Jag vill också försäkra mig

Via en Facebook-annons upptäckte jag idag denna hemsida.

Jag måste säga att det är ganska förvånande att annonsen ens dök upp på min Facebook-sida med tanke på att den för det mesta brukar vara fullsmetad med reklam för produkter som är relaterade till de intressen jag skrivit att jag har: exempelvis för cyklar och cykling.

Annonstexten lyder:

”Autosafe.se betalar dina fortkörningsböter! Gäller för bil, MC, lastbil, buss. Autosafe fortkörnings- försäkring för bara 595kr/år.”

Tittar man på hemsidan så står det givetvis mer information om vad som gäller.

Bl.a. hittar men denna text:

”Vi täcker Ditt ekonomiska ansvar
Du kan aldrig avtala bort Ditt juridiska eller moraliska ansvar i samband med hastighetsöverträdelser, men Du kan låta oss ta det ekonomiska ansvaret genom vår fortkörningsförsäkring. För att inte uppmana till brott mot de regler som finns i trafiken för allas trygghet gäller vår försäkring under vissa villkor.”

Ett av villkoren:

”Fortkörningsförseelse på allmän väg inom Sverige där hastighetsbegränsningen är mellan 70 och 120 km/h och Din hastighetsöverträdelse inte överstiger 30 km/h mot aktuell hastighetsbegränsning.”

Och denna försäkring kan endast tecknas av svenska medborgare .

Man kan även läsa följande:

”Vi får ibland frågan om man lagligen kan försäkra sig mot hastighetsöverträdelser. Svaret på den frågan är JA! Vi håller oss väl underättade om gällande regler och villkor.”

Jag måste säga att jag tycker att det här är märkligt. Det vore som att erbjuda en försäkring till partnermisshandlare där man täcker böter och rättegångskostnader, så länge man inte dödar sin partner, för då gäller inte försäkringen.

Det är ju ”fint” att försäkringen inte kan avtala bort det juridiska eller moraliska ansvaret, för det är ju onekligen sådant som verkar tynga fortkörare och bilister överlag. Speciellt det moraliska ansvaret har jag märkt att många bilister våndar sig över dag och natt.

Jag tycker att det faktiskt bör finnas ett Companysafe också. D.v.s. för de företagen som vill pissa på sina anställda eller skräpa ner miljön så kan försäkringen täcka det ekonomiska ansvaret. Det juridiska och moraliska ansvaret kan man ju så klart inte göra något åt. Att bli ertappad med att förstöra miljön eller bryta avtal kan ju vara en nog så oangenäm upplevelse, därför vore det ju utomordentligt om man kunde försäkra sig mot böterna detta kan medföra.

Under villkoren kan man även läsa vilka övriga kriterier som gäller för att försäkringen ska gälla. Exempelvis får man inte vara påverkad av droger eller alkohol när man bryter mot lagen. Du måste vara vid dina sinnes fulla bruk och medvetet ha gjort denna handling för att försäkringen ska gälla. Det poängteras även att Sveriges trafikregler och lager finns till för att skydda och trafikanter och medmänniskor. Nä men, så fint då! Jag trodde att de fanns till för att bryta dem, med tanke på hur ofta jag ser bilister göra det och utsätta andra för direkt livsfara. Slutet på villkoren är klart bäst:

”Vi vill med dessa begränsningar och villkor bidra till trafiksäkerheten.”

Tack för det Autosafe! Om jag någon gång blir påkörd av en av era kunder så ser jag fram emot att ni betalar mitt uppehälle resten av livet. Parasiter.

Kommentera

