Q-Park, del 2

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur mitt liv som bilägare fick en otrevlig början. Här kommer en fortsättning på denna historia.

Anledningen till att jag köpte bilen var alltså att jag skulle iväg på en resa till vilken jag inte kunde hyra en bil p.g.a. biluthyrarnas regler. Hade jag kunnat hyra så hade jag givetvis gjort det. Att äga en bil visade sig erbjuda mig nya möjligheter, en av dessa var att komma i kontakt med det ytterst intressanta företaget Q-Park. Jag fick alltså böter trots att jag hade betalat avgiften, anledningen var att biljetten glidit ned under en tonad del av framrutan som jag inte ens märkte var tonad i och med att jag köpte bilen under kvällen och själva biljetten köptes mitt i natten. Resultatet blev att jag inte såg att detta skulle kunna inträffa, vilket det givetvis gjorde och biljetten syntes nästan inte alls.

Det blev en något dyr läxa för att lära sig att bilrutan var tonad samt att de som jobbar på Q-Park är omedgörliga människor utan någon som helst form av empati, speciellt eftersom jag hade köpt en biljett för en hel vecka och alltså redan betalat 280 kr. Utöver det skulle jag alltså betala nästan 1500 kr för en parkering som jag alltså redan betalat för. Jag skickade min överklagan till Q-Park och hoppades på att få ett svar ungefär när jag kom hem från min resa.

När jag kom hem från resan visade det sig att jag inte fått något besked av Q-Park gällande min överklagan annat än att de mailat mig och skrivit att de skulle skicka svaret för överklagan till personen på vilken bilen var registrerad. Detta trots att jag mycket tydligt i min överklagan skrivit att jag köpt bilen dagen innan och att det således var jag som skulle betala böterna. Uppenbarligen förstår de på Q-Park inte svenska.

I mitt e-mail skrev jag telefonnumret till de vittnena jag har som sett mig köpa biljetten. Jag förklarade att jag köpt biljetten med mitt kreditkort och att jag därmed även kan bevisa att  biljetten är köpt av mig och ingen annan. Jag bifogade även flera fotografier där man kunde se att jag inte kunnat använda mig av ”knepet” (som de ju menade att folk gör) att köpa en biljett och sedan ha den i en annan bil eftersom biljetten endast gällde denna parkering och så här såg det ut på delen med ej förhyrda p-platser vid olika tidpunkter med några dagars mellanrum.

Den vita Golfen var alltså min bil och jag bifogade även ett foto som visade vad som hänt med biljetten (det som jag lagt upp tidigare i inlägget). Jag bifogade även ett foto på själva biljetten och beskrev ytterst noggrant vad som hänt och varför det var solklart att jag faktiskt redan betalt biljetten och alltså inte lånat den till någon annan, eftersom det inte fanns någon annan att låna ut den till.

Jag hade mycket arbete att göra under några månader och kontaktade dem slutligen ännu en gång den 7 december via e-mail och bad om ett svar på min överklagan. Onsdagen den 22 december ringde jag dem eftersom jag fortfarande inte fått ett svar. En viss Frida svarade och jag frågade varför de ännu inte svarat på mitt e-mail. Hon förklarade att de för tillfället har en handläggningstid på 4 veckor. Jag förklarade för henne att jag faktiskt väntat på svar i flera månader och frågade henne om de inte förstår svenska med tanke på att det första svaret inte skickats till mig. Jag sade åt henne att hon får sin lön från ett företag som stjäl pengar av andra människor och att jag ville prata med hennes chef som skulle förklara för mig varför jag inte fått ett svar, eftersom denna Frida inte kunde svara på det.

Efter ett tag ringde så Marie Ljungberg från Q-Park upp mig och förklarade att de skickat svaret till personen jag köpt bilen av. Jag frågade henne om de har svårt att förstå svenska med tanke på att jag ju tydligt skrivit i min överklagan att jag hade köpt bilen dagen innan och att svaret därför skulle skickas till mig. På det svarade hon att jag ju inte angivit en adress och att jag har skyddade personuppgifter. Detta gjorde mig förvånad eftersom de ju hade kunnat skicka ett svar via e-mail. Marie Ljungberg svarade ”Vi får inte skicka svaret via e-mail. Vi har en policy att svara skriftligt via ett fysiskt brev.”.

