Är Israel i krig eller inte?

Frågan tycks vara väldigt svår att ta ställning till. Vissa säger att Israel inte är i krig och därmed har de inte rätt att borda fartyg på internationellt vatten som är på väg mot området de är i konflikt med. Andra säger att att Israel kan anses vara i krig men att det återstår att se om så är fallet.

Men, de flesta är tvärsäkra på att Israel har begått ett stort misstag. Nej, förlåt det var fel uttryckt av mig. Israel har massakrerat fredsälskande aktivister som endast ville hjälpa människor i nöd och IDF har betett sig som terroristpirater som dessutom ägnar sig åt överlagt mord. Som vittnen till de hemska dåden IDF har begått har vi de ytterst pålitliga uttalandena från Mattias Gardell och mästerförfattaren Henning Mankell, vars berättelser är baserade på hörsägen. Men ändå. De har ju ingen anledning att hitta på. De är ju svenskar. Svenskar talar alltid sanning!

Som någon form av ytterligare bevis på att något fel har gjorts av IDF framhäver man att de dödade skjutits på nära håll. Ingenstans i den ytterst välskrivna artikeln står att läsa vad som menas med nära håll. Inte heller står det på vilket sätt det gör en skillnad. Att döma av videofilmerna från ingripandet så skulle det ju vara ytterst konstigt om någon sade att de blev skjutna från ett stort avstånd. Det, om något, skulle vara ett tecken på att något inte stod rätt till. Men eftersom soldaterna tillsynes hamnade i handgemäng efter attack av ”fredsaktivisterna”, blev övermannade och fråntagna sina vapen, så var det kanske inte så märkligt att några av dem som inte blivit övermannade började skjuta mot de endast ”lätt” våldsamma ”fredsaktivisterna”.

Nåväl, jag har tidigare skrivit om vad som står i Genevekonvetionen ang. partiska hjälpsändningar. I detta fall är det inte ens frågan om någon hjälpsändning med tanke på Mehmet Kaplans, Greta Berlins och IHH:s uttalanden. Lägg speciellt märke till IHH:s styrelsemedlem Omar Faruks tacksamhet till IDF för att ha dödat nio av hans vänner(?). Men ”våra” svenskar som var ombord är ju inga tokiga islamister som gläds åt sina vänners död. De är ju reko och helt opartiska, eller? Som jag redan innan har skrivit: är det någon som tvivlar på vad syftet med denna ”opartiska,  humanitära och fredsälskande hjälpsändning” egentligen var? Jag skulle hemskt gärna vilja höra vad personen/personerna på FN som sanktionerade denna ”hjälpsändning” har gått i skolan någonstans, uppenbarligen kan personen/personerna inte ens läsa Genevekoventionen.

M.a.o. hade IDF all rätt att borda och t.o.m. stoppa denna sändning till Gaza om de befann sig i krig, även på internationellt vatten. På vissa ställen har jag läst att frågan lär komma att diskuteras i åratal. Själv har jag tidigare sagt att den som tvivlar på om Israel befinner sig i krig alltid kan vifta med en israelisk flagga i Gaza, eller går runt i gränstrakterna mot Gaza, bara för att se vad som händer. Men visst, jag erkänner att jag endast spekulerar. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att någon skulle ge mig en chokladask, blommor och ett litet kort med texten ”With love from your friends – Hamas” och ett ritat hjärta.

Spekulationer är dock alltid spekulationer. Därför är det roligare med fakta, och detta tycker Israels utrikesdepartement. Råder det fortfarande tvivel?

Jag rekommenderar följande läsning, där jag hittade länkarna ovan.

Nu återstår att se hur länge detta kommer att ältas i svensk media, på svenska bloggar och hur många fler pinsamma uttalanden som ska komma från Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt. Det ska bli spännande att betrakta, och ännu mer spännande att se om de någonsin kommer att komma fram till att det var enligt Genevekonventionen. Jag förbehåller mig givetvis rätten att ändra uppfattning om det visar sig att det dyker upp information som helt motsäger mina påståenden, men jag har vid det här laget gjort bedömningen att risken förefaller ytterst liten.

