Kvinnors utseendefixering

Det här med utseendefixering är ganska intressant. Det finns ju både kvinnor och män som är utseendefixerade, men min erfarenhet är att det oftast brukar yttra sig på olika sätt. Dessutom är det ju så att det i moderna samhället anses vara männens fel att kvinnor är så måna om sitt yttre, det är det berömda ”patriarkatet” som sett till att det har blivit så och vi män gynnas givetvis av att det är så, åtminstone om man ska tro feminister.

För visst är det som Lady Dahmer säger. Jag minns alla de gånger jag har lyssnat på gnäll från tjejer som är missnöjda över sitt utseende och då tänkt ”Ja, det är verkligen skitkul att lyssna på samma skit om och om igen istället för att prata om något mer givande.” och hur jag kommit fram till insikten att om jag skulle säga ”Du, jag tycker att du ser bra ut som du är. Du behöver verkligen inte ha komplex, lägga timmar på att sminka dig eller köpa nya kläder hela tiden. Du är underbar ändå!” så skulle de tycka att jag verkligen stöttade dem och ville deras väl. De skulle inte alls tycka att jag var en idiot som inte tog deras problem på allvar.

Okej, jag erkänner, jag har faktiskt sagt sakerna ovan och det har i princip endast i ett fall givit resultatet som jag hoppats på, att mottagaren tog in vad jag sade (och i det fallet tog det extremt lång tid och många, många upprepningar för att få människan att ta in en del av informationen). I de övriga fallen har jag istället fått höra att jag just inte brydde mig om dem, att jag inte förstår, att jag är okänslig och inte känner deras behov, att jag är en dum man som inte fattar vad som är viktigt, helt enkelt.

Det är faktiskt så att jag – och jag vet att många andra män känner samma sak – tycker att kvinnors utseendefixering är extremt överdriven. Män överlag tänker faktiskt inte på hur kvinnor matchat sina kläder, vilken mascara de har använt och  om de har en ny handväska just den dagen. En man bryr sig betydligt mer om hur kvinnan ser ut när hon tagit bort alla dessa attiraljer och faktiskt är naken och givetvis hur de beter sig överlag, något som extremt många kvinnor uppenbarligen har missat. Därför lägger väldigt många kvinnor en enorm mängd energi på att fixa ytan istället för att hålla sig i någorlunda god form och fundera över sitt beteende.

Jag kan säga att jag alla dagar i veckan hellre skulle umgås med en kvinna som ser ”okej” ut och som har något innanför pannbenet än att umgås med en fixad bimbo som ägnar all sin tid åt smink och kläder och inte har ett vettigt ord att säga. Jag kan för allt i världen inte se vad fan jag skulle tjäna på att kvinnor ägnar sig åt sjuklig utseendefixering, eftersom den typen av samtal får mig att önska att jag aldrig blev född. Det är så vansinnigt ointressant att jag hellre tittar på TV i sådana fall, och jag gillar verkligen inte att se på TV eftersom jag anser att det är bland det dummaste man kan ägna sig åt.

För att styrka mitt påstående om att det inte är män som tvingar kvinnor till detta vansinniga beteende lägger jag upp en artikel som jag fotograferade ur en tidning i dag, som några vänner till mig hittade som isoleringsmaterial i deras hus som de  renoverar. De hittade ganska många tidningar som gavs ut mellan  år 1926-1931. Jag minns inte det exakta årtalet för just denna artikel, men vi kan i alla fall konstatera att det var långt innan skönhetsmagasin, reklam och annan media som ”manipulerar” kvinnor till ett visst beteende ens var påtänkta. OBS! Notera hur man gör sig lustig över att kvinnorna är så fåfänga och att det ingenstans framgår att man tycker att detta är föredömligt, utan snarare komiskt. Men, fakta är som vanligt ointressant för feminister.

20130223_215710

16 responses to “Kvinnors utseendefixering

  1. Jag brukar säga till dem ”Nej du behöver inte banta. Du är nog anorextisk som det är, gå upp ett par kilo istället”. Med ett visst eftertryck för att få det att tränga igenom. Kul med artikeln.

  2. Dolf: Nu kanske jag inte är representativ för andra kvinnor men när jag ställer en fråga eller påstår något om mitt utseende eller mina prestationer eller vad som helst egentligen, tex om att jag är för tjock/mager, börjar se gammal ut, min rapport är dålig etc och responsen från min kille blir att jag har fel, jag är inte tjock, din rapport är bra osv så blir jag irriterad. Jag ser väl själv hur jag ser ut eller på vilken nivå jag presterat och det jag är ute efter när jag frågar efter min killes åsikt är att han ger mig rätt, så att säga bekräftar mig, Säger han emot mig så antingen ljuger han för mig eller har dålig smak/låga krav, lika illa båda två 🙂

  3. forts: Och när det gäller utseendehets. Jag vet med mig att mycket av det jag tycker är snyggt när det gäller kroppsform, utseende och liknande inte alls stämmer överens med vad genomsnittskillen uppskattar. Trots detta strävar jag efter vad jag anser är snyggt och inte vad killar i gemen tycker och det är jag definitivt inte ensam kvinna om att göra. Skulle snarare tippa på att de flesta kvinnor agerar så. Därför blir jag så irriterad på att jag, pga min personliga strävan mot mina helt egna mål, i media utmålas som ett offer för patriarkatet och att utseendehetsen på något sätt grundar sig i att män ser kvinnor som objekt…. skulle vara trevligt om vi kvinnor kunde få ta ansvar för något själva nån gång.

