Elvis och Christer Sjögren

När jag var en liten jugoslav (på riktigt alltså, jag var jugoslavisk medborgare) så var Elvis Presley min absoluta musikfavorit. Jag hade spelat in en massa Elvis-låtar från radion (olagligt!) och lyssnade på dem om och om igen.

Under natten nu satt jag och lyssnade på Sammy Davis Jr. på Spotify och upptäckte någon märklig version av låten In The Ghetto som han tydligen har spelat in, som faktiskt var ganska svängig även om den var lite udda. Av någon anledning fick jag för mig att se om det fanns fler roliga varianter av den låten, eftersom det var en av mina favoriter när jag var en lill-jugge. Mina förhoppningar överträffades av självaste dansbandskungen Christer Sjögren. Den gode herr Sjögren har haft den ytterst tvivelaktiga smaken att faktiskt spela in en hel skiva som heter ”Sjunger Elvis”.

Nu kan man tycka att det är illa på något sätt, men jag är uppriktigt glad att han gjort detta eftersom jag skrattat gott åt hans försök att uttala engelska på rätt sätt. Det låter verkligen som att han anstränger sig, samtidigt som hans sköna dansbandsvibrato gör sig påmint titt som tätt. D.v.s. detta är fantastisk underhållning och jag rekommenderar alla gamla Elvis-fans att leta upp skivan på Spotify, speciellt låten Good Luck Charm är helt fantastisk!

Och om ni ändå håller på, lyssna på El Príncipe Gitanos variant av In The Ghetto också. Fantastiskt!

4 responses to “Elvis och Christer Sjögren

  1. Var riktigt catchy faktiskt..svengelskan har sin charm 🙂

    • Verkligen, men du lyssnade även på El Príncipe Gitanos version av In the ghetto hoppas jag? Den är vansinnigt rolig.

  2. Haha, Elvis var kung när jag var liten. Minns att jag stortjöt när han dog. För övrigt samma dag jag började på lekis (förskola heter det väl nu).

    • Själv var jag inte gammal nog för lekis då. Tror faktiskt att jag inte ens börjat gå på dagis än utan terroriserade min stackars dagmamma som jag tydligen fick att gråta ibland med mina elaka kommentarer om hennes matlagning. Jag var finkänslig redan då.

Kommentera

