Får man ha så här roligt?

Den senaste tiden har jag överösts av tokrolig humor och galenskaper från den kvinnliga delen av vår befolkning. Inte kunde jag ana att det fanns så många tjejer som är så fantastiskt roliga (utöver dem som redan är mina kompisar), även fast de jag ska presentera här kanske är det ofrivilligt? Jag hoppas inte det!

Det är förvisso inte första gången det händer att kvinnor gör och säger roliga saker. Ni minns ju säkert alla Maria Svelands fantastiska ”fladder i bröstet”-artikel. Det var sanslös komik, men nu har hon minsann fått konkurrens och det med råge!

I år började med en artikel i DN Kultur publicerad 2013-01-25 09:25, skriven av en viss Lidija Praizovic, med rubriken ”Lyxfeminismen har alltid struntat i min mamma”. Och vilken början det var! Hon klår Sveland med hästlängder i känslouttryck. Vilken stjärna! Det är tack vare henne jag numera varje dag ägnar minst två timmar åt att dansa lesbisk marsch. Det är en befriande känsla!

Sedan såg jag Uppdrag Granskning där en text som jag själv har författat, tolkades och framfördes av den duktiga skådespelerskan Andrea Edwards i SVT på bästa sändningstid! Och som hon gjorde det! Det var briljant! Från att ha varit en ganska tråkig text gjorde hon om det till något med helt ny och komisk innebörd. Häftigt!

Men det tar inte slut där, nej då! I morse tog jag mig tid att läsa en omtalad artikel publicerad i min älskade favorittidning Aftonbladet med den tokroliga rubriken ”Vår generation kommer flippa ur”. Den handlar om det som blivit känt som Instagram-kravallerna i Göteborg. Även den publicerades 2013-01-25 (måste vara ett magiskt datum) och är skriven av de två unga, men ack så lysande stjärnorna Alice Bratthammar och Amanda Ivanovic. Texten är så omskakande komisk att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Det framförs så många viktiga saker, med glimten i ögat och humorn på topp. Ni är så himla duktiga på att skriva tjejer!

Behöver jag säga att jag är extra stolt över att vara jugge dagar som dessa? Samtidigt är det i stunder som denna jag som starkast önskar att jag föddes som kvinna, för det är något som säger mig att jag som man aldrig kommer att nå dessa känslomässiga höjder och kunna uttrycka dem på samma gedigna sätt. Dock är jag lycklig över att få ta del av deras alster. Någon måste gilla mig där uppe!

Tack tjejer! Ni är de bästa föredömena kvinnor i dagsläget kan ha, jag älskar er!

 

2 responses to “Får man ha så här roligt?

  1. Jag vet inte om jag förstår Praizovic riktigt. Gäller båda texterna faktiskt.

    Känns lite som Fear and Loathing in Las Vegas: ”We had two bags of grass, 75 pellets of mescaline, five sheets of high-powered blotter acid, a saltshaker half-full of cocaine, a whole galaxy of multi-colored uppers, downers, screamers, laughers… ”

Kommentera

