Man

Jag blir så oerhört kränkt över att det är en man som gestaltas i filmen, och inte en kvinna! Jag väntar nu på att mina feministiska medsystrar stämmer in i klagosången med mig!

Skämt åsido, jag tycker att filmen på ett tydligt och enkelt sätt visar vad jag anser om mänskligheten.

3 responses to “Man

  1. Då jag själv är något av en miljömupp så undrar jag vad som hände med diskussionerna om miljöfrågorna? Det känns som att de tappats bort totalt. Kanhända ser vi mer närmare valet.
    Det gör mig förbannad att se F! skoja bort miljöproblemen med genom att ha en miljöpolitik som går ut på att ändra mäns konsumtionsnormer. Kusligt, minst sagt.
    Miljöpartiet ägnar sig åt enkom åt floskler och det känns som om man är tväremot kärnkraft efter det att vi förmodligen nått peak oil 2008 så har man inte riktigt koll.

    • Men det räcker väl att man (eller en, om en feminist uttalar sig) är ”klimatsmart”? 😉

      Dumpa några ton klorin? Inget problem, så länge det inte skadar klimatet.
      Fiska ut haven? Ingen fara, så länge det inte förändrar klimatet.
      Ja, du förstår.

      Det kanske mest roliga med dessa tramsiga vänsterideologier är att de vill förbättra välståndet för alla, hjälpa fler människor att överleva så länge som möjligt, samtidigt som barndödligheten ska minskas. D.v.s. fler och fler människor ska överleva. Samtidigt ska vi alltså minska påfrestningen på miljön. Hur detta ska ske praktiskt diskuteras aldrig, de pratar ju endast om vad de vill.

      Högermänniskorna och liberalerna brukar inte vara smartare heller. Det pratas om evig tillväxt, i en ändlig värld. Men det är inte en enda, någonsin, som förklarar poängen med det hela, som berättar vad syftet med denna tillväxtiver är.

      Det är väldigt tydligt att människor som tror på sådant trams är okunniga eller riktiga idioter. Med tanke på hur mycket information som finns tillgänglig för den som letar och är intresserad, lutar det åt att de är idioter.

      Detsamma gäller personerna som intervjuar dem. Om jag hade sagt att jag vill kunna flyga av egen kraft och att om människor röstar på mig så kommer jag kunna göra det, skulle jag med rätta betraktas som en idiot. På exakt samma sätt ska man därför betrakta dessa stollar, oavsett läger.

  2. Alexander. O

    Äter man fisksmörgåsar på restaurang, är man medskyldig till att de andra människorna fiskar ut haven. Har man en iPhone, är man medskyldig till att folk som sätter ihop dem dör i cancer vid 30års åldern från att utsättas för strålning 16 timmar om dagen i en fabrik i Kina. Köper man bananer från Sydamerika, så stöttar man medskyldigt de onda distributionskedjorna som äter upp enorma naturtillgångar genom att exportera mat med flyg varje dag. etc. etc.

    Alla människor är skyldiga – Jag, ni och de andra.

    Tja, oroa er inte. Vad var det George Carlin sa? ”The planet is fine. The people are fucked.” Det är mänskligheten som förgiftar sig självt, med detta destruktiva, självmordiska beteende. Planeten har ju varit med om värre saker än oss och vårt förorenande. Universum är fullständigt likgiltig inför den mänskliga arten. Och, om vi ska vara ärliga, så har inte universum alltid varit särskilt snäll gentemot oss, alla gånger. Men, det är vi som upplever universum subjektivt, då universum bara är och ibland skapar kaos, helt fritt ifrån fördomar. Inte för att förneka att människorna inte påverkar jorden och naturkatastrofer, såklart. Människorna är de som får andas in gifterna av de föroreningar de själva pumpar ut, matas med strålning från vårt moderna kommunikationsnät och elektronik, och äta all processad mat (och bidra till mer förorening genom att slänga hundratals ton av den varje år), knapra en massa framställd medicin med bi-effekter som gör folk galna, tack vare all denna teknologiska utveckling som gjort mycket av vårt liv bekvämare för oss. Inte för att jag personligen har någonting emot ”utveckling” och att saker ständigt ska ”gå framåt”, egentligen. Visst, hade folk i allmänhet brukat verktygen smartare, så kanske vi inte hade varit i denna röra… Kanske… Men, just nu känns det som att ”utvecklingen” bara bidragit till en omfattande hedonism, och konsekvenserna kan få en större del av mänskligheten att utrotas. Fan vad pinsamt för oss moderna människor, om de där vidskepliga, religiösa koncepten från 2000 år sedan, skulle komma att uppfyllas i den materiella världen… Jag menar… Jag vill ju inte vara misantropisk, egentligen… Jag växte ju trots allt upp i dessa gloriösa tider, matad med propaganda om hur våra sci-fi romaner, en ”vacker dag”, skulle komma att bli verklighet till vår fördel.

Kommentera

