En sydslavs intryck av Polen

För några veckor sedan åkte jag till Polen för att arbeta.  Jag måste erkänna att jag inte hade någon direkt föreställning om hur det är i Polen, det enda jag hade hört var att bilvägarna var väldigt dåliga.

Mina första intryck var att Polen, åtminstone den norra delen av landet där jag var, är ett mycket vackert land. På en del platser var det väldigt platt, men för det mesta kantades vägen av böljande landskap i vackra färger. De polska byarna och småstäderna som vi passerade hade en viss charm som tilltalade mig väldigt mycket.

En typiskt återkommande syn var storken. Dessa fåglar hade bosatt sig i nästan varje by som vi passerade. Sättet som byarna var uppbyggda på påminde mig om hur det såg ut i Kroatien när jag var liten. Det gick en huvudväg kring vilken alla husen var byggda ganska tätt inpå varandra, med små gårdar bakom husen. Fälten låg bortom de små gårdarna och mellan byarna, d.v.s. där det inte fanns skog. Eftersom jag inte varit i f.d. Jugoslavien på mer än 20 år så framkallade detta en massa minnen.

De polska vägarna var som sagt bättre än jag hade hört att de skulle vara, men det fanns inga motorvägar alls. Strax öster om Malbork var landsvägen byggd av kullersten. Det var kanske inte det roligaste underlaget att åka bil på. Det fanns även en hel del väg som verkade bestå av sammanfogade betongplattor, med lite väl tydliga skarvar. Vi hade hyrt en Volvo V50 1,6 som drevs fram av diesel, och för ovanlighetens skull ska jag härmed göra reklam för denna bil av en enda anledning – den var oerhört bränslesnål. Så om du som läser detta ”måste” ha en bil så rekommenderar jag härmed denna modell eftersom den är rymlig (kombi), bekväm att åka i och väldigt bränslesnål. Vi hade åkt från Stockholm till Hörby ungefär, för att sedan åka till Brösarp nära östkusten och slutligen tankade vi i Ystad. Då hade det gått åt ca 37 liter diesel. Av vad jag kan minnas av tidigare bilfärder i mitt liv så är det ganska lite.

Huvudproblemet med de polska vägarna var således inte vägarna i sig egentligen, utan det som färdades på vägarna – nämligen polackerna. Till skillnad från vad som hävdas t.ex. här.

Nu ska jag vara krass: jag anser att en stor del av alla förare i Polen bör undersökas för allvarliga psykiska störningar och deras körkort bör omedelbart tas ifrån dem. Jag har faktiskt aldrig varit med om så självmordsbenägna människor tidigare i mitt liv, som dessutom utsätter andra för livsfara. De får emo-tonåringar som skär sig i armarna att framstå som en livsbejakande fruktbarhetssekt.

Föreställ er en smal landsväg, kanske främst anpassad till gamla Trabanter (eller Trabanterna till vägarna?). Vägen går genom böljande landskap, således är den sällan rak eller på plan mark. Den kantas ofta av skog. Slutsats: det är dålig sikt. Lägg sedan till ivriga polacker i bilar som kör i 120 km/h på vägar som rimligtvis högst borde vara 90-vägar (när de är som bäst) och som inte förstått det här med att hålla avstånd till nästa bil. Detta i sin tur försämrar sikten ytterligare. Tänk er att ni kör en bil under dessa förutsättningar och att vägen plötsligt svänger till höger, det är en dubbeldragen linje som signalerar omkörningsförbud, ni ser ingenting och det passerar mycket mötande trafik. Skulle ni köra om lastbilen framför er då?

Polackerna gör det. Och just därför är det kanske inte  så konstigt att deras olycksstatistik ser ut som den gör. Dock vill jag påpeka – som jag även gjort tidigare – att jag anser att det knappast kan anses vara att ”olyckan” varit framme när folk kör som idioter. Då är det som inträffar endast konsekvensen av en idiotisk handling. Sedan må det vara olyckligt att det finns idioter som kör och att det finns andra idioter som ger dem körkort, men i sig är det knappast en olycklig omständighet som leder till en för tidig död eller livslångt handikapp för många, utan det faktum att någon gjort ett aktivt val som varit djävligt korkat.