Hennes svar gjorde mig förbryllad ”Menar du att det finns en lag som hindrar er från att svara på e-mail? Det låter osannolikt.”.

”Nej, det finns ingen lag men vi har en policy att inte göra det.” svarade hon.

”Men då är det du säger inte sant. Ni får visst skicka svar via e-mail men ni har gjort ett aktivt val att inte göra det. Det är verkligen inte samma sak. Ni väljer helt enkelt att inte svara en person som har kontaktat er och bortser helt och hållet från det jag har skrivit i mitt e-mail till er. Detta är riktigt dåligt.” sade jag i sur ton.

Hon svarade med att jag inte skulle få några pengar tillbaka eftersom jag ju inte haft biljetten synlig. Hon hänvisade till lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering – som de lustigt nog har utskriven på deras hemsida – där hon menar att det står att de får ta ut en kontrollavgift om biljetten inte är synlig vid kontrolltillfället. Detta står givetvis inte, såg jag efteråt. Det som däremot står och som är riktigt intressant är följande:

3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.

Om man tittar på biljetten och på skyltarna ser man tydligt att det ingenstans står att om en biljett av misstag inte är synlig så är man ändå tvungen att betala kontrollavgiften även om man utan rimliga tvivel kan påvisa att man faktiskt har köpt biljetten, förklarar vad som hänt och även har vittnen på det hela. Det enda man ser som uppmanar en till att sätta lappen på en viss plats är den lilla vita texten mot röd bakgrund som, lustigt nog, inte syns i mörkret. Kl 00:16 när jag köpte biljetten så var det definitivt mörkt ute.  Notera att biljetten ser mycket större ut på fotografiet (åtminstone i fotografiets originalformat) och att den vita texten är ytterst liten, samt att det fortfarande inte någonstans står att biljetten enbart gäller som bevis vid kontrolltillfället och inte vid ett annat tillfälle, d.v.s man får alltså inte ens ett kvitto på sitt inköp eftersom det s.k. kvittot endast gäller om det befinner sig synligt i en bil om en parkeringsvakt råkar passera. I alla andra sammanhang är det alltså helt ogiltigt, uppenbarligen. Det enda som egentligen tydligt står på biljetten är tidpunkten fram till vilken biljetten gäller.

På skyltarna och automaten står heller inget om den enorma vikten av att ha biljetten synligt placerad just där de vill ha den och inte heller nämns något om konsekvenserna av att inte ha det. För en som aldrig tidigare betalt en parkeringsavgift är det således omöjligt att veta att det är omöjligt att få pengarna tillbaka om man av någon anledning skulle göra fel, trots att man faktiskt betalat för sig och kan bevisa det.

6 § Gör markägaren anspråk på kontrollavgift för en olovlig parkering har han inte rätt att för samma parkering också ta ut parkeringsavgift som inte betalats.

Det är här det riktigt roliga börjar. När jag i somras ringde dem fick jag svaret att jag antagligen inte skulle få pengarna för kontrollavgiften tillbaka, baserat på det jag berättat i telefon. Då sade jag att jag åtminstone ville ha pengarna tillbaka som jag betalat för biljetten, eftersom de menade att den på inget sätt var giltig som bevis. Som svar fick jag att jag ju kunnat haft biljetten i en annan bil. Titta på fotona ovan och försök gissa i vilken bil jag hade lagt biljetten. Kanske den enda bilen som stod där, nämligen min egen? Detta räcker inte som bevis för personalen på Q-Park, själva har de dock inget som helst bevis för att jag haft biljetten i en annan bil annat än att de påstår att sådant har inträffat tidigare. Tänk om vi hade det som utgångspunkt gällande allt, t.ex. när vi bedömer en människas skuld under en rättegång. Om Q-Parks modell var föredöme för allmän rättspraxis i ett demokratiskt land så skulle det ju inte vara en demokrati längre. Det liknar snarare det tankesätt som brukar tillämpas i diktaturer.

