Ship to Kurdistan

Inte så oväntat så förklaras de dödade våldsaktivisterna som martyrer. Kanske inte helt oväntat? Vid begravningen kallades IDF för Israelpirater.

Kanske minns ni när den turkiske premiärministern i vrede lämnade en debatt efter att ha anklagat Israel för mord på barn efter attackerna i Gaza förra året? Tydligen är just det där med självkritik inte turkiska politikers starkaste sida. Turkiet är ett land som inte ens klarar av att erkänna att ett folkmord på armenier utfördes av det Ottomanska Riket, men de är snabba på att anklaga andra för diverse övergrepp som i paritet med ”deras” (ja, det är ju inte den nuvarande staten som utfört dem, men med tanke på hur de beter sig så verkar de ta på sig skulden för det) faktiskt framstår som petitesser.

Nu är det ju tyvärr så att Turkiet idag inte heller har en helt problemfri inrikespolitik. Precis som att Sverige under många år har berövat samerna deras tidigare levnadssätt och malt sönder dem i byråkrati så har även Turkiet en ”speciell” relation med den kurdiska befolkningen i landet. Och när man har det, ja då är det alltid lättare att peka finger åt någon annan. I det här fallet är Israel en perfekt syndabock.

En fråga man gärna ställer sig i sådana här situationer är vad som skulle hända om exempelvis en israelisk organisation samlade ihop ett gäng judar och kurder (gärna från någon PKK-stödgrupp) och  sade sig vilja skicka hjälp till kurder i PKK-aktiva områden. Hur skulle dessa behandlas av den turkiska staten?

Något säger mig att dessa personer skulle kunna råka väldigt illa ut. Men det mest intressanta vore att se om media världen över skulle uppmärksamma detta lika mycket, och om vi skulle se vänsteraktivister och andra ”fredsälskande” människor fylla Plattan och kalla turkarna för mördare.

Något säger mig att det aldrig skulle inträffa. Det räcker bara att se tillbaka ett år i tiden och jämföra hur många svenskar det var på samma plats att demonstrera för det iranska folkets rättigheter, som sköts ihjäl och torterades av sin egen regering för att de ifrågasatte ett valresultat. Människor våldtogs i fängelser och släktingar till tillfångatagna hotades. Avrättningar ägde rum, och fortfarande hängs homosexuella på offentliga platser p.g.a. sin sexuella läggning.

Men inte såg jag några ”fredsälskande” svenska aktivister där som krävde saker från våra politiker. Och inte hörde jag något om några fördömanden från allas vår Carl Bildt. Man kan dra en enkel slutsats av detta – vissa är helt enkelt mer värda än andra. Signalerna är mer än tydliga.

14 responses to “Ship to Kurdistan

  1. Det finns gradskillnader i helvetet och Dåvarande Ottomanska riket under första världsktiget gjorde sig förtjänt av en särskild krets i Dantes inferno utan tvekan.
    Samerna skall vi inte tala om (Se filmen Kautokeino 1852 som jag var med och producerade 2006)
    Men… ge upp den här debatten.

    Israel ligger otroligt risigt till och blir alltmer desperata. De kommer med våld hålla sig kvar ett slag till . Men utan en rejäl utveckling mot
    1. Sekularisering
    2. Demokratis som innebär respekt för mänskliga rättigheter
    så kommer de utvecklas allt mer mot ett litet krigsfundamentalt Sparta. De kommer skjuta kärnvapen från sina ubåtar mot Iran och skapa den verkliga katastrofen på jorden.
    Att försvara detta Israel som med näbbar och klor bevarar sin bubbla är rejält problematiskt
    Synd för du har så många goda resonemang och jag gillar ofta att läsa dina funderingar.

    ha det gott
    Leif

    • Leif, jag försvarar inte Israel. Jag påpekar endast det orimliga beteendet i svensk media, bland så kallade fredsaktivister och våra skämt till politiker. Det finns ingen som helst konsekvens. Jag är ytterst medveten om att det finns element i Israel som är högst tvivelaktiga, men detta gör inte att jag ensidigt och enkelspårigt tar ställning till allt som händer i det området.

      I och med att det nu i media bokstavligen haglar artiklar om detta, som om att det vore bland det värsta som någonsin inträffat, så blir jag väldigt, väldigt skeptisk till orsakerna bakom detta och vill agera en form av motpol.

      För övrigt är Israel en ganska så sekulariserad stat som visserligen har problem med vissa extrema judiska element, som de även får slåss mot.

      Om du förväntar dig respekt mot mänskliga rättigheter så tror jag att det även innebär att de omkringliggande länderna inte ständigt ska påtala en önskan om Israels förintelse. Jag tror att det är väldigt lätt att sitta i Sverige och fördöma deras agerande. Om du själv genomlevt tortyr, familjemedlemmar som sprängs framför dig till följd av flera angreppskrig från grannarna, ja då kanske det inte är lika enkelt att alltid respektera mänskliga rättigheter. Det är en aspekt som jag tycker att många i Sverige ständigt glömmer.

