EJC 2011

Jag har märkt att det är populärt med förkortningar till höger och vänster, således var ESC en populär bokstavskombination bland mina bekanta på Facebook i lördags kväll. Själv höll jag på med EJC – som står för En Jugge Cyklar – och jag passade faktiskt på att filma eländet. Så här såg rutten ut:

Jag har klippt bort det tråkiga och de riktiga godbitarna (ska användas vid ett annat tillfälle). Jag passade nämligen på att fråga en taxiförare utanför Scandic Malmen på Götgatan varför han bröt mot lagen och fick höra en snyfthistora om att han inte har något ”val” om han ska kunna göra sitt arbete. Därefter korsade jag gatan och frågade två poliser vad de brukar göra åt saken. De ville inte vara med på film, men jag lyckades få en ganska bra ljudupptagning av mitt samtal med dem.

Det visade sig att de inte gör mycket åt trafiksituationen. De sade att det är ”högt tryck” där om kvällarna och att de måste göra annat, m.a.o. lät de den här typen av lagbrott passera framför näsan på dem. Jag konstaterade att de alltså var underbemannade och frågade om de då aktivt gör något för att förbättra sin situation som att kräva mer personal som t.ex. kan se till att trafiklagarna efterlevs, med tanke på att det i princip alltid står dubbelparkerade bilar där som dessutom står mitt i cykelvägen. Det verkade som att de inte gjorde så mycket åt saken med tanke på att de såg riktigt nervösa ut när de pratade med mig, som om att jag hade kommit på dem med att göra något ”fult”. Så jag frågade om de överhuvudtaget kunde påverka något eller om de stod helt handfallna inför situationen och inte hade möjlighet att påverka hur resurserna styrdes på deras arbetsplats, varpå jag fick svar att de kunde påverka (men att de uppenbarligen väljer att inte göra det). Däremot sade de att det var jättebra att jag försöker förändra situationen och att det var bra att jag ringt till myndigheter tidigare (som jag berättat att jag hade gjort) och ställt frågor kring detta.

Visst är det bra att jag som betalar deras löner också ska se till att de gör det de får betalt för? De får pengar av mig, men jag måste alltså lägga en massa tid på att se till att myndigheterna gör det de får betalt att göra. Det är vad jag kallar för service!

I filmklippet kommer ni att se exempel på hur kul det är att cykla i Stockholm en kväll med lite trafik och få personer ute. Föreställ er sedan hur det ser ut under rusningstrafik.

Exempel på saker att titta efter är:

  • Fotgängare som går eller står på cykelvägen. Titta riktigt noga så får ni se hur vanligt det är.
  • Taxiförare som parkerar på cykelvägen eller kör konstigt, t.ex. inte ger signal när de svänger ut framför en eller gör märkliga svängar som inte kan anses vara trafiksäkra.
  • Andra cyklister som cyklar på fel sida av vägen och saknar belysning.
  • Smala cykelvägar och långsamma cyklister som man knappt kan cykla om.
  • Spännande trafiklösningar vid vägbyggen, t.ex. cykling på trånga trottoarer eller vägskyltar utplacerade på cykelvägen.
  • Spännande lösningar vid korsningar där man för att svänga åt ett håll måste stanna tre gånger vid trafikljus och trycka på knappar, ja om man är cyklist alltså.
  • Spännande lösningar vid trafikljusen där stoppknappen befinner sig på fel sida så att man hamnar på kollisionskurs med mötande cyklister.
  • Spännande placerade busshållplatser i kombination med cykelvägar som leds in från väg till trottoar.
  • Väldigt kort tid att korsa en väg vid ett övergångsställe, om du är cyklist.
  • Stora gator i stan som saknar cykelväg och där passerande bilar måste köra över dubbeldragen linje för att kunna passera, vilket de också gör.
Allt detta fick jag uppleva på en sträcka som tog ca 50 minuter att cykla, borträknat från alla stopp. Håll till godo!
Tips: Gå gärna in på vinnkörkort.se!
3 responses to “EJC 2011

  1. Alexander. O

    Juggen-Cam! Rå-material för – Biker II: Juggen is back on da streetz of Sthlm!

    Du ska inte söka kneg som Bike-Messenger i New York då?

    Det är dubbat till Tyska, men det är den enda jag hittade på Youtube som jag tyckte var skaplig. Jag såg en längre dokumentär om Bike-Messengers på Discovery kanalen en gång. Livsfarligt yrke ju. Där är det ju ingen nåd på kaoset.

  2. Hur bra som helst! Tack Olle! 🙂

Kommentera

