Polisen hjärta Samhall lika med sant?

I en artikel i DN idag skriver man om det uppmärksammade fallet med den falskt mordanklagade narkosläkaren, som jag skrev om igår.

Mycket av texten i DN är en sammanfattning av det som står i Läkartidningen. Det intressanta kommer i slutet av artikeln där en viss Mats Eriksson, informationschef vid Västerortspolisen, låter oss veta att förhörsledarna de har är bra. Detta väcker en fråga i mitt huvud: Exakt vad är de bra på?

De verkar ju uppenbarligen inte ha fullbordat grundskolan, vilket ju inte behöver vara en persons fel, om den råkar vara efterbliven på något sätt. Det man däremot kan ifrågasätta är vem som ger efterblivna personer den typen av arbete.  Jag hade för mig att Samhall var en arbetsplats där bl.a. personer med mer begränsad hjärnaktivitet arbetar, men kanske är Polismyndigheten och Samhall samma sak? Så vitt jag vet är de det inte och Samhall tillhandahåller inte någon form av personal till Polismyndigheten, men efter vad jag har varit med om och bevisligen många fler med mig, så kan man ju börja undra.

Kanske påbörjade de detta samarbete redan för länge sedan men har känt att allmänheten ännu inte varit mogen för deras samarbete? Jag är inte den som är den och har därmed inget emot att Polisen rekryterar personal med hjälp av Samhall. Snarare skulle jag uppskatta det väldigt mycket om de gick ut med detta offentligt så att vi, skattebetalarna, skulle veta vad som väntar oss när vi har med rättsväsendet att göra.

Som Mats Eriksson säger, enligt DN, så ska brist på sakkunskap inte påverka utredningarna. Detta får vi gissa gäller oavsett vilken sakkunskap som efterfrågas. Alltså kan Polisen rekrytera personal hur som helst och då får vi hoppas att deras löner blir därefter, d.v.s. väldigt låga. Men i ärlighetens namn tycker jag att liknelsen med Samhall och Polisen är orättvis och elak, mot Samhall. Så jag ber om ursäkt för detta.

Själv har jag tänkt ringa till Solnapolisen och polisanmäla McDonalds för att ha försökt förgifta mig genom att hälla natriumklorid på min pommes frites. Sakkunskap ska ju inte påverka utredningen och därmed lär det inte påverka min anmälan mot McDonalds heller.

Kan man säga att Polismyndigheten endast anställer personer med specialinkompetens utan fingertoppskänsla?
Förslag till annons för rekrytering av nya poliser:

Polismyndigheten i Stockholms län, även kallad Stockholmspolisen, är polismyndigheten i Stockholms län och är landets största polismyndighet med cirka 6 900 anställda inom åtta polismästardistrikt, och högkvarter i Stockholms polishus på Kungsholmen.

För att nå vår vision att bli sämst i Norden behöver vi bli fler!

Vi söker nu ytterligare förhörsledare och annat löst folk.

Din huvudsakliga arbetsuppgift är att på lösa grunder anklaga människor för brott som de inte har begått. Du skall, när du orkar arbeta, förmedla Polismyndighetens syn att alla egentligen är skyldiga, till något, ända till de själva lyckats bevisa motsatsen.

Våra nya förhörsteam består av en  förhörsledare och en person som knackar på när förhörsledaren lyssnar på blues som den bett sina arbetsgivare (skattebetalaren) att spela på en gitarr som givetvis finns tillgänglig i varje rum.

Dessa team är uppdelade inom olika segment; tonåringar som laddat ner en film, läkare som räddar livet på människor som vi vill spärra in bara för att de tror att de är något eftersom de har genomfört grundskoleutbildningen, män som falskt anklagats av sina f.d. flickvänner för diverse skamliga brott som de med största sannolikhet inte har begått (men det skiter vi i), sovande arabiska familjer vi tycker är terrorister och fyllon som redan blivit misshandlade av väktare som vi ska fortsätta att trakassera. Som ett av våra förhörsteam kommer Ni att ”ansvara” för ett av dessa områden (det där med ansvar är vi inte så noga med, vi skyller ändå alltid ifrån oss).