      Därför anser jag att liknelsen med ett Ship to Kurdistan relevant. För jag vet att Turkiet skulle stoppa det, och jag vet att det inte alls skulle få lika mycket uppmärksamhet i Sverige.

      Det intressanta då är: varför är det så?
      Och det är den frågan jag främst vill belysa, inte att försvara Israel. Israel fanns innan jag föddes, jag tror de klarar sig utan mig.

  2. Kloka och träffsäkra resonemang. Mycket bra.

  3. Jag såg Mathias Gardells ”presskonferens” tidigare idag. Nån mer ologisk person får man fan leta efter. På frågan om varför aktivister gav sig på de Israeliska soldaterna med påkar svarade han ”men vad skulle dom göra? sitta ned och bli skjutna” Man undrar hur en ”professor” kan uttala sig så infantilt? Och journalisterna va inte direkt på hugget för att förstöra han fina hemkomst fest. Man kanske kunde ha följt upp svaret på detta märkliga svar med ”jo men på de andra skeppen gick ingen till angrepp på soldaterna och där vart ingen skjuten”
    Och efter en lång redogörelse i detalj hur alla hade avrättats frågade nån tillslut ”såg du allt det här” ”nä jag var nere under däck. Men han hade hört vad journalister från Pakistan,Indonesien,Turkiet hade berättat för honom..WOW vilka föredömliga länder när det gäller journalistik!
    Jag hade ingen koll på vem han var men efter ha googlat lite på honom och fick lära att han bla fördömde Lars Vilks framträdande i Uppsala så fattar man ju att han är en riktig tomte.
    Professor i Islamologi…snarare presschef för Hamas. Undra om hans bror Jonas hade gått hem hos han aktivistpolare från Turkiska IHH,dom hade väl snarare lynchat honom!

  4. Kan du kommentera dina serbiska bröders folkmord av 8000 människor i Sebrenica i Bosnien.

    • Gärna Arne, det kan du läsa om i tidigare inlägg. Jag kan kommentera ”folkmordet” när som helst. Om du verkligen bryr dig kommer du att leta upp det inlägget, läsa det och kommentera där. I och med att detta inlägg inte berör just det ämnet så kommer jag inte att kommentera det här, fast det kanske inte framgick tillräckligt tydligt att detta inlägg inte handlar om Serbien?
      Men av ren kuriosa, menar du att jag på något sätt är ansvarig för krigsbrott utförda i forna Jugoslavien?

  5. Haha en google sökning på ship to kurdistan ledde hit. Var inte den enda som tänkt tanken.. Två sidor på myntet.

  6. bra inlägg!
    Ship to kurdistan! Ja tack =)
    Turkiet å turkar full med dubbelmoral!

    • Tack Azad!

      Dock är det tyvärr så att det inte enbart är turkar som är fulla av dubbelmoral, det verkar vara en vanlig mänsklig egenskap.

  7. Ship to Kurdistan – Det är den bästa iden som jag hört!!!

    Egentligen är det inte så konstigt att Turkiet agerar på det sättet, de känner sig tvungna att hantera IDF och Israels nya fokus på kurderna. Kurderna & Israel har länge varit vänner och allierade. En framtida kurdisk flagga, kommer troligen att ha en Davids-stjäna i mitten (en gul). Men poängen är att Turkiet känner sig desperata och en närmare samarbete med Iran&Syrien är då nödvändig (som man sett turkiet att göra) för att dessa länder har stora delar av Kurdistan i sig och därmed stora kurdiska minoriteter.

    Personligen, tycker jag att IDF borde ha slaktat alla på dessa båt och fått skeppen att försvinna. Det hade varit mer lämpligt sätt att sköta det på – då skulle ingen märka att dessa människor som kallar sig för aktivister (men som i själva verket drivs av en tänkt agenda, utlagt av Turkiet) inte saknas. Som sagt, my personal opnion!

    • Personligen anser jag att våld inte ska användas mot människor generellt utan endast mot sådana som brukar våld eller hotar om att bruka våld. Jag anser att människor ska få tycka vad de vill men inte att de ska få göra vad de vill, t.ex. att bruka våld mot andra godtyckligt. Jag hoppas att du inser problematiken med ditt uttalande om att slakta alla på båten, d.v.s. att en sådan åsikt kommer endast att få sådana människor (i stor utsträckning) att vilja slakta dig tillbaka. Som jag har uppfattat det så brukade inte samtliga våld och därför anser jag att våld inte skulle brukas mot dem, oavsett vilken åsikt de har.

      Inte för att jag har någon personlig erfarenhet – jag har dock en ganska levande föreställningsförmåga – så anser jag att det finns betydligt mer givande och trevliga sysselsättningar än att slakta överlag, vare sig det är djur eller människor. Att slakta människor brukar även föra med sig andra problem, som att andra vill slakta en själv. Därför skulle jag rekommendera en annan lösning som är mer trevlig och med en inte lika negativ bieffekt.

      Har du ett alternativt förslag?

Kommentera

