Våldtäktströjan

Nu har någon driftig person kommit på den spännande idén att sälja något den kallar för en ”våldtäktströja”. Detta baserat på två nyligen uppmärksammade fall där män blivit friade från våldtäktsanklagelser. I det ena fallet rör det sig om att en man menar att han trodde att kvinnan ville ha sex med honom, trots att hon sade nej, och i det andra fallet rör det sig om att kvinnan var för berusad för att komma ihåg vad som hände medan mannen hävdar att hon ville ha sex med honom.

Detta gör feminister väldigt upprörda, antagligen utan att de ens tagit del av förundersökning och dom i något av fallen. Det hindrar dem inte att bli så pass upprörda att de har demonstrerat för ny lagstiftning, och nu ska även den här tröjan säljas för att visa hur utsatta kvinnor är av alla män, eller som de själva formulerar det ”eftersom du som kvinna aldrig kan vara riktigt säker”. Att män utsätts för betydligt mer våld än kvinnor är ju inget relevant att ta upp, och att ingen människa någonsin kan vara riktigt säker verkar även det vara en detalj som vi tydligen ska bortse ifrån.

Detta däremot, gör inte feminister upprörda:

Att det finns kvinnor som ägnar sig åt falskanmälningar mot män verkar inte vara något som feminister anser vara ett problem. Det anordnas inga demonstrationer, det trycks inga tröjor och framför allt så pratar feministerna inte om att vi har en ”falskanmälan för våldtäkt-kultur” i Sverige. Inte heller skuldbelägger feministerna samtliga kvinnor för det dessa falskanmälare gör, märkligt nog, och de tycker inte själva att de har något ansvar i det samtidigt som de hävdar att alla män ansvarar för vad några få män gör. Det rör sig för övrigt inte om enskilda fall, det är bara så att det är i de fallen där männen lyckas bli friade som det uppmärksammas. Tänk då att det finns flera män som inte lyckas bevisa sin oskuld och som istället sitter och har suttit fängslade p.g.a. lögner från dessa kvinnor, som dessutom får skadestånd utbetalda till sig.

Så vad ska vi män göra? En idé kan ju vara att trycka tröjor där det står:

”Eventuell sexuell akt kommer att filmas för att jag ska kunna bevisa att jag inte har våldtagit dig, ifall att du råkar känna dig våldtagen eller plötsligt glömmer bort att du ville ha sex. Tack för förståelsen!”

Nu kanske någon tycker att jag är väldigt okänslig kring fallet med den berusade kvinnan, men nu råkar det vara så att jag har träffat på väldigt berusade människor i mitt liv, av vilka vissa har velat ha sex med mig trots att de har varit kraftigt berusade. Jag har även hört ytterst märkliga historier berättas skamset av vänner, om att de haft sex och inte lagt märke till vissa saker under akten, för att de själva varit så fulla, saker som enligt min mening är fullkomligt omöjliga att inte lägga märke till, men som dessa personer inte lagt märke till. Så om det är möjligt, bör även följande kunna vara möjligt: Två kraftigt berusade personer är på väg att ha sex med varandra. Den ena av dem tuppar av under akten. Den andra märker det inte utan fortsätter att ha sex. När de sedan vaknar nästa dag känner sig den som tuppat av våldtagen och kan inte minnas att den var på väg att ha sex med den andra personen.

Om nu kraftig berusning ska klassas som att man är i en utsatt situation och inte i stånd att ta sådana beslut, hur kan man då förvänta sig att den andra berusade personen är i stånd att göra en vettig bedömning av något överhuvudtaget? I sådana fall bör ju även den personen vara friskriven från ansvar för vad den har gjort just då.

Själv anser jag att man alltid har ansvar för sina handlingar, men jag tycker att det är märkligt att en människa som varit så berusad att den inte minns vad den har gjort, ska anses vara våldtagen, utan att den faktiskt själv vet om vad som har hänt. Därför är uppståndelsen kring detta fall väldigt märklig.

Däremot är det extremt solklart när en person ägnar sig åt falskanmälan. En sådan sker sällan av en berusad person, gissar jag, utan av en kallt beräknande människa. Om falskanmälande kvinnor frias, varför blir feministerna så arga över att någon de tycker har våldtagit någon frias och inte när falskanmälarna blir det?

Så om de vill påvisa att vita män är kränkta, så kanske de ska fundera lite mer på vilka som är kränkta på riktigt?

6 responses to “Våldtäktströjan

  1. Konstigt att man ska behöva en tröja för att få det sagt. Vad hindrar en från att bara säga -Jag vill inte knulla. De som inte visar hänsyn kvittar det lika hur det förmedlas. Det är liksom det som skiljer en våldtäktshen från oss andra.

    • Jag misstänker att tröjans syfte är för att även fulla och avsvimmade kvinnor ska kunna signalera att de inte vill ha sex. Detta förutsätter givetvis att den som vill ha sex är tillräckligt nykter för att läsa texten.
      Själv funderar jag på att skaffa en t-shirt där det står ”Jag vill inte betala skatt eftersom den största delen av den går till idioter. Tack för visad hänsyn!”

      Jag undrar om Skatteverket låter mig vara ifred då…

  2. ”Kallt beräknande” vet jag inte. Pär Ström länkade för några år sedan till en genomgång av nedlagda sexmål i Skåne och det var hur många konstiga anmälningar som helst, som absolut inte var kallt beräknande utan bara vimsiga.

    • Jag kanske formulerade mig fel. Med kallt beräknande så menar jag att de tagit ett beslut som med största sannolikhet är genomfört i nyktert tillstånd. Om de gör en anmälan när de är påverkade så har de ju senare flera tillfällen att ta tillbaka sin anmälan.

  3. Hur ska man uppfatta situationen när damen i fråga uppträder med en annan tröja än den med texten?

    • Svårt att svara på. Jag gissar att tröjförespråkarna menar att det i dagsläget är fritt fram, vilket ju givetvis inte stämmer. Det de däremot inte verkar greppa är att i ett fungerande rättssystem måste man kunna bevisa att ett brott har ägt rum, inte endast påstå det. Att det sedan faktiskt sitter män fängslade på vaga grunder är snarare ett tecken på att det redan i dag alldeles för ofta bortses från faktumet att det är den som anklagar som ska bevisa att ett brott har ägt rum, inte den anklagade som ska bevisa sin oskuld.

Kommentera

