Hej på dig Blekk!

I dag läste jag ett riktigt sorgligt blogginlägg, skrivet av en person som uppenbarligen inte kan tänka särskilt väl. Den slutsatsen drar jag baserat på hennes resonemang. Hon kallar sig själv ”snäll men radikal”, men jag själv har svårt att se det snälla i att vilja tysta ned ett fall där en man försökt ta livet av sig efter att ha blivit falskt anklagad för våldtäkt. Jag skulle kunna ägna tid åt att berätta exakt vad som är fel med hennes resonemang och hennes ”fakta”, men lyckligtvis behöver jag inte göra det eftersom briljante Dick Wase redan har gjort det på Genusdebatten. Tack för det Dick!

Det jag däremot kan bidra med är att göra just det som Michaela (Hej Blekk) tycker att man inte ska göra, nämligen uppmärksamma falskanmälningar. Först vill jag påpeka att i artikeln i Metro, som handlar om den 16-åriga flickan och den 27-årige mannen, så står följande:

”Ulf Åsgård, psykiatriker och expert på gärningsmannaprofilering, säger att den här typen av anmälningar är ”relativt ovanliga”.”

Det är så ”ovanligt” att det endast inom loppet av några dagar även har inträffat detta:

1. Kvinna döms för falsk tillvitelse.

2. Kvinna har troligtvis ägnat sig åt falsk tillvitelse.

Kom då ihåg att majoriteten av alla anmälningar om falsk tillvitelse aldrig leder till åtal, samt att det även döms en del oskyldiga män till fängelse utan några som helst tekniska bevis för att en våldtäkt har ägt rum, eller som visar att de ens haft sex med målsägande. Tyvärr är inte rättsläkarna alltid så kompetenta som det hävdas i artikeln, utan även där händer det att läkaren inte gör en objektiv bedömning av skadorna utan istället skriver utlåtanden för att dessa ska tolkas som om att en våldtäkt har ägt rum trots att det på inget sätt kan bevisas. Här är ett ypperligt exempel på hur utlåtanden manipuleras.

Falskanmälningar är mycket mer vanliga än vad Michaela vill ge sken av. Jag är snäll (tro det eller ej) och utgår därför ifrån att hon helt enkelt har otur när hon tänker, och att det är anledningen till att hon skrivit denna obehagliga text där hon vill förminska och osynliggöra mäns lidande.

5 responses to “Hej på dig Blekk!

  1. Läs Blekkens Om kvinnor inte ska vara ansvariga för förtryckande strukturer, tycker du då att män ska vara det? | HEJ BLEKK!. Jag skulle vilja påstå att hon i det närmaste är att likna vid en omogen fjortis som försöker föra ett logiskt resonemang på det i det närmaste ett efterblivet sätt.

    • Jag orkade endast lästa hälften. Livet är för kort för att lägga tid på dessa idioter i alldeles för stor omfattning. Ärligt talat så begriper jag inte ens hur det är möjligt att vara så korkad som dessa människor bevisligen är. Kan det vara genetiskt eller har de alla blivit tappade vid födseln och landat på huvudet, vilket lett till permanenta hjärnskador? Eller beror det på att de vid något tillfälle drabbats av långvarig syre- eller näringsbrist?

      Jag tycker att vi bör återinföra de där idiothemmen som fanns förr. De skulle inte stå tomma.

  2. Pingback: Feministernas kampanj inför morgondagen | WTF?

  3. Juggen:

    ” Ärligt talat så begriper jag inte ens hur det är möjligt att vara så korkad som dessa människor bevisligen är.”

    Det handlar nog mera om en moralisk tillkortakommande än brist på intelligens. De är mao. mera ruttna än dumma.

  4. ”Jag tycker att vi bör återinföra de där idiothemmen som fanns förr. De skulle inte stå tomma.”

    Jo, eller sen kunde man utveckla terapiformer specifikt för feministisk galenskap för den verkar vara svårbotad.

Kommentera

