Patetiska politiker och deras väljare

Jag gillar verkligen Facebook. På Facebook kan man t.ex. se alla intressanta statusuppdateringar som människor gör dagarna i ända. I vanliga fall handlar det mest om människor som vill ge sken av att de är väldigt lyckliga, eller att de är väldigt missnöjda över någon banal händelse. Vissa, dock inte många, visar prov på rolig humor och skriver saker som är fyndiga och roande.

Så här inför valet har mångas uppdateringar ändrats ganska drastiskt. Människor som i vanliga fall aldrig visar någon som helst tillstymmelse till att vara politiskt intresserade försöker plötsligt förmå andra att rösta på det ena eller det andra, eller lägger energi på att förlöjliga den ena eller den andra sidan (vi har ju som bekant endast två politiska block numera). Sedan har vi ju den vid det här laget tjatiga demoniseringen av Sverigedemokraterna, som om att de partisierade (påhittat ord av mig som bygger på ordet personifiera) ondskan på Jorden. Allvarligt talat, om folk vill rösta på Sverigedemokraterna så får de väl göra det. Jag har svårt att se hur de skulle vara värre än något annat av partierna och deras medlemmar. Säga vad man vill om dem – jag delar ju inte deras åsikter i vissa avgörande frågor – men de sticker ju inte direkt under stol med vad de tycker, vilket förtjänar en viss respekt.

Det som fascinerar mig med detta plötsliga politiska engagemang är att det så tydligt återspeglar några saker:

  1. Att människor i regel är så naiva att de verkligen tror att deras röst spelar någon större roll, och därför röstar de – en gång var fjärde år…
  2. Att så många verkar tro att smutskastning av andra får de själva att framstå som mycket bättre, trots att de inte presenterar ett bättre alternativ eller visar prov på egna fantastiska bedrifter.
  3. Att det precis som vid evenemang som fotbolls-VM egentligen är ”tävlingen” som är det intressanta för majoriteten. De har redan bestämt sig för vilket lag de ska heja på (eller vara delaktiga i) och sedan ska det minsann vinnas, utan att ens fundera över varför man är med i tävlingen från första början, eller om politik är något som ska tävlas i med hjälp av människors röster.
  4. Att alla verkar glömma att politikerna de röstat på tidigare och varit missnöjda med (en stor majoritet skulle jag påstå) fortfarande är samma politiker som de nu röstar på, men att man liksom väljer det mindre dåliga alternativet (baserat på känsla oftast) och plötsligt brinner för det.

Punkt ett och två kommer jag inte gå in på eftersom jag redan har skrivit om punkt ett tidigare och eftersom punkt två är så självklart dum att någon närmare analys inte behövs. Istället ska jag fokusera på punkt tre, eftersom jag idag fick se en bild som jag tycker är oerhört talande. Bilden föreställer statsminister Fredrik ”FRAdde” Reinfeldt och finns att se på vänstertidningen Aftonbladets hemsida.

Jag bryr mig inte om artikeln, eftersom jag inte orkar läsa mer dravel om valet. Däremot är bilden intressant eftersom FRAdde gör en klassisk segergest, med armarna uppsträckta i luften som någon sorts boxare som vunnit en match. Det finns dock ett allvarligt problem med detta, en sak som FRAdde helt verkar ha missat; problemet är att FRAdde inte har vunnit något utan hans enda uppgift – som han faktiskt får betalt för – är att representera det svenska folket. Hans uppgift är inte att veva med armarna och hålla i blommor, hans uppgift är att göra det majoriteten av det svenska folket vill och faktiskt inte att få det svenska folket att göra som han vill genom att föreslå tystnad från meningsmotståndare. En sådan människa har inget att lyfta på armarna för utan bör istället gömma sig av skam efter att ha visat prov på total avsaknad av ödmjukhet och vördnad inför dem som faktiskt betalar hans lön.

Punkt fyra tycker jag är ett återkommande problem med människor. Människor är i regel ganska korkade och verkar tro på människor som säger att de ska göra saker som de bevisligen gjort motsatsen till tidigare. Baserat på sannolikhetsprincipen skulle jag börja fundera på ett annat alternativ, men det gör inte folket, för folket tycker att det är skoj med tävlingar.

Kommentera

