80-talsfredag

Jag tittade lite på Youtube nyss och letade efter musik som jag lyssnade på som yngre. Denna gång ansträngde jag mig lite extra och lyckades hitta några gamla Dead or Alive-låtar som jag har letat efter vid något tillfälle tidigare. Detta är från tiden innan de började spela någon form av 80-tals disco. Den här tycker jag är riktigt skön, även nu när jag lyssnar på den:

Som barn gillade jag Adam and the Ants mycket, antagligen mest eftersom jag tyckte att de såg roliga ut. Vissa av deras hits som Stand and Deliver och Prince Charming tycker jag fortfarande har ett värde. Till min glädje upptäckte jag att de innan dess hade gjort riktigt bra musik också, som är lite skitigare. Detta är förvisso kanske sent 70-tal, men den här låten är riktigt bra:

Det här bandet har jag aldrig lyssnat på ordentligt, men den här låten gillade jag väldigt mycket som tonåring:

Jag avslutar med ett av mina absoluta favoritband under tonåren, som kanske är huvudanledningen till att jag började spela elgitarr. Den här låten är med på ett album som släpptes 1987, men jag ”upptäckte” den först något år senare, runt 1989:

Kommentera

