Domedagsprofetior

När man som jag gör anser sig vara någorlunda insatt i vissa frågor som jag vet att majoriteten inte känner till eller bryr sig om är det lätt hänt att jag tar upp dessa ämnen för diskussion, för att informera min omvärld och för att det är intressant att se hur jag blir bemött. Det absolut vanligaste bemötandet är att folk ber mig sluta upp med mina domedagsprofetior och säger att jag är negativ. Själv menar jag att jag är en realist och rentav positiv.

Ett mycket bra exempel på att jag faktiskt inte målar fan på väggen och överdriver finns det faktiskt nu bevis för.

Redan i slutet av april skrev jag om oljeplattformen som sjönk i den Mexikanska golfen. Som det tydligt framgår av texten så förutsåg jag vilka kostnader (inte storleken på dem) som kommer att uppstå och även att BP:s aktie skulle sjunka. Jag menar inte att jag på något sätt är synsk utan jag använde mig endast av sunt förnuft, precis som jag gör när jag gjort bedömningen att vi snart kommer att hamna i en energikris och att det i sin tur kommer skapa stora problem för mänskligheten. På vilket sätt menar jag då att jag är positiv? Jo, eftersom jag ingenstans i det jag skrev då nämner något om att katastrofen skulle ha den omfattningen som den idag har, och värre kan det bli. D.v.s. jag kunde ha skrivit om att detta skulle bli en av de värsta miljökatastroferna någonsin, men jag gjorde det inte.

Och även om jag hade gjort det så är jag hellre en domedagsprofet än en domedagsverkställare – som jag menar att alla som blundar för problemen är – men det visar sig till och med vara så att jag inte ens är en domedagsprofet. Så, vad ska nästa tillmäle bli?

Tips: Se CBS 60 minutes om vad som fick oljeplattformen att sjunka. Det kommer ju inte direkt som en chock, men det verkar som att idioter var den främsta anledningen till att situationen är som den är idag. D.v.s. idioter av slaget som tror att saker ”löser sig” och att ”det där är inget problem, kör på”. Hm, varför kommer jag att tänka på våra kära folkvalda representanter och alla som röstar på dem?

Kommentera