Det absolut mest lustiga är ju att de refererar till en lag om olovlig parkering, men faktum är att min parkering inte ens var olovlig. Det enda som hände var att biljetten inte var synlig eftersom den råkat glida under en tonad del av rutan, som jag inte ens upptäckte var tonad först efter att jag insåg att jag fått böter trots att jag ju köpt en biljett. M.a.o. var parkeringen så lovlig den bara kunde bli, problemet var alltså att parkeringsvakten inte kunde se detta vid kontrollen.

10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.

Detta är den absolut mest roliga paragrafen. Alltså säger lagen att om omständigheterna i samband  med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt så ska kontrollavgiften inte tas ut, men tydligen menar då Marie Ljungberg att om omständigheterna i samband med den lovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt så ska de därför ta ut en kontrollavgift.

Frågan man lätt ställer sig då är givetvis om Marie Ljungberg och hennes kollegor på Q-Park är bedragare. Med tanke på kommentarerna under det förra inlägget och de historierna jag hört av vänner som råkat ut för liknande saker av Q-Park så börjar man ju givetvis undra. På måndag ska jag kontakta KO och höra vad de säger om saken. Om de menar att de är skyldiga att återbetala mig beloppet kommer jag även att polisanmäla Q-Park för bedrägeri samt kräva dem på ersättning för tiden jag har lagt ned på att kontakta dem flera gånger.

Jag kan i alla fall meddela att bilen är såld sedan en tid tillbaka och jag kommer förhoppningsvis aldrig mer behöva köpa en igen.

Annonser

9 responses to “Q-Park, del 2

  1. Hej! Jag drar i ett liknande ärende som min hustru råkat ut för.
    Det vore intressant att höra hur långt du tagit det och hur det i så fall har gått.
    Själv funderar jag på en anmälan hos ARN, KO och/eller polisen.

    Mvh
    /Dodo

  2. Jag är också i tvist med qpark om ett liknande fall. Jag har inte betalat åt qpark. Jag har skrivit till dem att jag inte tänker betala och att jag bestrider fakutran pga att det är en tvistlig fodran. Men de på qpark som jag var i kontakt med verkade inte förstå vad en bestridning var. De påstod att det var samma sak som deras ”överklagan” jag förklarade för dem att det är en domstol som ska avgöra om det är en tvistlig fodran. Att det är upp till qpark att ta det till domstol om de anser att jag är skyldig. Jag har pratat med en jurist om detta. Som sa att det är så här jag skall göra. Men det verkar vara ett gäng muppar som jobbar på qpark och inte vill lyssna på något.

  3. Tänk att få höra om Marie Ljungberg även här… Jag fick en kontrollavgift på 600kr på mark där Q-Park inte har rätt att bevaka. Först överklagade jag för att skyltningen inte var tillräcklig (p-vakten hade kontrollerat skyltningen stod det på lappen…), men ett par dagar senare fick jag också fram att Q-Park inte hade något att göra på den marken där jag parkerat. Då kompletterade jag min överklagan med att de också skulle informera mig om vllken deras uppdragsgivare är för den marken. Samma dag skickade jag också ett brev till Q-Park tillsammans med en faktura för det jobb jag lagt ner. Jag begärde enbart ersättning för den tid de ”tvingade” mig att lägga ner pga deras överträdelse. Rätt borde väl vara att de ersätter den som är drabbad när de gör fel, eftersom de är stenhårda på att få in pengar när andra gör fel? Men inte då! De avskrev min kontrollavgift med orden ”då fordonet inte placerats till 100% i vår uppdragsgivares område”… Det är ju sant, eftersom 0% är mindre än 100% – löjlig formulering! Hur som helst visste jag att minst en till hade fått kontrollavgift, och honom fick jag tag på. Han hade ju redan betalat, men skulle nu kräva pengarna tillbaka. Jag gjorde därmed också en polisanmälan, då jag vill att polis ska kräva ut alla uppgifter på alla som fått kontrollavgift på den adressen. Jag tvivlar starkt på att Q-Park själva gör den kontrollen…

