Att döda för blöjor

Om jag någonsin skulle vara tvungen att offra mitt liv för något så hoppas jag att det är något som gör världen till en bättre plats, bättre enligt min definition givetvis. Under den gångna kvällen skapades en situation där jag hade kunnat mista mitt liv, även denna gång av en bilist. Jag har ju en något udda dygnsrytm vilket idag gjorde att jag vaknade runt kl 16.30. Kvällen spenderades med att spela musik och som vanligt snöade jag in lite väl mycket i detta vilket innebar att jag i sista stund begav mig in till stan på cykeln för att handla på ICA vid Medborgarplatsen eftersom de har öppet till kl 23.

Det var skönt ute, en riktigt varm kväll, och varmare blev den eftersom jag var tvungen att skynda mig. Trots detta följde jag givetvis trafikreglerna, till skillnad från en bilist som körde mot rött när jag korsade gatan i Enskede vid Nynäsvägen. När jag senare på Södermalm skulle svänga till höger från Götgatan in på Folkungagatan så hörde jag en bil tuta bakom mig varför jag svängde av mer till höger varpå bilen körde om mig i alldeles för hög hastighet i svängen. Så där gör man inte, tänkte jag, eftersom det var direkt livsfarligt. Jag såg bilen stanna utanför ICA, som befinner sig ca 50 m in på Folkungagatan från korsningen. En person klev ut och gick in i affären, medan föraren satt kvar i bilen, dubbelparkerad. Jag stannade cykeln vid hans dörr och tittade in, och sade högt ”Vad håller du på med?” så att han skulle höra genom rutan. Han hissade ned rutan och sade ”De stänger elva och vi måste ha blöjor, fattar du blöjor!”. Jag svarade ”Det spelar ingen roll, så där gör man inte, jag ska ju också hit.” varpå han svarade ”Hallå, vi skulle ju köpa blöjor! Blöjor!”. ”Det spelar ingen roll, det funkar inte så.” svarade jag, låste min cykel och gick in i affären.

Jag fick lära mig något nytt: det är tydligen helt okej att utsätta en annan människa för livsfara om man har bråttom till att köpa blöjor. Det måste ju vara det, annars hade ju inte bilföraren, förlåt jag menar apan, inte sagt att de var tvungna att köpa blöjor. Jag ser det på det här sättet, och ni får gärna tycka att jag är galen om ni vill, jag tycker att om det är så djävla viktigt att få tag i blöjor så köper man dem i tid. Och om man av någon anledning inte kunnat göra det så skulle jag personligen hellre vara vaken en hel natt och torka barnbajs än att riskera att ta livet av en annan människa, men det är tydligen jag det. Apor tänker tydligen inte som jag, och apan ifråga verkade tycka att jag skulle ha överseende med att hans kompis skulle köpa blöjor. Vad skulle jag säga ”Jaha, men om det är blöjor ni ska köpa så är det inget problem att ni utsatte mig för livsfara. Fortsätt så!”.

Efter att jag hade handlat på ICA skulle jag korsa Götgatan, och då ledde jag cykeln över ett övergångsställe. Trafikljusen var släckta och därmed råder automatiskt företräde för fotgängare, vilket jag ju var eftersom jag ledde min cykel. Trots det så höll jag på att bli påkörd av en kvinna på cykel som inte ville stanna när jag gick över gatan utan istället valde att säga ”Oj!” när hon nästan körde på mig. Oj, vad då? Oj, vad du är dum i huvudet? Oj, vad blind du är idag? Oj, du kan visst inte trafikreglerna? Oj, vad många apor det är ute lösa på våra gator, skulle jag säga.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är inte det minsta konstigt att vår värld ser ut som den gör med tanke på hur många som inte ens klarar av att ta sig från punkt A till punkt B utan att ställa till en massa problem för andra människor. Förklaringen är givetvis att de är korkade, blåsta, dumma, hjärndöda, felknullade idioter. De är mänsklighetens avskräde och de hade aldrig klarat sig en längre stund ute i naturen, eftersom de med sitt sätt att (inte) tänka antagligen hade ställt sig framför en arg älg och sagt att de måste köpa blöjor, eller varför inte säga oj och sedan springa mot älgen.

Jag erkänner öppet att jag är elitist i den mån att jag anser att människor som inte klarar av att genomföra basala saker utan att riskera skada andra bör ges en egen stat där de kan bete sig precis hur de vill, en stat som de inte får lämna.

2 svar till “Att döda för blöjor

  1. Det är sådana där händelser som gör att jag nog skulle må bra av att bo så långt in i skogen att älgar går vilse…

    • Faktiskt.

      Härom kvällen hände detta på samma plats, alltså korsningen Götgatan/Folkungagatan:

      Denna gång skulle jag korsa Folkungagatan och fortsätta norrut. Vid rödlyset var det en taxiförare från Taxi Stockholm som skulle svänga till höger in på Folkungagatan. Som bekant är så finns det vid trafikljus en heldragen linje som bilister inte ska passera. D.v.s. en linje som visar att de ska befinna sig på ett visst avstånd från övergångsstället och framför denna linje är tanken att cyklister ska få stå, vilket ofta är tydligt markerat.
      Denne taxiförare fick tydligen för sig att trafiklagarna inte gäller honom så han körde helt enkelt framåt och stod jämsides med mig. Eftersom han hade rutan nere så knäppte jag med fingrarna för att påkalla hans uppmärksamhet:
      ”Du ska stå bakom lingen, det vet du va?”
      Taxiföraren som var 50+ svarade på svenska med brytning ”Kör du bil eller kör du cykel?”.
      Jag svarade ”Jag kör cykel, men du kan inte trafikreglerna.”
      Han svarade ”Fortsätt köra cykel då.”
      ”Men du kan fortfarande inte trafikreglerna.” sade jag och log hånfullt åt honom.
      Han var märkbart irriterad och sade ”Fortsätt cykla.”. Sedan blev det grönt och jag fortsatte framåt.

      Detta är vad så kallade professionella bilförare anser om trafikreglerna och om cyklister, uppenbarligen. Utan att överdriva ser jag dagligen lagöverträdelser i trafiken, något som årligen leder till ca 400 döda och betydligt fler skadade i Sverige. Detta i sin tur skapar enorma kostnader för samhället samt givetvis sorg för anhöriga. Trots detta ser jag sällan artiklar om hur biltrafiken ska minimeras eller hur allvarligt det är att dessa brott kontinuerligt begås.
      Det man istället ser är artiklar om hur man ska bygga vägarna så att ännu fler ska köra bil. Det är ett skämt, och om man jämför det med t.ex. debatten kring prostitution blir det hela ännu mer tragikomiskt, men tanke på att det knappast dör 400 människor i Sverige varje år för att vissa knullar mot direkt ekonomisk ersättning. Att många gör det mot indirekt ekonomisk ersättning verkar uppenbarligen inte fel, och inte heller att staten betalar ut bidrag till sådana som knullar utan skydd och avlar fram en avkomma. Den typen av knullande är helt plötsligt statligt finansierad. Och sådana som jag som inte har barn ska givetvis betala för det, tydligen.

Lämna en kommentar