Ert ”ansvar” är att tillsammans analysera, upprätta och driva en strategisk plan (vi skojar bara, internt skämt, ni vet ju förhoppningsvis inte vad detta betyder) för hur Ni skall pressa bekännelser ur dessa personer för brott de inte har begått för att nå uppsatta kravet för lösta fall, eftersom det är betydligt mer ansträngande att ha att göra med riktiga kriminella. Vi tror på det lättaste motståndets väg.

Vi söker Dig som

  • är en oengagerad förhörsledare vars enda fokus (om du råkar veta vad det betyder) är att sätta dit oskyldiga människor, om du orkar och råkar vara på dåligt humör
  • inte är lyhörd samt saknar en kommunikativ förmåga
  • är skicklig i att hota och trakassera andra, gärna sadistisk psykopat
  • gillar att ”arbeta” under eget ansvar, för vi orkar inte leda ditt ”arbete”
  • slarvig, ansvarslös, doer utan go som trivs med ett extremt lågt arbetstempo
  • är initiativlös, saknar en drivande förmåga
  • har svag teamkänsla och orkar inte ens att motarbeta
  • har högst 1 års passiv förhörsledarerfarenhet och har EJ genomförd grundskoleutbildning 

Vi erbjuder ett omväxlande arbete (vi har massor med spel till vår Xbox) i en ständigt växande organisation som får mer och mer anslag utan att leverera bättre resultat.
Som anställd erbjuds Du även att gå hem när det behagar, avsaknad av krav på prestation, eget kontor där du kan sova eller spela gitarr trots att du inte kan spela, kontakter med brottsoffer som du kan trakassera samt att du slipper bli stressad av en massa e-mail eftersom vi lämpligt nog valt att skylla på säkerheten för att slippa detta jobbiga ofog.

Skicka in din ansökan när du orkar och gör den väldigt, väldigt kort. Vi orkar inte läsa (vissa av oss kan inte ens läsa) långa texter.

8 responses to “Polisen hjärta Samhall lika med sant?

  1. Kvick o dräpande kommentar men har tyvärr ingen effekt på de avsedda o det stora flertalet förstår inte allvaret. Det hemska är emellertid att vi alla kan råka ut för detta osannolika vilket vi icke tror i vår oskuld.

    • JW: Kanske är det så att effekten uteblir, men jag är t.ex. glad att du har läst det och håller med. Du i din tur kanske kan berätta om hur de arbetar för någon annan. Att skapa opinion kan vara ett tufft och tidskrävande arbete, men det är ingen orsak till att man ska ge upp.

  2. hahahahahaha sååååå himla klockrent!!! bra skrivet där =)

  3. Känner mig tvungen att informera dig om att jag är anställd av Samhall och jobbar hos polisen. Tänker inte be om ursäkt för det. Mitt ”brott” är att jag har en whiplashskada och titanplatta i ena knäet efter en svår bilolycka. Förståndet är det dock inget fel på. Har läst på högskola (ej särskola). Jag har städat hos polisen i 5 år och även om städjobbet inte är mitt drömjobb så trivs jag där. Blir förbannad när du tror att alla som jobbar hos Samhall är förståndshandikappade. Det finns många med fysiska handikapp också. Men i din värld är det väl också fult. Bara hoppas du får vara fullt frisk resten av ditt liv, så du inte behöver vara en belastning för samhället.

    • Hej Annalena, ditt förstånd är det nog inget fel på (i allmän bemärkelse), som du säger. Din läsförståelse är det nog ”så där” med. Jag brukar vara väldigt noggrann med hur jag uttrycker mig. Därför skrev jag ”Jag hade för mig att Samhall var en arbetsplats där bl.a. personer med mer begränsad hjärnaktivitet arbetar, men kanske är Polismyndigheten och Samhall samma sak?”. Visste du att bl.a. är förkortning för bland annat eller bland andra? Det är faktiskt sant och ingen efterkonstruktion. Se här: http://sv.wiktionary.org/wiki/bl.a.