17 responses to “Är Israel i krig eller inte?

  1. Den springande punkten är övervåld och terror. Israel har lämnat den ansvarsfulla statens linje för länge sen.
    Man kan försvara och lägga ut texten, men det tar ej bort det faktum att det handlar om ett fruktansvärt övervåld och piratverksamhet.
    I det perspektivet så ser man så illa ute Israel är. De kommer alltid vinna sina krig och förlora freden… det är vad de pysslat med sen framgångarna 1967.. det var då det gick helt åt He….

    • Men Leif, tror du inte att freden är körd ändå? Jag uppfattar det som att det är omöjligt att förhandla med någon som önskar ens förintelse. Har du något konkret förslag på vad de borde göra istället?

  2. Något fredsavtal har inte Hamas och Israel undertecknat vad jag vet. Avsaknaden av fredsavtal, men däremot väpnad konflikt lutar ju mer åt krig än fred.

    Att Hamas sedan försökte kriga under fredens lagar 2006 genom att vägra bära uniform påvisar bara deras ambitioner att både ha kakan och äta upp den.

  3. *2008-09 inte 06

  4. Kaplan, gardell, och mankell är egentligen bara hycklare och lögnare, men i detta fall har dom rätt och det idf gjorde var ett piratdåd, Jag har ett personligt hat mot dessa figurer men sannigen är sanningen, även om det kommer från dessa hycklare.

  5. Det är inte sanning bara för kvällspressen vill ha rubriker.

    • Adler, så borda ett fartyg på internationellt vatten är inte piratdåd?
      Och jag som trodde bara mohamed omar led av vanföreställningar.

      • Har du ens läst vad jag skriver om? Gör det är du snäll. Det finns något som heter Genevekonventionen som avgör om det var ett piratdåd eller inte, sedan kan man ju tycka att saker är ett piratdåd precis som att jag kan tycka att himlen är grön, men det kan vara bra att skilja på vad man själv tycker och vad som är allmänt fastställt. D.v.s. enligt Genevekonventionen är det antagligen inte ett piratdåd, precis som det enligt allmän definition sägs att himlen är blå. Om du sedan vill ändra på Genevekonventionen är det en annan sak, men då rekommenderar jag att du säger det så att det tydligt framgår.

      • Ok juggen jag kan se att saker och ting kanske inte var så solklara som jag trodde, jag har läst vad genevekonvention säger men jag hade aldrig bordat ett fartyg eller gett order om att borda ett fartyg på internationellt vatten, jag hade väntat tills dom hade kommit till israeliskt vatten eller sänt ut krigsskepp och blockerat hjälpsändningarna, jag bör också säga att jag var och är skeptisk till att att dess hjälpsändningar var helt ok , det fanns säkert en dold agenda. man kan ju undra om samma individer hade begett sig till darfur och hjälp darfurierna, för när det gäller det palestinska folket så lider dom mer än den systematiska utplåningen och av svarta i sudan, sen har vi tibetierna, och andra folk som tycks vara mindre värda.

      • Håller med om att det de gjorde antagligen inte var det smartaste, men man ska heller inte glömma att de hade kunnat göra värre saker och faktiskt komma undan med det.

        Jag är ganska säker på att de inte hade begett sig till Darfur eller liknande platser, eftersom det direkt är livsfarligt. Läkare utan gränser däremot har varit i Darfur, men jag uppfattar det som att de blivit avvisade därifrån. Dock visar det att de är en seriös hjälporganisation som i sitt namn och på sin hemsida tydligt deklarerar att de inte har en politisk agenda utan endast finns till för att hjälpa behövande människor. Därför tror jag heller inte att vi kommer att se filmer där Läkare utan gränser misshandlar någon eller skjuts ihjäl på det sättet.

  6. Kontroll och bordning av neutralt skepp får, ska, bör och måste i praktiken genomföras på internationellt vatten. Ett neutralt skepp med destination Kiel som ska smuggla embargobrytande varor till Nazityskland aktar väl sig för brittiska vatten, där man rimligen hittar och plockar upp dem lättare. Och en bordning i nazityska vatten vore ju att utsätta sig själv och den neutrala besättningen för större fara. Mellan Israel och Gaza/Hamas råder krigstillstånd enligt Knesset, FN och Hamas. Neutralt skepp som vill segla på hamn i krigszon måste underkasta sig kontroll av den andra stridande parten om denna så begär. Motstånd (av enskild) kan betraktas som stridshandling (av båten); skeppet får sänkas.

