Den trötta Polismyndigheten

Jag trodde knappt mina ögon när jag läste denna text på DN:s hemsida idag. Jag har många gånger skrivit om hur jag själv har drabbats av Polisens ineffektivitet och bristande engagemang efter både mordhot och grov misshandel, trots att de lätt hade kunnat sätta åt personerna som hade utsatt mig för dessa saker, som tyvärr haft stor negativ inverkan på mitt liv.

Jag har även skrivit om ironin kring att jag dessutom är med och betalar lönerna för dessa samhällets parasiter som inte orkar göra sitt arbete. Polismyndigheten i samverkan med Skatteverket och Kronofogden är faktiskt inget annat än organiserad brottslighet. De tvingar oss som är boende i Sverige att betala skatt för att få ”beskydd”. Eftersom beskyddet inte består av något riktigt skydd utan endast ett löfte om att bli lämnad ifred av dem (nåja, ett löfte är ju inte en garanti, Skatteverket kan ju alltid hitta på att du har gjort något och behöver inte bevisa det) så arbetar de på exakt samma sätt som övrig organiserad brottslighet.

Ett mycket enkelt sätt att få dem att lyfta på sina lata arslen och faktiskt börja arbeta för sina löner vore om alla brottsoffer kunde göra skatteavdrag för de ärenden som Polisen inte tagit tag i eller lyckats lösa. M.a.o. om man har råkat ut för ett brott och Polisen inte har hjälpt en, ja då ska man få dra av det på skatten ända till att man har blivit kompenserad för brottet. Tjänar man inga pengar så ska pengarna dras från Polisens budget och betalas ut till brottsoffret. Då skulle de nog sätta fart.

Nu kan man ju tycka att jag är hård och elak mot våra blåklädda pajasar som åker bil och kör på Sveriges invånare men faktum är att jag själv har varit med om hur absurda deras arbetsmetoder är, om man nu ens kan kalla det för arbetsmetoder. Det påminner mer om en samlingsplats för mentalt efterblivna personer.

Nu skyller ju Polismyndigheten på ”larmmissar” baserat på uppmärksamheten kring enstaka händelser, som kanske inte är så enstaka. De blåklädda pajasarna vars uniformer endast visar att de låtit sig kuvas av en ineffektiv och parasiterande organisation hävdar så ofta att det är ”bristande resurser” som ligger bakom det hela. Detta är dock en ren lögn eftersom jag av egen erfarenhet har blivit ljugen för av en pajas till polis som hade hand om mitt ärende efter att jag blivit mordhotad och som sade att de varit tvungna att prioritera viktigare fall före mitt, eftersom belastningen varit så tung. Av en ”slump” så brukade samme polis aldrig vara på sin arbetsplats efter kl 14 på fredagar utan hade telefonen vidarekopplad till sin mobiltelefon. För mycket att göra… Eller hur… Av samma anledning bad hans kollega mig att spela gitarr för honom på polisstationen, en gitarr som han har på kontoret för att spela på själv. Hur hinner han med det, om de nu har så mycket att göra? Varför lämnar man jobbet innan kl 14 på fredgar flera veckor i sträck, om man nu har så mycket att göra? Svaret är givetvis att de skiter i sitt arbete och i sina arbetsgivare – skattebetalarna. Men, de hävdar resursbrist.

Sanningen är dock en helt annan. I Sverige är tjänstemannaansvaret i princip avskaffat. Därför kan pajasar, blåklädda och civilklädda, parasitera på samhället utan risk för konsekvenser. De skyller på avsaknad av resurser och sitter sedan och pillar sig naveln under arbetstid. De enda som märker hur det ligger till är brottsoffren, som i många fall mår så psykiskt dåligt efter misshandel, hot, etc. att de inte orkar driva det vidare. Lagom till att offret börjar må bättre (om offret har den turen) så är ärendet preskriberat av Polisen. Smart va?

Polisen klarar sig undan och de som klagar på detta uppmanas att ”gå vidare och lägga detta bakom sig” av såväl Polisen som av andra svenskar som verkar få någon njutning av att rätta sig in i ledet och göra som myndigheterna vill – betala skatt, konsumera, supa sig fulla och hålla käften. Gör man inte som dem så är man en rättshaverist (det ordet har verkligen börjat missbrukas kraftigt av alla kuvade sopor som inte vågar sticka ut utan hellre böjer sig fram och drar ned byxorna) bara för att man framför ett klagomål och inte accepterar att bli ignorerad av människor vars lön man betalar. Inte nog med det, har man sydländskt påbrå som jag så får man höra att mitt temperament beror på mitt ursprung. Detta rent rasistiska påstående kommer alltså från svenskar, som därmed säger att konflikträdsla och avsaknad av ryggrad är en ärftlig egenskap som är vanligt förekommande hos svenskar. Den typen av veklingar får mig att må illa.

