, eller något i den stilen.

    • Haha, ja jag vet! Det är ju på den nivån det är.
      Och sådana personer får så många röster… Det säger ett och annat om kunskapsnivån i vårt samhälle.

  3. Alexander. O

    En grej som existerar i vår snabbmatsdemokrati, är ju alla de här åsiktstesterna folk gör som ska komma fram till vilket typ av parti de håller med baserat på hur de väljer att svara på frågorna i den stela tabellen. Jag tror en av orsakerna till att F! fick så höga siffror, är för rätt många troligen gjorde många av dessa åsiktstester, och när frågan om jämställdhet kom upp så handlade det troligen om ”lika lön för båda kön” och ”fulljämställdhet mellan könen”, etc. etc. Om F! i testet då förknippas med att just fokusera som mest på de frågorna, så kan det också vara så att folk då bara valde dem för att de tror att F! naturligt är partiet som kan driva dessa frågor framåt, utan vidare efterforskning. Sen bidrar ju media också till denna onyanserade debatt. Dessa stela test gör att individerna bakom partiet bara blir nummer i någon fråga, och allt annat passerar förbi obemärkt. Snabbmatsdemokratin är väl som den är… Det här var visst det bästa vi kunde komma upp med…

    Jag vet att har skrivit en del vridna grejer i kommentarerna här, mest som överdrivet dravel i mina mest ”mörkaste” stunder. Mänskligheten… lol… Men, jag ska försöka vara 100% ärlig och så nyanserad jag kan, utan att skriva 20 sidor.

    Jag vet att det här kanske är en typisk grej att säga, men jag tycker inte att Feministisk Teori i sig är ”en massa trams”, utan kan vara inspirerande. Det är typiskt att säga det, men det finns 100 typer av Feminism, och jag tycker det kan vara en bra grej att kvinnor kan få hämta styrka från sin feminina sida genom att internalisera vissa feministiska koncept. Det har absolut ingenting med F! eller den här moderna konsumtionsfeminismen att göra. I vissa sammanhang kan jag känna att vissa feministiska koncept kan vara inspirerande, som till exempel belysa det feminina i ett förstående ljus så att vi kan lära oss att verkligen värdesätta det. Problemet för mig är att dessa ”radikala feminister” verkar vilja att de kvinnor som inte tycker som de ska överge sin femininet för att DE tycker att den förtrycker dem. Om inget annat är väl det en Patriarkal kvalitet, är det inte? Jag menar, om de trycka in deras ideologi in i psyket på kvinnor som inte upplever världen som de gör och sedan säga åt dem att vissa feminina kvalitéer är konstruerade för att förtrycka dem, när de själva vill påtvinga sin egen standard på andra kvinnor när de inte håller med. Om inget annat, när kvinnor vill utforska skillnader mellan män och kvinnor, så är det ju ganska förtryckande att försöka hindra dessa kvinnor genom diverse härskartekniker. Så, de ”radikala feministerna” kanske inte är så ”radikala”. Bara min åsikt…

Kommentera

