Feministiskt perspektiv

Som bekant är det många feminister som utmålar sina kritiker som kvinnohatare. Jag gissar att ganska många av dem skulle anklaga mig för samma sak, givetvis ovetandes om att jag har nära vänner som just är kvinnor. Jag har i regel inga problem med kvinnor, snarare är det så att det just är en viss typ av feminister som jag stör mig ganska mycket på, oavsett kön. Vad är det jag stör mig på, kanske man då undrar. Jag stör mig på den totalt frånvända synen på verkligheten i Sverige, den självpåtagna offerrollen och den låga retoriken som används av väldigt många i syftet att bevisa sin tes om att de är i ett ständigt underläge.

Vissa av dem är så övertygade om kvinnans underläge i Sverige att de rentav vill ”självdö” på grund av ondskan och hatet mot kvinnor som tydligen genomsyrar hela det svenska samhället.

Detta kan man ta del av på bloggaren Josefine Johanssons hemsida, i kombination av ett foto på henne där hon gråter:

”Jag vet inte hur det ens är möjligt att orka leva i den här världen. I det här landet. Dessa sex minuter av fullständigt hat som jag precis tagit mig igenom får mig att vilja kräkas och självdö. Men det går inte. Jag kan inte. För inte ens den värsta av mardröm ska någonsin kunna besegra mig eller någon annan där ute. Den har inte rätten att göra det.

Min beundran för dessa kvinnor och alla andra kvinnor där ute som dagligen får leva med detta hat och förtryck finner inga gränser. Vi alla lever under förtrycket men det finns så många av oss som får ta saker som ingen människa någonsin ska behöva utsättas för.

Ingen borde behöva höra det här men alla måste veta. Det som försiggår får ej fortsätta. Uppdrag Granskning kommer ta upp näthatet på onsdag 6/2 kl 20:00 men här kan ni se några minuter av fullkomligt fruktansvärda hot mot kvinnor som syns i samhällsdebatten.”

Gå för all del in på sidan och passa på att läsa kommentarerna. Efter att ni har fått ta del av detta hemska som dessa stackars kvinnor fått utstå (se mitt förra inlägg som jag postade tidigare i dag) och nu även läsa om Josefines lidande av att ta del av denna information, rekommenderar jag er att se denna dokumentär om olika krigsherrar i Liberia som bl.a. ägnat sig åt att knarka sig galna, mörda, slakta, våldta och äta människokött:

(OBS! Om du är lika känslig som Josefine finns det en risk att du imploderar om du ser denna film.)

Om du däremot inte är lika känslig och vill skaffa dig ett icke-feministiskt perspektiv kring vad riktigt lidande är, se filmen. Och nej, detta är inte ett sätt att förringa hot mot kvinnor, om du som läser nu gärna vill inbilla dig det. Jag har själv blivit mordhotad, misshandlad (av både män och kvinnor), etc. Det jag försöker visa är att även män drabbas av dessa saker i Sverige, men att det inte görs några snyftprogram om det eftersom kvinnor har ensamrätt på lidande i detta land och försöker utmåla det som att de lider helvetets alla kval när just de drabbas av det som män drabbas av i större utsträckning (män drabbas av våldsbrott i mycket större utsträckning än kvinnor), när de egentligen inte har en aning om hur hemska saker och ting kan vara i verkligheten.

Två inlägg på en dag, det märks att jag prioriterar fel. Det är dags för mig att dansa lesbisk marsch i några timmar, helt enkelt.

4 responses to “Feministiskt perspektiv

  1. Mitt inlägg handlar endast bara om min reaktion på Uppdrag Gransknings kommande program och inte om några andra åsikter jag besitter. Att få höra dessa nedvärderande kommentarer fick mig att bryta ihop och jag hade förmodligen reagerat likadant om det var män som satt i stolarna och läste upp kränkande kommentarer och obehagliga hot. Nu var så inte fallet. Jag är av den tron att förtryck och maktmissbruk mot vilken part som helst är vidrig och inte borde få existera.

    • Då föreslår jag att du även tar del av vilken typ av kommentarer vissa av de medverkande kvinnorna själva ägnar sig åt och vilka personer de umgås med (bl.a. dömda våldsbrottslingar i vars sällskap de förstör möten för meningsmotståndare). Det du har gjort är att du har köpt hela konceptet, utan att fråga dig vad som ligger bakom det. Och nej, att några enstaka dårar skickar sådana mail till vissa kvinnor betyder inte att kvinnor överlag förtrycks på samma sätt av män i allmänhet.

      Jag föreslår även att du tittar på vilka som mest drabbas av våld i vårt samhälle, vilka som i princip aldrig får hjälp av polisen, vilka som dör på sina arbetsplatser, vilka som blir dömda för brott utan bevis som binder dem vid brottet (om ett brott ens går att styrka). Då kan du se ett bra exempel på just statligt sanktionerat maktmissbruk och vilka det drabbar hårdast.

  2. Bra film förresten.

Kommentera

