Hätskt möte mellan Björn Söder och Jan Helin i SVT:s Agenda

Jag har tidigare uppmärksammat om en lustig ”intervju” med Fredrik Reinfeldt som ägde rum i november 2009. Jag reagerade då över hur lam programledaren var eftersom hon inte ställde några kritiska frågor till Reinfeldt överhuvudtaget och hon pressade honom definitivt inte.

Därför var det med spänning jag lade märke till en länk som en vän postade på Facebook, nämligen en där Sverigedemokraternas Björn Söder ställs till svars för att ha postat en länk via Twitter som hänvisar till en blogg på vilken felaktiga uppgifter har publicerats.

Jag tycker personligen att det hela är ganska ointressant jämfört med vad våra politiker förtiger och undanhåller allmänheten i vanliga fall. Hellre en klantskalle som hänvisar till lögner på en blogg än en lögnare som ingen etablerad media ifrågasätter i frågor som är viktiga.

Det intressanta i det här fallet är skillnaden mellan hur Björn Söder bemöttes av programledaren och hur Fredrik Reinfeldt blev bemött. Reinfledt uttalade sig om Lissabonfördraget som ju direkt är dåligt och begränsande för svenskarnas möjlighet att påverka landet de bor i, och även vikten att andra länder ska minska sitt koldioxidutsläpp, men ingenstans talar han om att alla måste minska sin konsumtion, eftersom ju Reinfeldt gärna förespråkar en ekonomi baserad på överkonsumtion och så kallad ”tillväxt”.

Jan Helin, som representant för Aftonbladet, tog sig också ton mot Söder. Jag undrar dock varför. Med tanke på vad de själva bidrar med ska de ju enbart vara tysta. Jag undrar även om Helin någonsin skulle tala till Reinfeldt på det sättet. Något säger mig att det aldrig skulle inträffa. Sverigedemokrater är däremot lovliga byten i media. Tragiskt. Deras jobb är inte att syna vissa politiker, utan alla.

Kommentera

