Bilismen mördar

För snart två år sedan skrev jag ett inlägg här på bloggen där jag jämförde bilism med sexuella övergrepp på barn. Jag ställde frågan hur många som skulle köra bil om de visste att bilismen överlag bidrog till att 400 små flickor våldtogs i stjärten av 400 äldre män med grova könsorgan varje år. Jag gissade att många inte skulle  köra bil om det var konsekvensen, men om konsekvensen är att andra dör eller blir invalidiserade, ja då är det tydligen inte så noga.

Det följde en intressant diskussion efter inlägget och jag kallades för absolutist med ett förunderligt helhetstänkande av signaturen Patrik. Han försökte säga att mitt sätt att resonera på är orealistiskt (gissar jag) samt att sannolikheten för att en olycka inträffar ändå är ganska liten, varför han som försiktig bilist inte kan hållas ansvarig.

Jag är ju emot generaliseringar, generellt. Jag gillar inte att lägga kollektiv skuld på en grupp människor för något en liten del gör men i fallet bilism så bidrar ju samtliga bilister till en sämre miljö. Inte nog med det, antalet bilister ökar antalet dödsoffer, oavsett hur försiktigt en enskild bilist kör. Som bilist måste man ju även rätta sig efter den resterande biltrafiken, eftersom man annars själv utgör en trafikfara. D.v.s. ju färre bilister det är, desto färre bilister behöver man ta hänsyn till, vilket i sin tur leder till att dessa bilister måste anpassa sig efter den långsammare trafiken och därmed minskar antalet allvarliga olyckor.

Så mycket för mitt ”förunderliga” helhetstänkande. Det är inte speciellt förunderligt att dra slutsatsen att ett större antal bilister leder till fler dödade och invalidiserade människor, det är inte förunderligt enligt mig i alla fall. Jag tycker att det är dåligt att människor dör och skadas i trafiken, så ”galen” är jag.

Det är ganska tröttsamt när bilister försöker rättfärdiga sitt brukande av bilen, när de i de allra flesta fallen inte måste använda en bil. Under tiden som dessa latmaskar latar sig så dör människor på grund av dem. Och ja, ni är alla skyldiga till detta eftersom det tack vare era otympliga fordon inte byggs bättre vägar och skapas mer utrymme åt oss som inte vill förstöra miljön så fort vi ska förflytta oss.  Så länge det finns bilister kommer trafikdödligheten vara ett faktum. Ni som väljer bilen väljer bort någons liv, oftast någon annans. Skäms.

Kommentera

