God Jul Skatteverket!

Tidigare idag skickade jag ett e-mail till Skatteverket eftersom deras telefonväxel uppenbarligen inte fungerar som den ska. Upptäckten inträffade givetvis efter att jag väntat i telefonkön och det var min tur att få prata. När jag så ringde dem igen fick jag höra av växeltelefonisten att de har tekniska problem och att hon kunde koppla mig till kön igen. Av vilken anledning förstod jag inte, med tanke på att den uppenbarligen inte fungerar. Var det för att jag skulle kasta bort ännu mer tid? Jag svarade att jag inte hade tid med sådant trams och lade på. Istället skickade jag ett e-mail.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg där jag tydligt visar att man förlorar pengar på stigande bostadspriser. Alltså, ju mer lägenhetspriserna går upp, desto mer pengar förlorar man. Och förlorar du inte pengar utan väljer att flytta utomlands, så har du ju ändå inte gjort en konkret vinst, för du har ju trots allt blivit av med ett boende. Du har helt enkelt bytt värdet av ett boende mot något annat, i detta fall pengar. Men det behöver inte vara en vinst.

T.ex. kan det vara så att köpt ett hus under mitten av 90-talet i Stockholmsområdet för ca 1 miljon kronor. I dagsläget är ett sådant hus värt flera miljoner. Om du, mot förmodan, skulle sälja huset för 2 miljoner – trots att det är värt minst det det dubbla i marknadsvärde – så skulle du tvingas att betala 220000 kr i vinstskatt även om du egentligen har gjort en värdelös affär. D.v.s. du har inte alls gjort en vinst, du har endast sålt ditt boende för långt under marknadsvärdet och alltså egentligen gjort en förlust men den enda anledningen till att det framstår som en vinst är att man helt bortser från inflationen som varit vansinnig gällande just bostadspriserna. Detta tar givetvis inte Skatteverket med i beräkningen, vilket givetvis inte kommer som en chock, och det beror på att våra kära politiker och andra offentligt anställda får sina löner betalda genom att stjäla pengar av andra och låtsas om att de beskattar vinster. Dock blir jag ändå förnärmad över deras oerhörda nonchalans och översitteri. Agerandet är direkt motbjudande.

Nu kan ju någon hävda att ingen ju säljer sitt boende för det låga priset, varför mitt exempel är orealistiskt. Det må vara sant, men anledningen till att jag gav just det exemplet är för att visa att den så kallade vinstbeskattningen är något helt annat. Det är en straffbeskattning för alla som flyttar som äger en bostadsrätt eller en fastighet, inget annat.

Faktum är ju att även om du säljer din bostad för marknadsvärdet så kommer du att tvingas betala den falskeligen benämnda vinstskatten, även om du köper ett likvärdigt boende på annan ort till samma pris. Det enda du gör är att du flyttar men detta ser då våra politiker och parasiterna på Skatteverket som en vinst, trots att du antagligen fått betala en dyr mäklare. Det känns onekligen som att man tänjer på begreppen lite väl mycket numera. Förlust är plötsligt vinst och ska därmed beskattas.

Alltså, om jag köper en lägenhet för 2 miljoner kronor och alla andra lägenheter i samma område och likvärdiga områden stiger i pris, utan att några renoveringar har gjorts, så kan det omöjligt ses som vinst. Det är endast inflation och inget man själv kan påverka. Dessutom sker det ju under en viss tidsrymd och det är väldigt enkelt att mäta. Men den typen av mätningar är våra politiker inte intresserade av och tyvärr är majoriteten av folket så pass obildade och indoktrinerade i att stigande priser är positivt att de själva inte ser att de blir direkt rövknullade, och så känner de sig rika. Det blir ett dubbelt rövknull, med andra ord, eftersom man är så dum som inte ens fattar att man är blåst utan dessutom skryter om det.

Detta är däremot vinstsituationer:

Du bor i en hyresrätt som omvandlas till en bostadsrätt och får därmed köpa ditt boende långt under marknadsvärdet. Detta är en klar vinstsituation.

Exempel 2:

Du köper ett fallfärdigt hus för 1 miljon kronor. Du anlitar billig men bra arbetskraft och engagerar dig i arbetet. Tiden av ditt engagemang motsvarar sammanlagt en månads heltidsarbete. Arbetskraften och materialet kostar dig sammanlagt 1,5 miljoner kronor. Fyra månader senare när arbetet är klart säljer du huset för 4 miljoner kronor. Det är en vinstsituation. Du har helt enkelt fått en  hög avkastning på din insats och ditt risktagande. Detta är en vinst (och inte vad skojarna hävdar att inflation är) som alltså staten även i riktiga fall, utan eget bidrag, anser sig ha rätten att ta en del av.

Just detta anses vara okej av många eftersom vi för pengarna får ett fungerande samhälle där, lustigt nog, Polisen inte klarar av sitt arbete, kommunikationerna inte fungerar när det snöar, Skatteverkets växel inte fungerar, elevernas resultat i skolorna blir sämre och sämre, sjukvården försämras och dödssjuka människor inte får ersättning från Försäkringskassan, våra politiker inte klarar av att betala sina räkningar och ”tvingas” åka på bjudresor bekostade av oljebolag samt går andra nationers ärenden för att övervaka oss svenska medborgare, etc. Det är alltså vad våra pengar går till, samt givetvis till politikernas egenhändigt framröstade lönehöjningar. Just det sistnämnda anser man sig alltså vara värd eftersom man tydligen är så oerhört nöjda med sina egna prestationer.

Detta fick mig att i min fråga till Skatteverket även baka in en liten julhälsning. Så här löd mitt e-mail:

Hej,

Jag försökte att ringa er men efter att ha suttit i kö i 11 minuter så blev det bara tyst, utan att linjen bröts. När jag ringde upp igen blev jag hänvisad till att hamna i en telefonkö som inte fungerar, igen, vilket jag inte ser som ett alternativ. Därför hoppas jag på större framgång via e-mail.

Jag har sålt en bostadsrätt och undrar till vilket konto jag ska betala in skatten som ni tar ut på den så kallade vinsten. Det är ju i rimlighetens namn inte en vinst i och med att alla lägenhetspriser gått upp och då är det endast inflation som bidragit till det ökade priset vid försäljning, och man knappast kan se det som en vinst att stå utan bostad. Fast jag inser givetvis att tanken är svindlande omöjlig att komma fram till för en statligt anställd person och gissar att det antagligen är några högst obegåvade personer med alldeles för hög lön – som av en slump får sin lön betald av just dessa pengar – som kommit fram till att det är en bra idé att beskatta inflation och sno åt sig ännu mer pengar än vad statliga myndigheter i sin ineffektivitet redan gör.

Se nu till att via e-mail skicka mig kontonumret till vilket jag ska betala in pengarna som ni nu stjäl av mig, så att jag slipper få någon av era hantlangare på mig som inte gör sitt jobb när en av de som betalar deras lön (d.v.s. deras arbetsgivare) behöver deras hjälp. Lustigt nog finns dessa alltid tillhands när arbetsgivaren (skattebetalarna) ska övervakas, trakasseras eller sugas ut.

Jag tycker att ni verkligen står för något fint och vackert. Jag önskar er därför en riktigt God Jul och att ni för de pengarna, som ni likt parasiter orättfärdigt tagit från andra, kan köpa varandra och er avkomma fina presenter. Det har ni verkligen gjort er förtjänta av.

Med vänlig hälsning,

xxxxxx xxxxxxxxx

Kommentera