Jag är glad över artikeln i DN, men jag undrar varför den kommer först nu. Polisens inkompetens och avsaknad av engagemang är inte ett nytt fenomen. Kommer svenskarna att reagera? Troligtvis inte.

6 responses to “Den trötta Polismyndigheten

  1. Otroligt pinsam blogg…

    Helt makalöst vilka grundlösa påhopp Du spyr på en hel yrkeskår. Visst har Polisen organisatoriska problem, men Du har verkligen ingen aning om vad Du pratar om.

    Din text var så banal att jag inte ens orkade läsa hela så jag slutade efter tre stycken.

    Bara formuleringen i första stycket vittnar om hur otroligt dåligt insatt du är rättsprocessen: ”trots att de lätt hade kunnat sätta åt personerna som hade utsatt mig för dessa saker”.

    ”Sätta åt”… allvarligt talat. Suck.

    • Haha!

      Jag borde nog ta din kommentar som exempel till min text ”Konsten att leva – en handbok för idioter”.

      Jag ska förklara varför så får jag hoppas att du, trots dina mentala begränsningar, förstår det jag säger.
      För det första hävdar du att min blogg är pinsam, utan att förklara vad i bloggen som är pinsamt. Det kan man ju göra, men med risk att framställa sig själv som korkad som lägger ned tid på att säga en sak utan att motivera den. Det är svårt att ta till sig kritik från en person som inte förklarar vad som är pinsamt. Det är ännu svårare att ta en person på allvar som lägger tid på att göra det men inte tar sig tid att läsa det som står i texten.

      Du hävdar att det jag skriver är grundlösa påhopp utan att förklara vad i det som jag har skrivit som är grundlöst. Det är korkat, riktigt korkat. Det som gör det hela ännu mer korkat är att jag hänvisar till exempel på saker som har inträffat och dessutom till artiklar som hänvisar till fler exempel som styrker mitt påstående. Alltså är mitt påstående inte grundlöst. Slutsatsen är att du inte vet vad ordet grundlöst betyder.

      En annan sak som tyder på att du är korkad är att du själv erkänner att du inte ens har läst hela texten men påstår att mina påståenden är grundlösa. Du gör det alltså utan att veta om det du själv säger har någon grund. Det är visserligen komiskt, men väldigt korkat.

      ””Sätta åt”… allvarligt talat. Suck.”

      Oj, förlåt! Jag skrev inlägget mitt i natten. Jag kanske skulle ha skrivit ”sätta dit” istället? Eller vad skulle jag ha skrivit? Ja just det ja, du säger ju inte sådant eftersom du är så pass korkad att du inte ens kan förklara vad du suckar över. Jag har aldrig utgett mig för att vara en advokat eller en polis för den delen heller. Jag skulle skämmas t.o.m. om jag var polis i Sverige. Däremot menar jag att människor som begår brott som det finns bevis för att de har begåtts bör straffas för dessa brott, främst eftersom jag anser att brottsoffret bör kompenseras på något sätt. Uppenbarligen tycker du annorlunda. Du klagar på att jag är så dåligt insatt i ”rättsprocessen” men förklarar inte själv hur denna fantastiska rättsprocess fungerar. Även det är korkat. Själv är jag mer än väl medveten om hur den fungerar. Så här går det till. Om man har utsatts för ett brott så gör man en polisanmälan. Därefter gör Polisen i de flesta av fallen absolut ingenting. De lägger ned ärendet och hävdar att bevis saknas, utan att ens vilja ta del av bevisningen.

      T.ex. när jag blev misshandlad så ville de inte åka till platsen där jag hade blivit misshandlad. De ville inte åka till lokalen där förövarna vistades, utanför vilken poliserna själva sade att folk blir misshandlade en gång i veckan. De hävdade att de som sparkat mig i huvudet var smarta och att de hade torkat bort blodet från sina skor redan. Jag vet inte vad som fick dem att tro att berusade skinnhuvuden är intelligenta, men det var vad poliserna sade, utan att undersöka att så var fallet. De utgick ifrån att det var lönlöst och struntade i att ta fast människor som en månad senare hoppade på en reporters huvud och gav honom allvarliga men för livet. Mina egna erfarenheter om ”rättsprocessen” har hittills lärt mig mer än dina korkade och grundlösa påståenden.

