Ännu mer musik…

…eller vad man nu ska kalla det.

Bland många musiker inom min bekantskapskrets anses de så kallade shred-klippen på Youtube som väldigt underhållande. Ett av mina favoritklipp bland dem är det här med Paco de Lucia, främst eftersom det är roligt gjort men också för att Paco de Lucia är en av mina favoritgitarrister:

 

Här är originalet:

 

Nu verkar någon (kanske samma person bakom shred-klippen?) ha tagit det hela ett steg längre. Två av klippen jag såg tycker jag är extra roliga, ett med Van Halen och ett med Rolling Stones. I Van Halens fall är skämtversionen faktiskt bättre än originallåten, långt bättre t.o.m. Det säger iofs kanske inte så mycket i och med att jag inte är en Van Halen-fantast, men jag gillar verkligen ”bryggan” eller vad man ska kalla den. Att den sedan handlar om att de behöver jobb blir som grädde på moset. Håll till godo!

5 responses to “Ännu mer musik…

  1. Som flöjtist är förstås en av mina favoriter den med James Galway:

  2. Det låter ju fint! 😉
    Eller ja, det hade ju kunnat vara värre.

    Påminner mig av någon anledning om en liten historia jag hörde på en konsert som artisten (sitarspelare) berättade för oss i publiken medan han stämde sin sitar. Han berättade att han en gång i Japan som vanligt började framträdandet med att stämma instrumentet, eftersom de är känsliga för temperaturväxlingar. Efter att han hade stämt färdigt så applåderade den japanska publiken, troendes att han hade framfört ett stycke. Det i sig är ju lite roligt kan man tycka, men faktum är att det lät ganska fint när han stämde sitaren, vilket jag som gitarrist inte brukar tycka att det gör när man stämmer en gitarr.

  3. Sitarhistorien påminner mig om när jag låg på ett vandrarhem i Shanghai med 40 graders feber för många år sedan. Vi delade rum med ett gäng japanska ungdomar som just hade köpt sig en halvbra kinesisk gitarr som de satt och provade utan att ha stämt den särskilt väl och utan att särskilt kunna spela. Jag låg i min feberyra och led och till slut gick jag upp och frågade om jag fick låna gitarren. Det fick jag gärna, så jag stämde den och försökte lämna tillbaks den. Det fick jag inte utan de fick mig att sitta och spela lite för dem. Gitarr är typ mitt femte instrument, och med 40 graders feber så det blev väl ingen höjdarkonsert, men ändå togs varje nummer emot med våldsamma applåder och utrop av ”hooo”. Självklart så visste de också vad Sverige var mest känt för: ”Ah, you from Sweden – very good Swedish guitarist Yngwie Malmsteen”.
    P.S. En annan riktigt välgjord shred är följande Vivaldistycke:

    • Haha! Den var ju riktigt rolig, mycket tack vare solistens ansiktsuttryck som passade väl till den sura fiolen.

      Att spela gitarr med 40 graders feber låter inte alls speciellt kul, men det var ju vänligt att dig att ställa upp. Trots allt kanske det var mer uthärdligt att spela för dem än att lyssna på dem medan de försökte spela på en ostämd gitarr?

      Jag har en granne som relativt nyligen försökte spela Für Elise på piano, men kom aldrig längre än början på stycket och spelade det om och om igen, i veckor… Ett tag tänkte jag att personen ifråga led av någon hjärnskada och hade hakat upp sig på något sätt. Till slut verkade hon (jag gissar att det var en hon) ha givit upp, till min stora glädje. Kort därefter började jag höra en kvinnoröst som försökte sig på att sjunga, och plötsligt började jag längta efter Für Elise igen. Nu är det piano som verkar gälla återigen, men inte mitt i natten längre.

      Förresten, har du sett den här artikeln?
      http://www.guardian.co.uk/world/2011/nov/02/financial-crisis-berlusconi-love-song?newsfeed=true

      Jag känner mig lite nyfiken på att försöka ta reda på hur det låter, men vet inte riktigt om jag vågar. 🙂

  4. Berlusconi är väl ganska bra – om man gillar smörsångare, alltså. Han sjunger rent och har en bra röst. Han har ju trots allt en professionell karriär som sångare i bagaget.
    Sök på Apicella & Berlusconi på Youtube…
    Om han bara hade hållit sig till underhållning hade världen varit mycket bättre…

Kommentera

