Min BFF – Skatteverket

BFF, förkortning för best friends forever på engelska, är ett uttryck som jag nyligen har snappat upp. Det verkar användas även sarkastiskt i försöket att påskina att man egentligen inte är en särskilt god vän med någon, utan snarare tvärtom – att man ogillar någon.

Efter att ha fått en preliminär uträkning på 2011 års skatt som Skatteverket vill att jag betalar in varje månad, baserat på en lägenhetsförsäljning (?!) jag gjorde 2009, så verkar det onekligen som att mina bästa vänner för alltid på Skatteverket kallt räknar med att jag ska göra en liknande lägenhetsaffär även under 2011. Trots att jag inte har en bostadsrätt att sälja.  Detta var en så fin komplimang från deras sida – det är sällan någon tror på mig så mycket som de verkar göra – att jag kände att de förtjänade ett tackbrev för detta:

Bästa vänner på Skatteverket,

Jag har mottagit ett brev från Er där Ni har angivit hur mycket preliminärskatt jag ska betala varje månad under 12 månaders tid framöver baserat på något som Ni klassar som en vinst jag gjorde under 2009.

För 2009 debiteras jag en skatt på ca 122 000 kr, utöver skatten jag betalade via min förra arbetsgivare, för en lägenhetsförsäljning som jag genomförde och vilken ledde till att jag i praktiken blev bostadslös. Eftersom priserna på bostäder stigit så kraftigt – inte p.g.a. produktionskostnader, utan p.g.a. amorteringsfria lån från banker, d.v.s. inflation baserad på en konstgjord tillgång på pengar – så hade jag inte råd att köpa en ny bostad eftersom vilken bostad jag än hade köpt hade varit alldeles för dyr p.g.a. upptrissade priser via bankernas digitala sedelpressar och den svenska statens vansinniga ekonomiska politik. M.a.o. ska jag nu alltså betala skatt för inflation, inte för någon faktiskt vinst, eftersom jag givetvis även hade beskattats om jag flyttat till en motsvarande identisk bostad, vilket i praktiken hade inneburit att jag först hade betalat en mäklare ett högt arvode för försäljningen av bostaden och sedan även skatt på en påstådd vinst samtidigt som jag t.ex. hade köpt en identisk lägenhet i en annan likvärdig del av stan. Detta hade i sådana fall inneburit att jag hade betalat ca 172000 kr för en flytt, eftersom man genom att sälja en bostad alltid gör en vinst enligt Er då Ni alltid utgår ifrån inköpspriset när Ni gör en uträkning på vinsten, inte marknadspriset. I praktiken innebär detta alltså att om man säljer en bostad som man köpt 15 år tidigare för ett pris långt under nuvarande marknadsvärde, men över inköpsriset, så anser Ni det vara en vinst. Detta tycker jag är lustigt.

Det må till och med vara så att jag anser detta vara ren stöld i vanliga fall, men eftersom Ni på Skatteverket är så fina och gulliga så betalar jag gärna dessa ca 122 000 kr till Er så att Ni ska kunna få in pengar till att betala Era löner som belöning för det utomordentliga arbete som Ni faktiskt utför. Det gör jag mer än gärna.

Med tanke på denna fantastiska vinst som jag enligt Er gjorde – trots att jag i praktiken är bostadslös – så har Ni alltså gjort en kalkyl där Ni påstår att jag kommer att göra en liknande vinst under 2011 som Ni förväntar er att jag ska betala skatt på i förväg, d.v.s. innan resultatet för 2011 är fastställt i min enskilda firma och Ni har även gjort ett påslag på 5 % på denna summa eftersom Ni utgår ifrån att jag är en oerhört driftig person och nu alltså kommer att göra en ännu större vinst, närmare bestämt 5 % mer än vad jag gjorde under 2009.  Jag blir givetvis smickrad att Ni är så övertygade om min unika förmåga att ta betalt och göra affärer.

Dock finns det ett problem som Ni kanske vid det här laget redan har förstått – jag har ju ingen lägenhet att sälja under 2011 eftersom jag som sagt är bostadslös. Även om jag hade haft det har jag svårt att få ihop kalkylen att jag skulle lyckats göra en vinst på 578 236 kr på en lägenhet under en period på ca 18 månader. Återigen, jag är verkligen oerhört smickrad att Ni anser mig vara en så kapabel affärsman, i en klass som överskrider vilken mäklare i Sverige som helst, men tyvärr har jag alltså ingen lägenhet att sälja.

Trots det står det att denna preliminära skatt som jag ska betala har förfallodagar, närmare bestämt tolv stycken av vilka den första är den 14 februari 2011 där Ni förväntar Er att jag ska betala in 10 601 kr i skatt baserat på min framtida lägenhetsförsäljning av en lägenhet jag inte har. Detta blir alltså svårt för mig att genomföra, vilket plågar mig något oerhört. Jag tycker ju att det är ballt att betala skatt!

Därför känner jag väldigt starkt att jag vill gå Er till mötes och göra detta varför jag har en idé om hur vi kan mötas på ”halva vägen” så att säga. Eftersom jag inte har en lägenhet att sälja så måste jag få in pengar i min firma som motsvarar ca 38 600 kr i månadslön (i och med jobbskatteavdraget) plus arbetsgivaravgifter så klart, för att kunna gå Er till mötes i Ert skattekrav. Därför föreslår jag att jag skickar Er en faktura på 463 200 kr plus arbetsgivaravgifter för att jag ska kunna betala in skatten som Ni vill ha av mig. Då blir Ni nöjda eftersom jag gör som Ni vill och jag blir nöjd eftersom Ni då gör som jag vill. Det är en så kallad win-win situation, vilket alltid är positivt. Om det underlättar för Er kan jag dela upp fakturorna till tolv separata fakturor varje månad, det överlåter jag till Er att avgöra. För mig fungerar båda alternativen och jag vill så klart göra det som är enklast för Er så att Ni slipper onödig administration. Vi vill ju spara på skattebetalarnas pengar, inte sant?

Till vilken adress ska jag skicka fakturan? Skicka gärna namnet på personen som skickade mig denna synnerligen välgrundade preliminära skatteuträkning så att jag kan ange den som referens på fakturan. Det verkar vara en person med mycket goda idéer som jag personligen gärna vill berömma för ett fantastiskt initiativ och som jag tycker att Ni på Skatteverket ska hylla som Årets Medarbetare. Denna person är en förebild för alla myndighetsanställda. Sverige är ett föregångsland världen över tack vare människor som denna.

Bästa hälsningar från en evigt tacksam,

xxxxx xxxxxxxxx

Kommentera

