Lina Thomsgård fascinerar mig

Jag har fascinerats av extrem dumhet så länge jag kan minnas. Det är ju onekligen fascinerande när en person som står inför ett val av handling att utföra väljer att göra något riktigt, riktigt korkat, trots att den har oändligt många alternativ att välja bland, av vilket ett är att inte göra något alls – det absolut enklaste och mest bekväma alternativet. Det som gör det hela ännu mer fascinerande är när personen själv och många i personens omgivning inte ser hur korkad handlingen – och därmed även utövaren av handlingen – är. Anledningen till att jag tycker att sådant är så fascinerande är eftersom jag menar att det egentligen kräver extremt lite tankeverksamhet att undvika den typen av handlingar. Kan man knyta skosnören bör man rimligtvis kunna behärska att använda sin hjärna till att undvika en viss typ av ”olyckliga” tankar som även kan resultera i att de yttras.

Detta får mig helt osökt att tänka på en text som jag läste nyss, skriven av Lina Thomsgård. Det första jag tänkte medan jag läste är att hon är oerhört korkad, det var även min sista tanke när jag läst klart hennes text.

Man kan sammanfatta hela hennes text med att säga att hon är ytterst fördomsfull om hur män lever och är, och även undra vilken typ av män hon har valt att umgås med under sitt liv.

Så här avslutas texten:

”Ni börjar med att begära pappaledighet och skaffa er en god vän som inte är en man. Sluta genast slåss. Spänn av. Sluta snacka sexistisk goja och var inte tysta när andra gör det. Ge lika lön för lika jobb och drick inte så jävla mycket. Håll tyst och lyssna nån gång. Låt era barn gråta och fostra dem inte till våldsamma män. Krama dem, och lär dem att bete sig anständigt. Bete er anständ­igt själva.

Börja där och börja nu. Omgående. Annars kan det tolkas som att ni trots allt gillar läget precis som det är – och så kan det väl ändå inte ligga till?”

Min kommentar:

Jag är en man och har varit det hela mitt liv. Denna text är alltså riktad till mig. Låt oss se på hur många punkter Lina Thomsgård har rätt om ”oss” män, eftersom den ju är riktad till alla män.

  1.  Jag begär gärna pappaledighet och får pengar av andra för att kunna hänga med min unge, som de andra inte har varit delaktiga i att avla fram. Problemet är att jag inte har några barn, men jag är gärna pappaledig ändå. Kan Lina Thomsgård betala min pappaledighet? Jag vore ytterst tacksam!
  2. Fan också, jag har fler än en god vän som inte är en man. Måste jag säga upp bekantskapen med dessa kvinnor tills det bara är en kvar?
  3. Jag slåss inte. Sluta säga åt mig att sluta slåss när jag inte slåss. D.v.s. sluta ljuga Lina!
  4. Jag tror att det är du som behöver spänna av. Det är ju trots allt du som gjort dig en karriär på att vara en kränkt kvinna, inte jag.
  5. Jag är ingen arbetsgivare. Ibland händer det att jag inom yrket anlitar personer av båda könen för deras tjänster som företagare, och de får alltid bra betalt.
  6. Drick inte så mycket av vad Lina? Alkohol? Nu råkar det vara så att jag är lite äldre än vad du är, men jag kan sätta mitt liv på att du har konsumerat oerhört mycket mer alkoholhaltiga drycker än jag. Jag dricker i princip aldrig alkohol. Däremot har jag hört ryktesvägen att en viss fröken Thomsgård är en gapig person, och jag gissar att den egenskapen inte förmildras vid alkoholintag. Dessutom är det inte jag som har problem med att dra logiska slutsatser, utan du. Det kanske är du som ska minska på drickandet?
  7. Som sagt, jag har hört att du är gapig. Det kanske är du som behöver hålla tyst ibland? Jag lyssnar gärna på människor som har något intressant och intelligent att säga. Dig skulle jag nog inte lyssna på särskilt länge eftersom du inte verkar säga särskilt genomtänkta saker. Dessutom får gapiga personer mig att sluta lyssna ganska omgående.
  8. Återigen, jag har inga barn. Majoriteten av alla barn fostras av kvinnor. Det finns flera undersökningar som visar att kvinnor i större utsträckning slår barn och att de slår pojkar mer än flickor. Det är alltså dessa kvinnor (inte alla kvinnor) som fostrar dessa pojkar till våldsbruk till största del, inte jag.
  9. Om jag hade barn hade jag kramat dem och lärt dem att bete sig anständigt. En viktig sak jag hade lärt dem är att inte kollektivt anklaga en grupp människor för vad några få människor gör. Jag hade även lärt dem att det inte är anständigt att vara gapig. Kanske behöver du Lina en lärare som lär dig hur du ska använda hjärnan?
  10. Jag beter mig väldigt anständigt. Jag är en mycket artig och hövlig person. Jag är inte ens gapig, så vitt jag vet.
  11. Hur ska jag börja med något nu som jag började med sedan jag föddes? Måste jag börja om för att göra just dig nöjd?
  12. Jag tolkar det snarare som att du gillar det inbillade läget, så att du kan fortsätta skriva en massa trams i tidningar och få betalt för det samt få uppmärksamhet för din sorgliga organisation. Jag föreslår att du istället börjar umgås med riktiga män, då kanske du lär dig hur vi är och beter oss. Det finns dock en risk att ingen sådan skulle orka med dig, eftersom du är gapig och gnällig.

Jag har även en fråga till Lina: Kan du knyta dina skosnören?

 

 

2 responses to “Lina Thomsgård fascinerar mig

  1. Det är onekligen komiskt när feministerna lever upp till precis alla traditionella negativa könsstereotyper om kvinnor – irrationella, gnälliga, ologiska, krävande och gapiga.

    Däremot lever de aldrig upp till de positiva traditionella kvinnliga könsstereotyperna – omtänksam, skötsam, eftertänksam.
    I stället lever de mer än väl upp till diverse negativa könsstereotyper om män, såsom buffliga, aggressiva, oeftertänksamma.

    Det sämsta av två världar, kunde man sammanfatta feminismen.

  2. Pingback: Hur är det med #Klippakuken #nf2014 och Kvinnolobbyn egentligen? | WTF?

Kommentera

