Du får det du betalar för?

Sveriges skattetryck hör till världens högsta. Med ett så högt skattetryck förväntar man sig givetvis en viss service, ett exempel på sådan fantastisk service är det som inträffade mannen som ringde sjukvården som inte ville skicka en ambulans.

Det finns otaliga fler och jag har ju själv varit med om en del ”intressanta” saker genom åren. Det som kanske är mest obehagligt är att jag betalar dessa människors löner men inte på något sätt kan utkräva dem på något som helst ansvar, vilket är ett skämt.

Jag nämnde nyligen återigen problemen i trafiken som cyklister råkar ut för dagligen, trots det vill man skylla på att det hela handlar om frånvaron av hjälm. Okej, vi låtsas att jag har en hjälm på mig när jag cyklar och möts av detta (ber om ursäkt för dålig mobilkamera):

Fotot är taget på Götgatan i Stockholm utanför Scandic Malmen där det i princip alltid står taxibilar parkerade trots att det är en lastzon och inte en taxistation. När lastplatsen är full parkerar de alltså mitt på cykelvägen, och umgås med sina taxipolare. Jag har även sett poliser stå ca 30 meter från denna plats – där alltså lagbrott begås – utan att de gör något åt saken! Jag har även ringt Polisen och uppmärksammat dem om problemet varpå personen jag talade med sade sig också var irriterad över detta eftersom han själv brukar cykla där. Har det hänt något? Nej.

Men, vi låtsas att jag har en hjälm. Om jag har det, kommer dessa taxiförare plötsligt börja följa trafikreglerna? Jag har svårt att tro det. De kommer som vanligt att stå parkerade mitt på cykelvägen och börja bråka med cyklister när man ber dem flytta sina bilar.

Vad är poängen med att ha lagar om de som får betalt för att upprätthålla dem struntar i att göra det? Vad är poängen med att betala skatt till en massa poliser och sjukvårdspersonal när man inte får något för det? De orkar ju uppenbarligen inte göra sitt jobb, och de som betalar deras löner är de som får stå för notan när något går snett. Vissa betalar t.o.m. med sina liv. Istället satsas resurser på att jaga sexköpare?! Snacka om felprioriteringar. Sist jag kollade så var det betydligt fler som ofrivilligt dog i trafiken av att någon inte följer trafikreglerna än kvinnor som dör av att självmant prostituera sig. Prioriteringarna är onekligen intressanta.

Att svenskar är så lama att de röstar på patrasket som låter samhället förfalla på det här sättet är häpnadsväckande. Jag får klaga, för jag har inte röstat på någon av idiotpartierna som sitter i Riksdagen och som inte har den blekaste aning om det mesta som rör verkligheten. De bygger sin världsbild på föreställningar om hur de hoppas på att saker ska vara, inte på hur de faktiskt är. Väljarnas passivitet är dock det som skrämmer mig mest.

Kommentera

