Dina barn kommer att leva på insekter

DN har börjat uppmärksamma den kommande överbefolkningen och överkonsumtionen eller snarare konsekvenserna av dessa – t.ex. den kommande bristen på mat. Som vanligt i media diskuterar man inte hur man ska minska befolkningen i världen utan snarare hur man ska kunna upprätthålla den och fortsätta expandera den. Tydligen är det önskvärt att kunna fortsätta öka världens befolkning men ingen förklarar någonsin varför. Än så länge misstänker jag att det är religiösa värderingar som ligger bakom.

Som bekant är så är påven och den katolska kyrkan emot att man använder preventivmedel eller utför abort. Således kan man tolka att den katolska kyrkan är för överbefolkning och så småningom även mänsklighetens undergång. Detta i sin tur visar tydligt att religioner är förlegat skitsnack som inte kan appliceras i det verkliga livet eftersom förutsättningarna förändras med tiden, medan religionen i regel inte gör det eftersom många fortfarande väljer att utgå från science fiction-romaner skrivna för tusentals år sedan när de behöver vägledning i livet.

Vi får se om de religiösa och barnavlarna i Sverige kommer att vara de första att äta insektsdelikatesser.

Serbien, augusti 2010. Min vän Johan på vägen hem från restaurangen där vi fick så mycket mat att vi inte orkade äta upp allt. De serverade inte insektsdelikatesser.

7 responses to “Dina barn kommer att leva på insekter

  1. Bra inlägg – men också härlig bild!

  2. Jag tycker religiösa skrifter ska falla under kategorin: Fantasy. Inte Science Fiction. Jag tyckte alltid det var lite fel att George Carlin refererade till bibeln som Science Fiction. Okej, det finns lite små, halvdana spår av historia i vissa av dessa gudomliga verk (höhö). Men då tycker jag att verken ska kategoriseras som Science Fantasy.

    Äsch. Science Fiction – á la Star Trek – har ju ändå grundat sig i riktig vetenskap där man förklarat teorin, trots att man ännu idag inte lyckats med mycket av det i praktiken. Teleportera människor från A till B är ju rätt knepigt. Science Fantasy är ju mindre komplext, och förklarar inte så mycket som det illustrerar. Typ, Battlestar Galactica, du vet.

    Nu har jag inte grundligt läst alla de ‘stora böckerna’, för att när jag var lite yngre så var ju han, Tolkien, fett på tapeten o större än gud, trots att hans böcker försäljningsmässigt inte kommit om bibeln som ligger under samma genre. Ja, jag menar att LotR filmerna kom ut då, för så gammal är jag inte nu. Men, av det lilla jag läst i bibeln, koranen, whatever, är ju mer Science Fantasy á la Star Wars, om inte fantasy helt o hållet. Håller du inte med? Därav: (Science) Fantasy

    Ja, juste. Ämnet för inlägget. Jag har väl ingen större koll på insekter, men många av dom ska ju vara rätt rika på näringsämnen, såvida jag förstår. Sen får man passa sig för att äta de riktigt giftiga. Kanske blir en bra överföring. Du vet, att gå från fet, naturkrävande men närings-snål snabbmat, till mindre nyttigare saker som parar sig själva o sprids i massor. Fast o andra sidan, då kommer vi ju till det där med naturskogen o växtriket, o hur det blir mindre av sånt, etc.

    • Du har rätt Alexander, fantasy passar bättre. Lustigt nog tänkte jag på det efteråt men orkade faktiskt inte ändra. 🙂

      Finns säkert insekter som är nyttiga att äta, det är bara det att jag är lite känslig för just insekter och har svårt att se mig själv någonsin äta en insekt.

  3. Och, nu kommer du läsa min sista paragraf o tro att jag inte gått ut skolan, men det råkar vara så att jag är väl medveten om det större felet i meningen.

    *Du vet, att gå från fet, naturkrävande men närings-snål snabbmat, till mindre, nyttigare saker som parar sig själva o sprids i massor.

    Ska det givetvis vara.

    Tänk vad ett simpelt kommatecken kan ställa till med. Let’s eat grandma. Let’s eat, grandma.

  4. *Kanske blir en bra övergång.

    Ledsen, men jag kunde inte låta bli. Jag lider av: introvertardation.

    Ett millennium II syndrom, som vissa ungdomar idag har. Det innebär att man är introvert som man är retarderad. Man skriver lite fel då o då för att händerna är för snabba för sitt eget medvetande, så man knullar upp grammatiken o orden lite, och sen sätter sig det i det undermedvetna tills hjärnan äntligen behandlat all information. Och så vaknar man upp helt svettig mitt i natten o känner tvånget att rätta felet.

Kommentera