Som en intressant kontrast till detta totalidiotiska beteende i trafiken kan jag berätta att polackerna är fantastiska på att förflytta sig i stora folkmassor. T.ex. så befann jag mig på ett festivalområde där det beräknades vara över 100 000 människor. Vid en av de mest hektiska tidpunkterna och trots att jag hade en kamera med stort objektiv på mig som stack ut en del, samt en stor ryggsäck som stack ut baktill så var det endast en person som råkade gå in lätt i mitt objektiv och som snabbt vände sig om och bad om ursäkt. Detta är, enligt mina erfarenheter, helt djävla fantastiskt! Nu har jag ju visserligen upplevt människor förflytta sig smidigt i trängsel både i London och Paris också, men det var ett tag sedan jag var i dessa städer. För det mesta får jag ju stå ut med stockholmare, som uppenbarligen saknar både ögon och någon som helst uppfostran, som går in i mig, trots att trottoaren i princip är tom. I bästa fall säger stockholmaren ”Oj!”, men vanligast att höra är en anklagande suck, trots att det är stockholmaren som till lika stor del har gått in i mig. Skillnaden brukar vara att de gångerna jag går in i någon så beror det på att jag inte har någonstans att ta vägen, eftersom den mötande stockholmaren tagit upp hela trottoaren med sitt sällskap, som den tittar på och samtalar med. Jag har uppfattat det som att stockholmarna tycker att det är alla andra som ska flytta på sig för dem, medan de själva givetvis äger rätten att gå hur de vill var de vill utan någon som helst hänsyn eller tanke på sin omvärld. Det är ett riktigt motbjudande beteende, och något som lyckligtvis inte verkar gälla för hela mänskligheten. Polackerna är det senaste beviset på detta. Jag kan dock inte låta bli att förvånas över polackernas olika beteende, beroende på om de sitter i ett fordon eller om de är ute och går. Det är fascinerande.

En annan sak som slog mig ganska snabbt är att den största delen av alla polska män har två förebilder: Lech Walesa eller valfri Spetsnaz-soldat. Detta kan låta som en överdrift eller kanske som någon form av försök till skämt, men jag är fullkomligt allvarlig när jag säger att ca 90 % av de polska männen jag såg under min veckolånga resa antingen såg ut som den ena eller andra varianten. D.v.s. de äldre männen hade stora kulmagar, en riktigt bred mustasch och lätt simmig blick (det verkar som att de dricker en del alkohol), medan de yngre var mycket vältränade, hade kort snaggat hår, bestämd blick och kamouflagekläder. Jag var väldigt fascinerad av detta och vid något tillfälle såg jag några män som var i övergångsfasen från Spetsnaz till Lech. Kul grej, hur som helst.

Hårda polacker som känner varandra:

Jag lyckades även fånga Polens nye president, Bronisław Komorowski, på bild. Han hör mer till Lech Walesa-gänget även om han faktiskt skulle kunna skaffa en lite bredare mustasch och lägga på sig lite till:

En annan sak som var en vanlig syn längs med de polska vägarna var bärförsäljare som satt på någon liten pall och sålde bär. Jag gissar att de sålde bär, jag måste erkänna att jag aldrig förstod vad som stod på deras skyltar trots att jag faktiskt med lätthet förstår ungefär en tredjedel av de polska orden, så länge de är skrivna. De såg helt enkelt ut som några som sålde bär. Vid några få tillfällen såg vi andra som stod längs med vägen i skogen, men som jag misstänker inte var bärförsäljare, att döma av deras kläder eller avsaknaden av dessa. Min slutsats var att de måste ha rört sig om skogshoror, ett fenomen jag tidigare inte känt till.

Både bärförsäljarna och skogshororna fick mig att fundera lite. Till att börja med såg jag aldrig någon stanna för att köpa bär, och inte heller såg jag någon stanna för att köpa sex av skogshororna. Jag började tänka på hur detta faktiskt skulle gå till rent praktiskt, om man nu fick för sig att göra det, och kom snabbt fram till att det skulle vara direkt livsfarligt. Detta hänger direkt ihop med ett annat polskt fenomen, nämligen avsaknaden av skyltar. Det hände t.ex. flera gånger att vi helt enkelt missade avfarter eftersom avfarterna var så dåligt skyltade. På natten var detta ett ännu större problem eftersom avsaknaden av vägbelysning är påtaglig. Det är visserligen miljövänligt och något jag helt är för. Hur som helst, tänk att ni åker på en smal väg i alldeles för hög hastighet (eftersom alla andra gör det) och plötsligt ser en bärförsäljare eller en skogshora. Jag har ju inte körkort så jag vet inte om förare ofta blir bärsugna eller kåta medan de kör, men låtsas att åsynen av dessa plötsligt framkallar ett begär efter skogsbär eller sex. Vad ska man göra? Tvärnita?! Det skulle vara direkt livsfarligt eftersom de polska vägarna är ganska kraftigt trafikerade. Faktum är att det t.o.m. kändes lite obehagligt varje gång vi skulle svänga av till en mindre väg eftersom tempot runt omkring var så högt, men man tar ju risken eftersom man ju måste svänga av. Frågan jag då ställer mig är: tar man risken för några bär eller lite sex? Samtidigt så måste det ju vara så att någon stannar och handlar, för annars skulle de väl inte stå där?