    Ska den ena stridande parten behöva se uttalat neutrala stater föra in vapen till den andra parten trots löften om att så inte sker — utan att få ingripa?

    Kontroller och bordningar följer internationella lagar och skeppen hade inte haft något att frukta om man inte hade tillgripit våld. Hur skulle det se ut om mellanstatligt umgänge skedde med helt godtyckligt våld och utan att man följde lagar och regler? Allt skulle förfalla i kaos. Ingen kunde lita på någon. Allas krig mot alla.

  7. Hela frågeställningen är ju fel från början. Varför är det fredsförhandlingar mellan Palestinier och Israel om inget krig råder ?
    Suck stånk och stön.
    Aktionen i sig var ”klupigt utförd” av Israels Arme’, men att försöka gömma sin politiska aktion bakom hjälpsändningar och dessutom finasierade av en organisation som är förknippad med bla Millenium attentatet i LA 99 är ju rena rama vansinnet. Tacka f” för att Israel var intresserade av detta sk ”Turkiska skepp” framför de andra. Nej jag köper inte det här politiska snacket i det här landet när det gäller vurmandet för terrorister och muslimkramare i största almänhet. Om det är så himla bra åk dit och bo där då, gissar det blir annat ljud i skällan ganska så snart.

    • Framför allt kan man fråga sig varför alla fortfarande talar om ”folkrätten” när det, som du säger, är solklart att det råder ett krigstillstånd.
      Som jag själv har påtalat tidigare, så rör det sig givetvis om att tjata om att en sak är på ett visst sätt tills alla slutligen tror att det är så. ”Lustigt” nog så fungerar det väldigt ofta eftersom majoriteten av människorna inte orkar ta reda på fakta och vad det är som gäller. Det är ju onekligen mycket mer bekvämt och enkelt att ändra sin profilbild på Facebook till Ship to Gaza-logon och säga att man är för fredsinitiativ.

      Då kan man somna gott om natten och tycka att man själv är en god människa. Vem vill inte det?

      Att det sedan inte alls rör sig om ett fredsinitiativ spelar ingen roll, så länge man själv inbillar sig att det gör det. Mitt personliga problem är att jag inte brukar acceptera saker bara för att någon säger att det är på ett visst sätt. Jag ägnar mig åt en ganska korkad sak nämligen – jag tänker. Detta ställer till det för mig och jag måste lägga ner en massa tid på att ta reda på hur saker och ting ligger till, istället för att bara lägga mig på soffan, slå på Mammas pojkar på TV:n, och slappna av.

      Jag har bekanta som är betydligt smartare än jag. De har nämligen kvar Ship to Gaza-logon som profilbild för att visa sitt stöd. Jag inser då att de har ett väldigt skönt och bekvämt liv.

  8. Tjenare Juggen.

    Det sägs ”ignorance is bliss” stämmer rätt bra på de här människorna. lever i ett tryggt land (om man jämför med Israel) och försöker vara pk och har inte en blekaste aning om vad det egentligen handlar om (eller så orkar de inte sätta sig in och bara är medlöpare. I slutändan blir det inget bra av ett sådant beteende.

    Du har kanske redan sett den här, men det finns en del i här som är direkt träffande (ta det med en nypa salt för all del, men visst är det slående)

    • Hej Nicke,

      Nej, jag har inte sett den. Jag tycker att den största behållningen av filmklippet är att läsa lite bland kommentarerna. Som vanligt bekräftas min tes att det finns ganska många idioter i världen.

  9. Israel är givetvis i krig med Hamas och Hizbollah, det är vad det hela handlar om. Det är därför Israel använder krigets medel.

    • Exakt, men lustigt nog så är det oerhört många människor som inte förstår det. Jag är mest fascinerad över det.

Kommentera