      Detta innebär att jag är mycket medveten om att det inte endast är förståndshandikappade personer som arbetar på Samhall. Jag har heller inget emot förståndshandikappade personer eftersom de inte kan hjälpa att de är det. Däremot är jag emot att förståndshandikappade personer hamnar i positioner som gör deras handlingar direkt farliga gentemot andra, t.ex. när de arbetar som poliser, åklagare eller politiker. Alltså tror jag ingenting, som du så felaktigt påpekar i din kommentar.

      Jag beklagar din svåra bilolycka. Jag brukar ofta skriva om att bilismen orsakar väldigt mycket lidande. Du kanske ska börja följa min blogg eftersom det inte är så många människor som är emot bilismen i Sverige och sällan talar om bilismens offer? Jag föredrar att cykla och har många gånger varit nära att dö p.g.a. (på grund av) att bilisterna inte har följt trafikreglerna. Satt du själv i en bil när du råkade ut för olyckan? Whiplashskador brukar vara vanliga att få just om man själv är förare eller passagerare i en bil. Kanske var du en del av problemet själv? Kanske hade du inte råkat ut för olyckan om du hade färdats på ett annat sätt? Svårt att veta, men riskerna ökar beroende på vilket färdmedel man väljer.

      Nu ska jag berätta vad jag anser vara fult, i min värld. Jag anser det vara fult när en människa som uppenbarligen inte kan läsa en text ordentligt eftersom den vill känna sig påhoppad utan att ens vara det i texten väljer att kommentera den för att uttrycka sitt missnöje över det inbillade påhoppet, istället för att säga något om det som faktiskt står i texten och det är att skattebetalarna i Sverige betalar lön åt människor som ger sig på helt oskyldiga personer som blir anklagade för brott som de alltså inte har begått och behandlas som om att de inte har några rättigheter, trots att de själva betalar dessa polisers löner. Detta kunde du ha kommenterat, men det gjorde du inte. Du valde att känna dig personligen träffad av en text som inte ens rör dig, antagligen eftersom du vill känna dig träffad istället för att se att det jag skriver om berör så många fler människor än ditt enskilda fall (som just denna text faktiskt inte alls berör). Den typen av egocentrism tycker jag är fult. Att polisen inte hjälper riktiga brottsoffer (Stockholmspolisen löser endast 14 % av alla anmälda brott) är heller inget du verkar reflektera över. Men så länge du är nöjd över att få städa åt Polisen så får vi väl utgå ifrån att allt är frid och fröjd?

  4. Tycker inte din läsförståelse är klockren heller. Jag lägger inga värderingar i ditt polisförakt, det är upp till dig. Det jag hänger upp mig på är ditt sätt att dra in Samhall i det hela. Oavsett om du skriver ”Jag hade för mig att Samhall var en arbetsplats där bl.a. personer med mer begränsad hjärnaktivitet arbetar, men kanske är Polismyndigheten och Samhall samma sak?” så har du redan där gett din syn på Samhall. Och vad i helvete har Samhall med din syn på poliser, åklagare och politiker att göra om du inte menar att vi är förståndshandikappade? För du jämför ju oss med en grupp som du anser vara totalt intelligensbefriade.
    Jag bara undrar.

  5. Juggen, jag håller faktiskt med Annalena. Nästa gång du skriver något liknande så tycker jag att du ska betona att det är den delen av Samhall som ordnar arbeten åt personer med ex.(exempelvis)förståndshandikapp du avser. På det sättet slipper personer som Annalena att bli förknippade med dessa förståndshandikappade människor eftersom det är tydligt att Annalena känner sig kränkt av detta. Hon vill inte bli förknippad med dem.

    Jag tycker det är fult av dig Juggen att mena att ”vissa” av de som jobbar på Samhall är förståndshandikappade och att de därför inte borde få jobba som t. ex.(till exempel)poliser, åklagare eller politiker.

    Och en annan sak, det finns faktiskt saker som man inte får skoja om! M. a. o.(med andra ord)så borde du skärpa dig.

Kommentera

