Att vara en av ”dem”

Trots att jag inte är en särskilt lättskrämd person så finns det faktiskt några saker som skrämmer mig; att tänka på dem kan få mig att känna ett starkt obehag. En av dessa saker är att tänka på hur det känns att vara en riktigt korkad människa, en människa som lider av total avsaknad av självinsikt och förmåga att se på sig själv utifrån.

Exempelvis undrar jag ofta när jag hör en person som talar med kraftig slang eller överdrivet ”fint” uttal om den någonsin har planerat att tala så, eller om den inte hör hur den själv låter. Detta eftersom alltför särpräglade sätt att tala på ganska ofta låter som parodier.

T.ex. så kan jag ibland höra alkisar på Södermalm som talar som riktiga så kallade söderkisar. Jag undrar då om de någonsin tänker på sig själva som ”Oj, jag är ju en sådan där alkisgubbe som umgås med andra alkisgubbar och talar med utpräglad södermalmsdialekt. Vad fånigt att jag liksom är en karikatyr på mig själv!” eller tonårstjejer som talar på sitt utpräglade sätt som låter som någon form av Lindingö-influerad dialekt, men ändå inte, som om att de försöker låta märkvärdiga men egentligen låter väldigt korkade. Ett annat exempel är sådana som talar med kraftig brytning. Visst, om man är nyanländ i Sverige kan jag förstå det, men om man har bott här hela sitt liv? Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det går till att man faktiskt vill låta på sådana sätt , just eftersom sådana personer ofta låter som parodier på sig själva. Detsamma gäller även dem som talar utpräglad ”överklassdialekt”.

Att inte tänka på en sådan sak är för mig ett tecken på dumhet. Jag måste erkänna att jag har ganska svårt för korkade människor, trots att deras tillstånd i de flesta fallen är genetiskt. Jag försöker dock ofta tänka på att det inte är deras fel att de är korkade, och försöker  därför ha överseende med det. Samtidigt måste jag erkänna att jag har en slags fobi för korkade människor. Om jag t.ex. vet att en person är extremt korkad så vill jag inte att den ska ta i mig, helst inte stå nära mig heller. På något vansinnigt sätt har jag fått för mig att deras dumhet kommer att besudla mig om jag har med dem att göra. Det är ju så klart omöjligt, men rent instinktivt brukar jag rygga tillbaka när en viss typ av människor kommer mig alltför nära.

Nåväl, personer som talar på ett visst sätt och beter sig efter vissa relativt förutsägbara mallar är ju ett relativt vanligt fenomen och i regel ganska harmlöst i sin förutsägbarhet. Det som däremot fascinerat mig ett längre tag och som verkligen skrämmer mig är människor som brukar kommentera artiklar på tidningarnas hemsidor eller klipp på Youtube. Det är extremt många som håller en extremt låg nivå. Oftast är kommentarerna så korkade, intetsägande och oinsatta att det nästan vänder sig i magen på mig. Det som jag inte kan förstå, på riktigt, är hur man kan vara en sådan människa som skriver sådana korkade saker och aldrig tänka ”Hoppsan, jag råkar vara en av de där idioterna som skriver korkade saker i kommentarsfälten på Youtube, och jag är inte ensam om att vara så dum i huvudet. Varför tror jag att någon kommer att bry sig om min låga och ogenomtänkta åsikt? Jag skulle ju faktiskt bara kunna skita i att skriva något.” men det gör de ju uppenbarligen inte, eftersom Youtube är fullproppat av idioti i dess renaste form. Likaså många av kommentarsfälten till nyhetsartiklar.

Det skrämmer mig att tänka på vad sådana människor tänker på när de inte skriver  sina korkade åsikter på olika nyhetssajtet, och vad är det som driver dem? Det kan ju inte vara uppmärksamhet, eftersom de flesta är anonyma. Tror de verkligen att de förmedlar något vettigt som någon annan kommer att lära sig något av? Då måste de vara kompletta idioter.

Kommentera