      Jag har läst allt som du har skrivit i din kommentar och hänvisar till exakt vad som är korkat i det du skriver. Min slutsats är att du är en idiot, en ganska rolig sådan eftersom du själv visar det så tydligt. Jag vill bara att du ska veta att jag inte anser det vara ditt fel, du är antagligen född så.

      Ha en fin dag!

  2. Jag kanske var lite för snabb att avfärda din blogg i min förra kommentar. Så låt mig utveckla mitt påstående. Nedan följer några exempel på varför din blogg, istället för att skapa debatt och nyanserad analys, snarare skapar irritation. Dessvärre är att även om Du skulle ha någon poäng med din blogg så försvinner den i den ändlösa raden av grundlösa, osannolika och, ursäkta uttrycket, barnsliga påhopp.

    ”Samhällets parasiter”:
    Det är säkerligen så att Du haft otur och träffat poliser som varit mindre bra, men att dra alla över en kam och kalla dem ”samhällets parasiter” är så långt ifrån verkligheten att läsaren omedelbart klickar ”stäng flik”.

    Liknelsen med organiserad brottslighet:
    Ungefär så här långt orkade jag läsa förra gången. Och ungefär här kändes det väldigt befogat med en djup suck… därav ”suck” i förra inlägget.

    Återigen, liknelsen är så absurd att man häpnar. Oavsett vad vi tycker om Polisen och poliserna är organisationens regelverk baserad på de lagar som Riksdagen stiftar. Polisen, och alla andra myndigheter, lyder under de regler som vi själva varit med och stiftat genom en demokratisk process. Således så långt ifrån en organiserad brottslighet man kan komma.

    ”Det påminner mer om en samlingsplats för mentalt efterblivna personer.”
    Grattis! Du har i en enda mening lyckats förolämpa ca 20.000 yrkesverksamma poliser. Det är ju lite ironisk att Du senare i bloggen skriver om att du utsatts för rasistiska kommentarer om Ditt sydländska ursprung. Men själv har Du inga problem med att generalisera om en hel yrkeskår. Dessutom generaliserar Du å det grövsta med mycket kraftiga anklagelser!

    I samma stycke raljerar Du över Polisens ”arbetsmetoder” och länkar till en anekdot där du fick spela gitarr. Visserligen kan jag väl också tycka att uppmaningen om lite blues var en aningen oortodox. Men polisen kanske ville knyta band till dig på ett mer personligt plan? Det jag minns mest från den lilla historien var dock att Du fick minst tre chanser att yttra dig i ärendet, men sumpade alla tre. Vilket får mig att undra hur allvarlig händelsen egentligen var.

    Och vad gäller polismannens arbetstider. Hur kan du veta vilka slags arbetstider han har? Han kanske jobbar deltid? Det är ganska många i vårt avlånga land med förkortad arbetstid som väljer att gå hem lite tidigare på fredagarna. Är det verkligen så konstigt? Ändå drar Du slutsatsen om att organisationen ljuger om ”resursbrist” med hänvisning till ”din” deltidsarbetande polisman. Dessa två faktorer har ingen som helst koppling till varandra! Och att polismannen stod i reception och drack kaffe var väl inte så konstigt. Han väntade ju på att Du skulle komma på förhör!

    Passar på att belysa det faktum att Du genom att boka upp och missat tre tillfällen till förhör har Du uppbundit en resurs som kunde gjort annat.

    Avslutningsvis vill jag bara påpeka att personangrepp sällan vinner några poäng i en debatt. I ditt svar har Du vid upprepade tillfällen gjort grundlösa påhopp angående min intellektuella nivå. Vill du få något slags litterärt erkännande borde Du tona ner sådana saker.

    Tack för ordet.

  3. Nu råkar det tyvärr vara så att jag inte är den enda personen som är drabbad av det du kallar för ”otur”.
    Det här är vad ordet parasit betyder:
    http://sv.wiktionary.org/wiki/parasit
    Jag far illa på sådant sätt att jag betalar skatt till en myndighet som lovar mig ett visst beskydd och som sedan, när myndigheten ska göra det den får betalt för, anser att den inte behöver göra sin uppgift. Du hävdar att det jag kallar dem är långt ifrån verkligheten, men du kommer inte med något bevis för det. Det är vad jag kallar för grundlöst. Själv har jag blivit grovt misshandlad och det är egentligen en ren slump att jag lever och jag såg med mitt ena öga (det som inte var svullet) exakt hur ”långt ifrån” sanningen mina påståenden är. Jag har även bevittnat det vid ett flertal andra tillfällen. Menar du att det är rena tillfälligheter som just jag är med om hela tiden? Jag och människor jag känner som också har haft med andra poliser att göra? Vilken ”slump”!
    Det har gjorts undersökningar i området och det har visat sig att ca 90% av verksamma poliser helt tappat initiativförmågan. Det är knappast mitt fel.

