Husqvarnas falska marknadsföring

Jag ogillar när språket förvanskas och man med hjälp av små ”modifieringar” får något att framstå på ett sätt som det egentligen inte är, men som mottagaren av informationen inte tänker på.

Ett bra exempel på detta fick jag se när jag idag på DN:s hemsida såg reklam för Husqvarnas gräsklippare. Jag klickade på länken och hamnade på denna sida där man hittar denna text:

Jag reagerade på ordet evolution. Mig veterligen har evolution inget med gräsklippare att göra. Hade det varit en bild på en ko hade man kommit närmare sanningen, även om jag inte vet om just nötkreatur är de bästa på att klippa gräs och om ”evolutionens syfte” var att skapa just en gräsklippare.

Detta säger Wikipedia om ordets olika innebörd. Av en slump hittar jag ingenstans att evolution och produktutveckling är synonymer, alltså ljuger Husqvarna i sin marknadsföring. För det är just produktutveckling som skapat deras gräsklippare, inte någon svårgripbar och ”naturlig” evolution. Men, jag kan ju ha fel och kanske sitter slumpen och designar deras gräsklippare, sedan sållas de som inte funkar bort och kasseras medan de som funkar blir kvar. Bra reklam Husqvarna, undrar vad era aktieägare anser om ert tillvägagångssätt, för det låter ju verkligen kostnadseffektivt.

Kommentera