  4. @sandra
    Jag måste bara ställa en näsvis fråga.
    Om du nu blir irriterad över ”objektifieringen” och vill ta ett eget ansvar, varför måste du då ha bekräftelse av din kille?
    Lite motsägelsefullt tycker jag, eller har jag missuppfattat dig?
    Utveckla gärna resonemanget…..

    • Tolkade du min kommentar som att jag var irriterad över objektifiering?? Det är jag inte, objektiviserar vi inte alla varandra då och då? Det är väl oundvikligt så jag förstår inte varför man ska gå och lägga tid på att störa sig över att det förekommer 🙂 Det jag var irriterad på var ju att media jämt och ständigt lyfter ansvaret/orsaken för vad kvinnor gör från kvinnorna själva (gäller ju för övrigt alla s.k. underordnade grupper) och lägger det någon annanstans och då oftast hos de vita männen eller samhället.

      Vilket resonemang är det du vill att jag ska utveckla? Att jag söker medhåll för mina åsikter hos min kille och blir irriterad på honom om han inte håller med mig?? Inte mycket att utveckla tycker jag 🙂

    • Det är inte konstigt om du misstolkade mig för min svenska är för tillfället lite sisådär 🙂

  5. Skit i objektifieringen…..
    Jag håller med dig, det gör vi alla både nu och då, objektifiering är helt naturligt.

    Men det jag tycker är lite motsägelsefullt är det följande:
    Om du själv vill ta ansvaret, varför måste du då fråga din kille för att få medhåll? Varför vill du då ha hans ok?
    Varför är det viktigt att han ger dig rätt?
    För att ha någon att skylla på? (Dvs slippa eget ansvar)

    Vill du själv ta ansvaret förstår jag inte varför du blandar in din kille i frågan över huvud taget?

    • Här en lite annorlunda objektifieringskampanj:

      Rethink breast cancer – your man reminder

      • Jag har sett five stupied question- videon förut. den är kul 🙂 Ska se om jag hittar någon film som behandlar idiotiskt typiskt manligt beteende 🙂
        Men allvarligt talat, ja kvinnor är mer benägna än män att ställa den typen av frågor. Med män är det mer raka puckar. Men är det så farligt då? Kan vi inte få vara olika? Är det inte lite charmigt? Om inte annat så är det ju alltid kul att skämta om.

    • Alltså jag förstår inte riktigt vad du menar 🙂 Vad är det jag skulle kunna skylla på min kille bara för att jag har frågat om hans åsikt?? Jag är väl ansvarig för mina egna val oavsett vad min kille tycker.
      Min kille brukar fråga mig hur jag tycker hans kläder sitter, menar du att han gör detta för att kunna lägga någon form av skuld på mig för något?? 😉
      Nej, bor man ihop pratar man väl om allt möjligt utan att det behöver betyda något alls. Föresten hur fick du uppfattningen att jag söker någon form av okey från min kille?? Tycker det framgår ganska tydligt att det är vad jag tycker som gäller 🙂 Det betyder ju dock inte att jag inte kan fråga om hans åsikt ändå, sen att jag blir irriterad när han har ”fel” åsikt, det är väl bara mänskligt 🙂

  6. Jamen det är det jag menar, du har en tydlig åsikt om ditt val/tycke, varför då fråga honom ens, för att sedan bli arg om svaret är ”fel”?

    *Suck* Måste vara nåt kvinnligt…… 😉
    Tjejer blir man ju inte klok på… 😉

    • Javisst, jag håller med dig, Tjejer är hopplösa, måste vara något med hormonerna 🙂 Men ärligt talat, i det här fallet så tycker jag det är ett helt naturligt beteende. Varför skulle jag inte vilja veta vad han tycker och tänker i olika frågor? Han är ju den viktigaste personen i mitt liv och jag vill dela allt med honom. Och varför skulle jag inte helst vilja att han tycker som jag? Skulle du tycka det var trevligt att bo ihop med en person som har helt andra åsikter än du själv? Dela sovrum med en rabiat feminist kanske?? 😉

    • forts: När du kommenterar bloggar, blir inte du glad av att få medhåll?? Känner du aldrig irritation när någon argumenterar emot dina, i ditt tycke väl underbyggda självklara, åsikter?? Är det inte så vi människor fungerar? Att vi har våra ganska oföränderliga åsikter, värderingar etc. och så söker vi oss till likasinnade i första hand och på så vis skapas grupperingar? Det är väl rätt tydligt ute i samhället att lika söker lika?

  7. @Sandra,

    Men allvarligt talat, ja kvinnor är mer benägna än män att ställa den typen av frågor. Med män är det mer raka puckar. Men är det så farligt då? Kan vi inte få vara olika? Är det inte lite charmigt? Om inte annat så är det ju alltid kul att skämta om.

    Jovisst. Roligast blir det om man kan ha en humoristisk distans åt båda hållen.

    There will always be a battle between the sexes
    because men and women want different things.
    Men want women and women want men.
    – George Burns

    (HBT-folk får ursäkta – humoristisk distans, som sagt)

  8. Hehe, ja det är nog den insikten man får göra, män och kvinnor är olika, både till utseende och sätt, och jag är en av de som uppskattar dessa olikheter hos kvinnorna, på alla plan. 😉

    Jag kommer nog aldrig att förstå mig på ”er kvinnor” Sandra, och det är jag glad över, det är liksom en av de saker som gör er kvinnor tilldragande….
    ……tillsammans med fysiska olikheterna….. :-p

    Möjligt att det gör mig till mansgris, men jag är en stolt sådan, som gillar kvinnliga kvinnor, inte könslösa hens. 😉

    Puss och kram på er alla underbara kvinnor därute!

Kommentera

