Apple drar sitt strå till stacken

Jag har ju tidigare skrivit om mänsklighetens kanske största problem – överbefolkningen. Mitt förslag för att minska befolkningsökningen i Sverige är att inte ta emot fler invandrare/flyktingar, slopa barnbidraget, föräldrarpenningen, graviditetspenningen, etc. och istället ersätta det med högre skatt för personer med fler än ett barn och lägre skatt för barnlösa personer.

Som bekant är så skaffar ju människor barn för sin egen skull, inte för barnens. Detta blir inte mindre tydligt när saker som denna inträffar. Visst kan man ifrågasätta vilken effekt alkoholens direkta effekt på barnet är, men en kvinna som druckit två glas vin och som (förhoppningsvis) inte druckit under hela graviditeten är givetvis ganska lättpåverkad. Frågan är då hur lämplig hon är till att ta hand om barnet. Och vad är grejen med ”Bara för att jag har blivit förälder så tänker inte jag låsa in mig och inte träffa folk och inte visa mig ute” som kvinnan enligt DN har sagt? Jag har visat mig ute väldigt många gånger utan att dricka en enda droppe alkohol. Det verkar som att kvinnan har allvarliga problem om hon inte inser att det går alldeles utmärkt att umgås med andra och vistas utomhus utan alkohol i blodomloppet. Den enda rimliga frågan man bör ställa är – hade barnet föredragit att modern drack eller inte drack alkohol? D.v.s. om barnet hade kunnat svara på frågan. Jag gissar att majoriteten av alla barn hade valt att deras mödrar (och fäder) inte skulle dricka alkohol, eftersom de flesta människorna jag har mött i mitt liv beter sig ganska korkat efter att de har fått i sig alkohol. Men i Sverige är en fylla inte en rättighet, det är närmare bestämt en skyldighet. Super du dig inte full med jämna mellanrum betraktas du som ett freak och en stel person med kontrollbehov. Själv menar jag att man är mer stel om man måste ha sprit i sig för att kunna umgås med andra.

Man kan sammanfatta det hela med att många föräldrar faktiskt fullkomligt skiter i sina barn, åtminstone om de måste välja vem de ska prioritera – sig själva eller barnen. Däremot är de snabba med att bli upprörda om någon annan skulle ha synpunkter kring deras barn eller deras sätt att uppfostra barnen. Att ha barn är dessutom ett tecken på någon form av framgång – verkar det som – en form av framgång som jag inte riktigt förstår mig på.

Som jag nämnde ovan så är jag personligen för att man ska minska antalet människor på vår planet genom ekonomiska incitament. Däremot finns det ju andra som brukar andra metoder. USA t.ex. ser till att bomba en massa länder med utarmat uran för att hålla befolkningsnivån nere, eller så utbildar man folk till att bli terrorister och passar senare på att döda dem när de inte längre är användbara.

Idag fick jag reda på en ny metod som iPhone-tillverkaren Apple brukar sig av i Kina. Man ser helt enkelt till att de anställda vantrivs så mycket att de hellre dör än fortsätter jobba på fabriken. Kanske är ett sätt för SAAB att lösa sina ekonomiska problem? Kina har ju en massa andra problem utöver befolkningsmängden så kanske kommer Apple att tilldelas någon form av humanitärt pris för att de får folk att självmant ta sina liv?

Jag tycker själv att villkoren som dessa människor tvingas arbeta under är hemska, men så är det när marknaden får styra helt utan regleringar. Billigast är inte alltid bäst och det här är förklaringen till varför Apple kan hålla så pass låga priser på sina iPads. Samtidigt hade situationen antagligen sett annorlunda ut om det fanns betydligt färre människor i Kina. Något säger mig att de då inte hade behövt hamna i sådana situationer att de arbetar åt sådana företag.

3 responses to “Apple drar sitt strå till stacken

  1. Det värsta för en bebis är att doften (stanken) hos föräldern förändras och utseendet också. Barnet blir förvirrat och vilset. Men det kan man ju skita i för det är viktigare att få dricka sitt vin. Att under några få år av sitt liv försöka leva lite naturligare verkar för en del vara helt uteslutet. Det är synd, det är trist, det är synd om barnen att ha det så. Tids nog kande laga mat själva så man kan supa igen. Typ…
    Jag blir mest bara less på hela grejen… Sunt förnuft och moral är helt klart underskattat i detta ängsliga land.

  2. Jag tycker personligen att det enda relevanta i sammanhanget är att föräldrar ska bete sig på ett sådant sätt att deras barn i vuxen ålder uppskattar sin uppfostran och sättet de blivit behandlade på. Jag själv hade inte uppskattat en mor eller far som tar med mig på krogen för att dricka vin med en vän. Min uppfattning är att det inte är en miljö för små barn och att människor som envisats med att föröka sig faktiskt ska anpassa sig efter sin avkomma gällande välbefinnande, inte tvinga avkomman anpassa sig efter deras ”behov”.
    I detta specifika fall anser jag det vara ett större problem att modern hade kunnat bli berusad och därmed utsätta barnet för större risker, samtidigt anser jag att bartendern inte skulle neka henne vin. Däremot hade det räckt med att säga ”Så ditt barn ville hänga på krogen i kväll? Vilken omtänksam mor du är!” och kvinnan hade antagligen lämnat stället ändå. Man måste inte förbjuda människor saker, ofta räcker det att visa dem hur illa genomtänkt deras agerande är.

  3. Pingback: Kunde fan inte sagt det bättre själv | Anna-Maria Funderar...

Kommentera