    Ah, så du menar att samtliga poliser följer reglerna och att det står i Sveriges Rikes Lag att man inte ska ingripa mot människor som utsätter andra medborgare för grovt våld eller hotar att döda dem? Mig veterligen följer alla poliserna inte lagen och det står inget om att man Polisen inte ska ingripa i lagboken, men du vet tydligen mer om det än jag.
    Liknelsen med organiserad brottslighet kommer ifrån att man tvingas betala polisernas löner, för det gör vi ju via skatten, och att vi inte får något för det. Gör vi inte det får vi just ”beskyddarna” efter oss. Det är exakt så organiserad brottslighet fungerar, fast något säger mig att man t.o.m. får bättre skydd av kriminella. Att du sedan häpnar över detta kan jag inte hjälpa. Din personliga upplevelse över mina liknelser är inte ett hållbart argument.

    ”Grattis! Du har i en enda mening lyckats förolämpa ca 20.000 yrkesverksamma poliser. Det är ju lite ironisk att Du senare i bloggen skriver om att du utsatts för rasistiska kommentarer om Ditt sydländska ursprung.”

    Tack! Jag hoppas att många av dem läser det jag skriver och tar åt sig.
    En vild gissning är att du själv är polis. Jag anser att 99 % av mänskligheten är idioter, så det är inte riktat mot just den yrkesgruppen. Det jag stör mig på är att jag betalar idioternas löner och att de inte gör sitt arbete. Ironiskt, på vilket sätt? Jag påstår inte att människor är idioter baserat på deras ursprung utan p.g.a. deras beteende. Jag säger inte att människor är dumma i huvudet för att de är poliser, jag säger att de är dumma i huvudet överlag och att vissa av dessa idioter är poliser. Det har ingenting med deras ursprung att göra. Hur du kopplar ihop dessa saker har jag ingen aning om.

    ”Men polisen kanske ville knyta band till dig på ett mer personligt plan?”
    Jag var inte där för att skaffa kompisar. Jag var där för att berätta vad som hade inträffat och lägga fram bevis så att han skulle kunna gripa och ställa inför rätta personen som hade mordhotat mig och försökt få andra att misshandla mig.

    ”Det jag minns mest från den lilla historien var dock att Du fick minst tre chanser att yttra dig i ärendet, men sumpade alla tre. Vilket får mig att undra hur allvarlig händelsen egentligen var.”

    Vilka tre chanser var det? Jag fick ett tillfälle att komma dit men kunde inte. Du förstår, jag hade lidit en svår ekonomisk förlust efter att jag hade blivit mordhotad. Jag tvingades flytta eftersom Polisen ignorerade ärendet, vilket kostade mig mycket pengar. Jag hade helt enkelt inte möjlighet att strunta i att arbeta när jag dessutom blev satt till att rädda ett företag som höll på att gå i konkurs. Jag arbetade 160 timmar övertid under loppet av 6 veckor, under just den perioden. Ibland kan man inte välja, d.v.s. vi som jobbar inom den privata sektorn kan nite ta ledigt när vi känner för att slöa lite. Under hösten hade jag mer tid, men då hade Polisen så ”mycket” att göra att de inte ens orkade höra av sig till mig. Till våren, när jag gick på knäna av arbete, ja då hörde de av sig. Efter att jag hade arbetat så mycket var jag utmattad och djupt deprimerad efter allt jag hade varit med om. Jag är ledsen, men jag har inte hur mycket energi som helst.
    Det låter som att du inte har någon aning om vad en depression är, var glad för det, men var försiktig med hur du uttalar dig om människor som har haft det och hur de reagerar. När man varje morgon måste kämpa för att ens förmå sig att stiga upp ur sängen och när man halva sin vakna tid funderar på att ta sitt liv under nästan 18 månader, ja då är något som att skriva en redogörelse av det som hänt som lett till att man mår så dåligt väldigt jobbigt. Det handlar inte om att man inte vill, det handlar om att man inte kan. Om Polisen hade tagit tag i ärendet från början hade jag inte blivit tvungen att flytta och jag hade antagligen inte mått lika dåligt, för jag hade känt att det var något som var som det ska.
    Så om du undrar hur allvarlig händelsen var så var den så allvarlig att jag tappade min livslust. Är det allvarligt nog för dig?

