Musiktips igen

Ett av mina favoritband heter Gong, speciellt skivorna Gong – Radio Gnome Invisible Part II – Angel’s Egg och Gong – You. Gitarristen Steve Hillage medverkar på båda skivorna. Jag har en CD med honom men har aldrig riktigt fastnat för den även om den är helt okej och det finns några bra låtar på den. Tack vare Spotify (jag får inte betalt för denna reklam) har jag nu däremot upptäckt några andra av hans verk som faller mig i smaken betydligt mer och av en ”slump” påminner en hel del om de två omnämnda Gong-skivorna ovan.

Håll till godo:

Steve Hillage – Light In The Sky – Introducing… Steve Hillage

Steve Hillage – Fish Rising

Lägg märke till att gitarriffet i Steve Hillage – Activation Meditation/The Glorious Om Riff är identiskt med temat i Gong – Master Builder och att de två låtarna är väldigt lika överlag. Jag gillar båda versionerna.

2 responses to “Musiktips igen

  1. Univers Zero, Frank Zappa, Weather Report, Return to Forever, Gong, etc. kombinera nu denna musiksmak med bilden ovan o slutsatsen blir: Juggen = flumster. Fluggen, kanske? Jag menar såklart allt detta i en positiv bemärkelse.

    Ursäkta att jag konstant fyller din blogg med långt dravel, men eftersom musik ändå är ämnet, så tänkte jag – med antagande att du inte hört bandet – länka till lite ‘Kayo Dot’ alster. Jag vet inte om deras musik finns på Spotify eftersom jag inte använder tjänsten. Men, de har lagt upp en del saker för gratis genomlyssning på deras sida. För övrigt finns ju *host* Google *host*

    Ja, det är lite historia bakom Kayo Dot med byte av medlemmar o sånt, men de hette ‘Maudlin of the Well’ förut. MotW släppte en del album innan de bytte namn runt 2002/03. Med MotW rekommenderar jag – Bath/Leaving Your Body Map. Men också deras senaste alster – Part the Second, är en stjärna i musiksfären. 2009 släppte MotW Pt2 helt gratis. Produktionen finansierades av hängivna fans som donerade pengar, så albumet finns att ladda hem utan avgift.

    Checka: http://www.maudlinofthewell.net/

    Du kan lyssna igenom nästan hela Kayo Dots diskografi på deras sida:

    http://www.kayodot.net/kayodot/index.php?text=audio

    Det fattas 2 låtar från ‘Choirs of the Eye på sidan, men… *host* Google *host*, om inte Spotify har. Och så deras split-singlar o en EP finns inte med, men… du vet… google… FLAC… etc…

    Det är en del att smälta, och jag vet att du oftast är väldigt upptagen. Jag kan inte rekommendera ett specifikt album för alla deras alster är fantastiska. Ena albumet skiljer sig markant från det andra, så man kan egentligen börja med vilken platta som helst. Varje album har sitt eget tema o ton.

    Blue Lambency Downward täcker ämnen som ensamhet o allt däremellan, så musiken sätter en dyster ton som går genom hela albumet.
    Coyote är ett stycke som handlar om en vacker, oskyldig flickas sista dagar vid liv, o den smärta o svärta denna flicka går igenom. Så musiken på Coyote är sorglig o melodramatiskt mörk.

    Men börja med första albumet – Choirs of the Eye, om du är intresserad. ‘Marathon’ Passar perfekt till det nuvarande klimatet; dess skifte mellan mörk kyla o soligare svalkande vindar (höhö) framkallar i alla fall gåshud på mina armar. Men för att balansera det mörka, gör också punkig men vacker o svängig indie-rock sig närvarande på låten – A Pitcher of Summer, som också passar för vintern i väntan på sommaren. Det är en blandning av det mesta (se konvolutet).

    Nu har jag hypat bandet som satan, men jag hoppas du gillar det du hör, om du redan inte har hört det. Du får skriva vad du tycker!

  2. Och för att sprida ljus över ännu ett projekt som Toby Driver varit högst delaktig i, så tänkte jag länka till hans nya släpp – Tartar Lamb 2: Polyimage of Known Exits

    Albumet kommer ut på vinyl i April, men du kan lyssna på hela alstret gratis på deras sida: http://www.kayodot.net/tartarlamb/

    Kvalitén håller dock 128kbps. Du kan betala för att få hela albumet i FLAC.

    Du kan även checka ett coolt inslag om Tartar Lamb 2 på denna sida: http://vimeo.com/18797493

    Inslaget innehåller en intervju med Toby Driver, samt en kvalitativ inspelning av TL2 på scen.

    Jag skulle också rekommendera första TL albumet. Första projektet bestod huvudsakligen av Driver o Mia Matsumiya, med lite folk på sidan som bidrog på vissa delar.

    Här har du ett kort klipp där duon framför ‘Trumpet Twine the Lamb Unhyne’ – http://www.youtube.com/watch?v=Uues2z6ylsU

    60 Metonymies är titeln på första Tartar Lamb albumet.

    Vilken atmosfär!

Kommentera

