Majblomman – rolig reklam

Jag lyssnar en hel del på Spotify men vill för närvarande inte dra på mig utgifter varför jag får ta del av reklamen också. Detta har sina nackdelar eftersom det avbryter musiken, samtidigt är ju fördelen att man får ta  del av reklam. Nu fungerar reklam extremt sällan på mig, oftast får den mig att inte vilja köpa en produkt.

Majblommans reklam är ett mycket bra exempel på sådan reklam. I reklamen får man höra en mansröst som läser upp ett brev, riktat till Majblomman. Han berättar att han är ensamstående student med tre döttrar som får dela på en enda cykel som de fått av grannen. Han söker därför bidrag för att kunna köpa fler cyklar.

Nu är jag för att uppmuntra cykling, men jag förstår inte varför man skaffar tre barn om man tänkt studera samtidigt. Bidragen han antagligen får av skattebetalarna räcker tydligen inte utan han vill ha mer för att han ska kunna förverkliga sig själv genom att avla fram barn han inte har råd med och samtidigt studera. Faktum är att om han endast hade haft ett barn så hade cykelproblemet inte uppstått och han hade inte behövt söka bidraget. Nu tycker jag att den typen av bidrag är långt mycket bättre än att jag som skattebetalare tvingas skänka pengar till oansvariga människor, som jag ju i dagsläget gör, men jag kommer definitivt inte att köpa någon Majblomma. Pengarna går ju till att uppmuntra oansvariga människor så att de ska fortsätta vara oansvariga.

En skatt jag gärna skulle betala och t.o.m. skänka pengar till frivilligt är marknadsföring och genomförande av sterilisering. Det är ju något som faktiskt skulle gynna mig och vårt samhälle. Människor som steriliserade sig skulle få pengar för att göra det, helt enkelt. Det enda kravet skulle vara att de inte redan har barn. Världen är ju överbefolkad och att då uppmuntra barnavling är direkt vansinne.

Den dagen Majblommans pengar går till det ädla ändamålet att minska världens befolkning så kommer jag gladeligen att donera pengar till dem, utan att förvänta mig få en blomma tillbaka.

3 responses to “Majblomman – rolig reklam

  1. ”…samtidigt är ju fördelen att man får ta del av reklam.”

    Bwahahaha! I see what you did there!

    Förövrigt – http://www.dn.se/ekonomi/spotify-begransar-sin-gratisversion
    Så välj din musik med omsorg.

    Jag har aldrig använt Spotify, men jag skulle fan rycka på gratisversionen om jag hade det. Den sista villfarelsen söder om himlen är fan reklam som hoppar in när man avnjuter ett album i sina lurar.

    Förövrigt är det roande att läsa din blogg då du alltid lyckas hitta roliga grejer som detta. Jag är ju avskärmad från det mesta nuförtiden. Jag kollar inte på TV, läser inte tidningar, använder inte Spotify (hoho), etc. Jag undrar dock hur många av dom där Majblommorna dom lyckas sälja med hjälp av den här offer-marknadsavföringen (see what I did there). Det är en cirkel av offer i det här stackars landet, det är det som får det att gå runt.

  2. Ja, det är väldigt många offer i det här landet. Alla är offer utom de riktiga offren som man inte orkar bry sig om eftersom det är för jobbigt och eftersom de flesta skulle inse att de är en del av orsaken till att dessa offer blivit offer.

    De flesta tänker nog ”Oj, stackars dem! Klart jag ska köpa en blomma så kan jag rättfärdiga mitt idiotiska beteende genom detta.” men jag tänker kanske inte riktigt som de flesta? Speciellt inte när det kommer till att tycka synd om oansvariga föräldrar. 🙂

  3. Finns en annan reklam för skiten, där en snubbe gnäller om att han inte har råd med glasögon till sin son… men bo-hoo seriöst. Och det där med att kompensera människor som steriliserat sig – kickass idé! Kanske slipper liknande jippon som ”Majblomman” i framtiden..

    Kan också tillägga att den reklamen är omåttligt populär på hemmafesterna (där man faktiskt lyssnar på Spotify)

Kommentera

