Min gåva till er

Utöver mina vansinnigt skarpsinniga texter som jag relativt sällan bjuder på så har jag flera talanger. Min kanske största talang är min enormt goda smak – min förmåga att välja ut det bästa av det bästa.

Så här i jultider har jag ett behov av att lyssna på körmusik som får mig i rätt stämning och ger mig ro för att jag på bästa sätt ska kunna fundera över Kristus födelse och frälsningen han erbjöd mänskligheten. Det är så jag firar vår Herres födelse! Eller inte.

Jag är en vuxen jugoslav och tror därmed inte på sagor, precis som kamrat Tito lärde mig att inte göra. Jag tror på partiet och mina kamrater! Eller inte.

Faktum är att jag inte tror särskilt mycket alls. Jag anser mig dock veta vissa saker, som att jag just har en mycket bra smak. Eftersom ni vid det här laget antagligen har hört alldeles för många motbjudande julsånger ska jag nu tipsa er om ett musikstycke som hör till de absolut vackraste jag känner till. Av en slump är det inte en julsång, mig veterligen.

Efter att ha varit vaken sedan kl 13 i går och tillbringat ca 30 timmar på kontoret med mentalt påfrestande arbete, är det skönt att smeka hjärnan med sköna toner nu när jag är hemma och snart ska sova. Eftersom jag är en generös person ska jag låta er göra samma sak. Om ni inte har hört denna musik förr, och om ni har vett nog att förstå storheten i den, kommer ni att vara mig evigt tacksamma för att jag visat den för er.

Kommentera

