Flyttskatten

TT uppmärksammar via DN att Sverige har högst bostadsbytesskatter i världen, vilket förvånar mig föga. Jag har ju långt innan TT och DN även uppmärksammat problematiken med detta.

Systemet är väldigt märkligt och straffar alltså personer som av en eller annan anledning måste flytta. Samtidigt har man alltså ett ränteavdrag på lånade pengar, vilket bidrar till att blåsa upp bostadsbubblan, som de flesta numera är ense om att vi har. Om jag hade varit politiker hade jag givetvis föreslagit att ränteavdraget ska slopas, men även denna kapitalvinstskatt om man endast äger en fastighet eller bostadsrätt; det man beskattar är ju inflation inte att ett enskilt objekt stigit i värde. Men, jag är ju inte politiker, således får det svenska folket stå ut att leva med det de röstat på. Jag som inte röstat på pajasarna och heller inte får den hjälp av myndigheter som jag är berättigad – exempelvis av Polisen – ser med spänning fram emot en lagändring som gör det möjligt för mig att göra skatteavdrag för av staten uteblivna tjänster. Trots allt är det ju det jag betalar skatt för. Om jag inte får något av staten bör ju staten rimligtvis inte ta något av mig. Något säger mig att parasiterna inte går med på ett sådant alternativ.

Kommentera