    Så här i efterhand ångrar jag mig att jag överklagade. Jag skulle bara ignorerat deras kontrollavgift. Alla påminnelser skulle jag returnerat med ett streck över och skriva ”bestrides, bevis för överträdelse saknas”. När det sen gått till Kronofogden skulle jag svarat samma sak igen, men då skulle jag också lägga till ”ärendet polisanmält”, och självklart skulle jag polisanmält för bedrägeri. Roligast hade varit att få träffa dem i rätten om de inte hade fattat innan – vilken njutning det skulle varit att skämma ut dem! Men förstås – så blev det inte eftersom jag hade så bråttom att överklaga…

    I december ifjol tog jag ett kort på en Q-Parkbil som parkerat mycket olagligt i Örebro. Den delar jag gärna med mig av till den här sidan 🙂

    • Tomas (och ni andra), tack för att du delar med dig av dina erfarenheter med Q-Park. Ju mer jag får reda på om detta företag, desto mer inser jag att de antagligen får en stor del av sin inkomst baserat på ”misstag” som de gör och som människor inte orkar överklaga, vilket ju bör anses vara kriminellt. Jag hade ett tag en plan på att göra något åt deras verksamhet, d.v.s. uppmärksamma det de gör lite mera, men det finns tyvärr saker som jag varit tvungen att prioritera. Detta utesluter dock inte att man här kan samla en lista med exempel på saker det bolaget gör, för att så småningom konfrontera dem på något sätt. Jag får lov att återkomma med en mailadress dit du kan skicka bilden.

  4. Det är många som tycker illa om deras sätt att arbeta, men det är få som vill och orkar göra något åt saken. De allra flesta betalar hellre än att bråka och riskera större kostnader. Jag å andra sidan blir otroligt triggad av sånt här. Jag är beredd att lägga ner en del tid och arbete på att motarbeta dem, men också för att få lagen att sätta stopp för deras sätt. Det krävs betydligt fler rättsliga prövningar för att uppmärksamma deras metoder. Jag vill starta en förening som har som syfte att använda ekonomin till att driva fler ärenden till rättsliga åtgärder. Facebook är också en väg att gå för att samla människor som är emot deras arbetssätt. Jag har nyligen startat en grupp, men jag kan ju inte göra reklam om det här utan att först fråga ägaren av sidan… Jag har också kontaktat Svepark och informerat dem om mina erfarenheter (bifogade kortet förstås), och även informerat om hur mycket negativt man hittar om framförallt Q-Park när man söker på nätet. De kommer att kontakta Q-Park i mitt ärende…

  5. Facebookgruppen heter ”Hårdare regler för privata parkeringsbolag”. https://www.facebook.com/#!/groups/153942718076864/

    Alla som vill inskränka på de privata p-bolagens makt är välkomna!

    • Tomas, eftersom du är beredd att lägga ned en del tid på detta så kanske du ska starta en blogg som handlar enbart om detta ämne?
      Fördelen med det är att sökord leder till sidan om ett ämne nämns ofta. Där skulle du kunna samla berättelser från människor som råkat ut för parkeringsbolagens mygel. Till slut kan du ju ha samlat på dig tillräckligt många exempel för att kunna driva ärendet vidare. Vad tror du om det?

  6. Jag har tänkt den tanken också, men det finns en hel del bloggar redan. Jag tänkte först prova med Facebook och se om det växer. Idag fick vi en ny medlem som har stoppat Q-Park två gånger, och han verkar ha bra koll på juridik och rättsfall. Han har berättat om sina erfarenheter för gruppen, och många har läst det. Mycket intressant är det 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s