Till min stora glädje träffade jag på en polsk advokat från Warszawa som jag lyckades fråga ut om dessa fenomen och om polsk lagstiftning. Det visade sig nämligen att han arbetade för det polska justitiedepartementet. Så jag frågade honom först om varför polackerna kör som de gör. Han kunde inte svara på detta men berättade att de har väldigt mycket problem med just trafiken, vilket inte kom som en chock. Olycksstatistiken kollade jag ju först i efterhand. Som många andra nämnde han att vägarna var problemet och att det ju byggs stora nya vägar, vilket jag ju själv hade sett och som även det måste vara ett polskt fenomen – hela landet verkar arbeta med att gräva, och till min stora förvåning såg jag i Polen för första gången en kvinnlig vägarbetare som faktiskt grovarbetade. Jag svarade med att deras största problem är att de är ”fucking insane” så fort de sätter sig i en bil, och han kunde ju inte säga emot mig. Sedan frågade jag varför nästan alla polska män ser ut som Lech Walesa eller Spetsnaz-soldater. Han svarade att detta endast gällde landsbyggden (alltså var min observation korrekt) och bad mig komma till Warszawa för att med egna ögon se att det finns andra typer av polska män. Nu råkade ju han vara ett levande bevis på just detta, så jag får lita på hans ord, men jag kommer antagligen att försöka besöka Warszawa eftersom min genomgående upplevelse av Polen var väldigt positiv. Till sist var jag tvungen att ställa frågan om ”the forest prostitutes”. Han svarade att de i Polen även kallades för skogsdäggdjuren, eftersom de suger (förklarade han för att vara övertydlig). Jag frågade om deras verksamhet var laglig och han sade att i Polen så är prostitution lagligt men att det var förbjudet att bedriva hallickverksamhet. Han sade även att just ”the forest prostitutes” antagligen hade obehagliga sjukdomar och rekommenderade istället någon trevligare bordell, om man nu kände sig nödgad att köpa sexuella tjänster.

Jag kunde dock inte släppa ämnet utan frågade honom om de inte bör lagstifta lite kring skogshoreriet trots allt, inte förbjuda det utan helt enkelt reglera det lite. Jag berättade om mina tankar kring trafikolyckor som skulle kunna uppstå om någon förare drabbades av plötslig lust och föreslog därför att de ska sätta upp varningsskyltar några hundra meter innan skogshororna där det framgår att det står skogshoror längs med vägen och att det ökar risken för trafikolyckor. Han svarade att problemet var att skogshororna inte alltid stod på samma ställe, varpå jag kontrade med att de just därför måste stifta lagar som säger att de måste stå på samma plats. Tänk på att det kan rädda liv!  Han tittade skeptiskt på mig och sade ”Are you familiar with the concept of over legislation?” varpå jag svarade ”Yes, I’m from Sweden.” med ett leende på läpparna. Han förstod så småningom att jag skojade lite.

Så, vad är det som är så fantastiskt med Polen? Vacker miljö, vackra byggnader, vackra kvinnor och god mat. Maten är dessutom väldigt billig, om man jämför med Sverige. Bensin/diesel kostar lite mindre än i Sverige vilket måste vara svindyrt för polacker, med tanke på hur lite de tjänar (av det jag har hört). Trots detta kör de väldigt mycket, vilket jag inte riktigt kan förstå hur de har råd med. Men, och detta är ett viktigt men, ta inte bilen när du reser till Polen. Om jag åker dit igen tar jag nog färjan till Gdansk som jag tyvärr inte hann att se utan endast passerade. Några ytterst vackra byggnader skymtade en bit bort och jag kände att jag åtminstone skulle vilja ägna en helg åt att titta på dessa. Malbork är ett klart intressant resmål om man är historiskt intresserad. En gång i tiden kallades orten för Marienburg och där finns en av världens största tegelbyggnader, en fästning uppförd av Tyska Orden. Byggnaden är minst sagt imponerande på många sätt och är väldigt vacker. Här är en modell av fästningen, gissa vad man skymtar i bakgrunden:

Även den (någorlunda) moderna polska arkitekturen är intressant. T.ex. så ser man även på landsbyggden spår av så kallade miljonprogram. Men polackerna har (åtminstone nu) insett att med lite roligare färger så kan ett självmordsframkallande område se trevligt ut. Svenska politiker och byggherrar bör ta och resa till Polen och se hur enkelt man kan få ett dystert område att se finare ut. Ett exempel från en förort till Gdansk på hus och ett ”centrum”:

Givetvis är det även lätt att se att Polen är ett land som enligt svensk standard anses vara fattigt:

Ett annat lustigt polskt fenomen var att man mitt i ingenstans kunde se det som i Sverige endast ses i lite mer tätbebyggda områden, nämligen lägenhetsfastigheter. Ungefär så här kunde det se ut, mitt ute i landsbygden bredvid ett jordbruksfält. Nu är just denna bild tagen i orten Stawiguda, nära Pluski där jag bodde, så den gills ju egentligen inte men jag lägger upp den i syfte att illustrera hur det kan se ut även utanför en ort:

Warszawa är antagligen en kul stad att besöka, så jag antar att det är tåg från Gdansk som gäller i sådana fall, om man inte vill flyga. Flyg är dock ett satans påfund ur miljöperspektiv. 😉

Eftersom jag numera är kristdemokrat så tycker jag att det är helt i sin ordning att jag använder mig av ord som satan och liknande.

Polen får av mig 4 av 5 möjliga i betyg som resmål. Sluta köra som sinnessjuka idioter så får ni en femma, galna polacker.

7 responses to “En sydslavs intryck av Polen

  1. Jag ska bli polsk skogshora i mitt nästa liv. Jag ska kundaliniyoga och mumsa bär mellan kunderna. Jag kommer att placera mig strategiskt och bli störtrik.

  2. Jag visste att du tror på sådant. Min intuition sade mig det från början och den har jag tränat upp tack vare reiki och flitigt användande av amegastavar.

  3. Hej mina vänner!
    Jag är en polack och har bott i Polen en hel del av mitt liv och det är däför jag vill säga att författaren har lite övedrivit i vissa avseenden beträffande polens bild. Men jag förstår att han är lite skojsamt människa.
    För det första så har jag sett uppsjö av ”självmordsbenägna” och sjuka bilister. Dessutom vad säger ni om de gamla, dementa 80 och 90-åringar som kör bilar här i sverige? Detta är evenement i världsskala.
    För det andra – har ni inte horor här i Sverige. Att de inte syns på gator innebär inte att de inte finns, det är snarare tvärtom. Ibland har jag uppfattning att dem är mycket fler i Sverige än i Polen. Det är bara så att i Polen prostitution är legal medan horor i Sverige måste sig gömma i tillhålor där svenska politiker och kändisar vistas. Andra sak är att de flesta horor inte är polskor utan kvinnor från utlandet.
    Polen ett fattig land gemfört med Sverige? ja, kanske enligt de som inte känner mitt land eller kanske är avundsjuka att Polen ser bra ut? Jag kan bara säga att så rika människor, vackra villor och fina lägenheter inte har jag sett här i Sverige. Min uppfatning delar även många utlänningar som har varit i Polen.
    Polacker kännar mycket mindre än svenskarna, ja men i Polen kostar bröd 5 kronor och inte 20, mjölk kostar också 5 kronor och så vidare. Men det verkar som om vissa av er inte vil inse detta att vi har flerfaldigt mindre avgifter och utgifter än i Sverige. Min pappa til exempel betalar ett tusen kronor i hyra! för sin lägenhet – 40 kvadrat meter.

    • Krystian: Jag föreslår att du läser mer i min blogg så kommer du upptäcka att jag riktar väldigt skarp kritik mot hur saker och ting är i Sverige. Att folk körde bil som dårar i Polen var ett faktum, inget jag önskar ska vara så. I stället för att tro att det är ett angrepp på dig personligen så föreslår jag att du tittar på statistisk på antalet trafikolyckor per capita, något säger mig att Polen ligger ganska högt där jämfört med Sverige (och även här finns det dårar på vägarna).
      Gällande prostituerade så har jag inget emot sådana, de är människor som alla andra. Det var mer ett skämt som jag tyckte var roligt att säga till juristen, eftersom jag ville se vad han skulle svara. Mycket riktigt kom ett rolig (och berättigad) fråga från hans som jag själv svarade roligt på, enligt min åsikt.
      Ta inte allt på så stort allvar.

  4. När jag var liten då var nästan alla ‘polska horor’ från Jugoslavien 🙂 …

Kommentera

