Nyspråk på SVT

På SVT:s ABC kunde man idag se ett inslag som handlar om en gösodlingsteknik som ett svenskt företag tillämpar och som EU inte vill godkänna eller tillämpa. Ja, jag är inte säker eftersom jag hakade upp mig på ett ord som reportern använde sig av och som gjorde att jag inte kunde fortsätta höra det andra eftersom jag blev så irriterad. Hon kallade tekniken för utsläppsfri, vilket jag tolkar som – helt fri från utsläpp. Precis som jag tolkar begreppet miljöbil som en bil som förbättrar miljön, d.v.s. gör miljön bättre än vad den hade varit om bilen inte fanns.

Så, för den som tror att gösodlingstekniken är utsläppsfri rekommenderar jag att den läser artikeln i Ny Teknik som jag länkade till ovan. Då kommer det att framgå att det åtminstone används någon form av motorer för att få vattenreningen att fungera, d.v.s. om man inte har byggt ett helt eget slutet ekologiskt system, vilket jag starkt tvivlar på med tanke på att Mikael Björk själv säger att de vill minska elförbrukningen.

Produktion av el skapar på ett eller annat sätt alltid utsläpp. Alltså ljuger ABC-reportern när hon säger att metoden är utsläppsfri. Den må vara betydligt mindre miljöfarlig än tidigare metoder, vilket så klart är bra, men den är knappast utsläppsfri. Det är sådana här lögner som media ständigt kommer undan med, vilket är oerhört märkligt.

Kommentera

