Jasenko Selimovic – serbälskaren

Jasenko Selimovic har tidigare passat på att skriva om hur HBTQ-fientligt Serbien är som land. Inte en gång, utan två gånger. Detta tyder på ett starkt engagemang för HBTQ-personers rättigheter, vilket är hedervärt! Efter Kroatiens omröstning om att inte tillåta äktenskap mellan homosexuella så har Jasenko postat detta på sin Twitter:

jasenko

Det var allt.

Jasenko har inte en enda gång skrivit om den avbrutna Pride-paraden i Sarajevo. Hur ska man tolka detta annat än att Jasenko är oerhört mån om just serbiska HBTQ-personers väl och ve men helt ointresserad av hur situationen ser ut för HBTQ-personer i Bosnien och Hercegovina? Jag är givetvis glad för hans engagemang då jag utöver att jag är en människa som strävar efter allas lika rättigheter och skyldigheter, även råkar ha en kusin i Serbien som är homosexuell. Dock börjar jag ana oråd kring vad Selimovics mål egentligen är. Denna besatthet av serber kan ju även tolkas som att han är en serbälskare som endast vill förbättra situationen i Serbien, medan han på ett närmast rasistiskt sätt helt utelämnar de andra Balkan-länderna i sina texter och sitt engagemang, för att låta de falla i glömska och vara kvar i sitt konservativa hat av olika människor.

Därför har jag en hälsning till Jasenko Selimovic: Som serb tackar jag dig för ditt brinnande engagemang för det serbiska folket, men som människa ber jag dig att lyfta lite på blicken. Som den folkpartist du är bör du blicka ut mot resten av världen, inte favorisera serberna på detta märkliga sätt. Hjälp dem som egentligen står dig närmast, dina bosniska vänner, vi serber kommer att klara oss utan din fantastiska hjälp. Men, ett hjärtligt tack ändå! Du är en klippa och borde bli vald till Årets Serb 2013.

7 responses to “Jasenko Selimovic – serbälskaren

  1. Geniljalno! ”Du är en klippa och borde bli vald till Årets Serb 2013.”

  2. MYCKET BRA SKRIVET ” ÅRETS SERB 2013″ :))))

  3. Juggen, för mig är du förra årets serb. Och förrförra. Nästa år får vi se…

  4. Srbi u Stokholmu

    SVAKA CAST! Väldigt bra skrivet! ”Årets serb” haha!!

  5. Хвала вам свима. 🙂

  6. Mira Vukovic- Kosovka

    Pa nego sta nego da je ÅRETS SERB!… Bas ga obozavam … 😉

Kommentera