    ”Och vad gäller polismannens arbetstider. Hur kan du veta vilka slags arbetstider han har? Han kanske jobbar deltid?”
    Du har rätt, jag kan inte veta det. Däremot vet jag att majoriteten av människorna jag har jobbat med inte kopplar vidare sin arbetstelefon till en mobiltelefon om de inte arbetar. De låter heller inte ”skyldiga” när de svarar om de är så flitiga att de svarar under sin fritid. Jag vet även om att när jag har mycket att göra och någon betalar mig en lön för att göra det så går jag inte hem ”lite tidigare” på en fredag bara för att alla andra gör det. Nej, jag stannar och arbetar, eftersom jag faktiskt får betalt för att göra det. Det kallas för arbetsmoral. En person som flera veckor i sträck går hem tidigare på fredagar men säger sig inte ha tid att göra sitt jobb är en parasit, inget annat.

    ”Och att polismannen stod i reception och drack kaffe var väl inte så konstigt. Han väntade ju på att Du skulle komma på förhör!”
    Du verkar inte läsa ordentligt. Han var inte ensam. Jag har sett hur människor som har mycket att göra ser ut när de arbetar. De hänger inte i receptionen med sina kollegor och dricker kaffe. Det var som att stiga in i ett pensionsärsfik, inget tecken på jäkt och stress någonstans, vilket ju är märkligt eftersom de själva säger att de inte har resurser att hinna med.

    ”Passar på att belysa det faktum att Du genom att boka upp och missat tre tillfällen till förhör har Du uppbundit en resurs som kunde gjort annat.”
    Det är svårt att bemöta detta på annat sätt än att säga att det verkar som att du lider av någon form av nedsatt kognitiv förmåga eller har en mycket livlig fantasi eftersom du hittar på saker. Eller vet du möjligtvis något som jag inte vet?
    Jag band nämligen inte upp någon resurs eftersom jag inte bokat något som helst möte som jag inte kommit till. Den gången jag bokade tid till förhör så kom jag dit i tid. Det var polismannen som bad mig spela gitarr, så ”stressad” var han.

    ”Avslutningsvis vill jag bara påpeka att personangrepp sällan vinner några poäng i en debatt. I ditt svar har Du vid upprepade tillfällen gjort grundlösa påhopp angående min intellektuella nivå. Vill du få något slags litterärt erkännande borde Du tona ner sådana saker.”

    Haha! Som jag sade så är du ganska rolig. Låt mig påminna dig om att det var du som ägnade dig åt personliga och grundlösa påhopp i din första kommentar. Mitt svar till dig är således:
    Vill du få något slags trevligt svar och slippa höra att du är korkad eller förvirrad så är mitt råd att du börjar med att läsa texten du kommenterar, argumenterar istället för att kasta ur dig grundlösa påståenden och slutar förvanska innehållet i det du kommenterar genom rena påhitt. Om du några gånger sakta läser det jag skrivit till dig så kanske du t.o.m. lär dig något. Det bjuder jag på.

  4. Sv: Jag anser att det räcker att vara tydlig nog att man inte svarar när någon skriver ”hej” i chatten 8 ggr per dag varje dag. Vad som gäller krogen så har jag antalet gånger sagt till vakter men dem bryr sig inte. Och vad som gäller att slå en kille är jag väldigt liten i fysiken så klarar nog inte av det, dessutom finns det killar till idioter som slår brudar, jag blev påhoppad på juldagen av tre killar, och tro fan inte att jag fick hjälp heller.

    • Ok, du svarar här. Det är ganska mycket OT, men låt gå.
      Svar:
      Vad du tycker är inte relevant om personen ifråga fortfarande inte förstår. Ditt tyckande förändrar inte situationen. Du kan däremot enkelt genom en handling lösa ditt problem, i det fallet är att du blockerar personen på Facebook. Varför vill du vara vän med någon på Facebook som du tycker är en jobbig människa?

      Ang. vakterna så tycker jag i sådana fall att du ska ringa upp krogen och tala med ägaren eller sluta att gå dit, gärna en kombination av det. Om jag upplevde att något jobbigt inträffade på en plats där jag inte måste vara så skulle jag inte gå dit.

      Jag har inte sagt att du ska slå någon. Våld ska endast användas i självförsvar. Att någon är korkad och jobbig är inte ett skäl till att använda våld. Du har fortfarande valet att gå därifrån.

Kommentera

