DN fortsätter att överraska

Jag har sedan länge känt ett relativt starkt ogillande gentemot så kallad gammelmedia. Detta främst eftersom jag anser att de rapporterar om händelser ur ett mycket vinklat perspektiv och ofta om ganska oviktiga saker, medan viktiga saker förtigs. Därför blev jag nyligen mycket positivt överraskad av att läsa en serie artiklar i DN som granskar Polisens arbete, d.v.s. hur mycket Polisen verkligen gör. Till min stora glädje ser jag att de inte anser ärendet vara ”uppklarat” utan driver det vidare, och jag tycker att de ska fortsätta tjata om det tills människor förstår vad deras skattepengar går till. Media ska inte ägna tid åt att skriva om detaljerna kring exempelvis våldsdådet i Oslo. Hur tragiskt det än var så är det inte i allmänhetens intresse om gärningsmannen har på sig märkeskläder i fängelset, om han valde att inte skjuta en person samtidigt som han avrättade många andra eller hur en av de närvarande personerna kände sig när han/hon försökte gömma sig för gärningsmannen. Det sistnämnda tycker jag är på gränsen till att gotta sig i någon annans olycka. Det pressen och annan nyhetsmedia däremot bör ägna sig åt är att granska makthavare, och då menar jag verkligen granska, inte skriva om vad någon sagt i en intervju och endast återge det. Nyhetsmedia bör ifrågasätta det makthavare säger och det de gör, för att se om makthavarna är konsekventa, samt att rapportera om konsekvenserna av makthavarnas handlingar. Gjorde nyhetsmedia detta skulle de kanske få tillbaka sina läsare/tittare. Vem vill betala för att läsa skvaller eller politisk propaganda i en nyhetstidning? Vill man läsa skvaller köper man rimligtvis en skvallertidning och vill man bli hjärntvättad av politiker så betalar man ju redan för det via partistödet, alltså kan man ta del av deras skitsnack via deras egna kanaler. Jag hoppas att detta drag av DN inte är en tillfällighet och ser fram emot fler intressanta artiklar, t.ex. om kreditbubblan och orsakerna bakom den samt vilka som tjänar pengar på den, oljebristens konsekvenser, överbefolkningens konsekvenser,  miljöförstöringen i Sverige och korruptionen bakom där exempelvis högt uppsatta offentligt anställda personer  ger tillstånd till företag att t.ex. hugga ned skyddad naturskog, trots att de bryter mot lagen. Det finns hur många ämnen som helst, egentligen, men åter till Polisen.

För den som läst min blogg flera gånger så framkommer det säkert mycket tydligt att jag inte tillhör Polismyndighetens största beundrare. Detta inte för att jag anser dem vara fascister eller dylikt (som rebelliska ungdomar gärna kläcker ur sig) utan p.g.a. att jag anser dem vara okvalificerade, ineffektiva och lata parasiter vars totala avsaknad av arbetsmoral drabbar deras arbetsgivare – skattebetalarna.

Jag ska inte ännu en gång återupprepa vad jag själv har blivit drabbad av och hur jag har bemötts av Polisen utan nöjer mig med att länka till mitt förra inlägg, främst eftersom jag i kommentarerna fick veta att min blogg är pinsam och att mina påståenden kring Polisens ineffektivitet är grundlösa. Uppenbarligen har jag och övriga brottsoffer som aldrig fått sina ärenden uppklarade en mycket livlig fantasi, åtminstone om man ska lita på signaturen JD. Det verkar som att även DN nu sållat sig till vår skara. JD:s personliga åsikt är givetvis oviktig för mig men den är värd att belysa eftersom jag har fått höra liknande resonemang av vänner och bekanta när ämnet har kommit på tal. Det finns dock ett ”märkligt” sammanträffande när det kommer till detta ämne; de som anser att det svenska rättsväsendet fungerar bra är människor som själva aldrig blivit utsatta för ett allvarligt brott.

2 responses to “DN fortsätter att överraska

  1. Tack själv! Jag lovar att fortsätta granska makten. Det är viktigt i en demokrati!

    • Det ser jag fram emot Kristoffer. Nu är min syn på demokrati något annorlunda än den svenska varianten, i synnerhet efter att Reinfeldt skrev på Lissabonfördraget, och jag anser att makten är viktig att granska oavsett styrelseskick. Jag gissar dock att vi egentligen menar samma sak. Fortsätt att göra det du nu har gjort så bra så blir världen förhoppningsvis en lite bättre plats. Det kanske inte är värt mycket, men då har du min tacksamhet.

Kommentera

