Körkort gör ingen skillnad

I ett kort men välskrivet inlägg kommenterar Cornucopia idag ett uttalande som Värmlands landshövding Eva Eriksson nyligen har gjort. Förslaget går alltså ut på att man måste ha ett ”körkort” för att bli bonde, trots att det redan finns många lagar som reglerar hur djurskötsel ska gå till. Man kan ju lätt tycka att de som får ett ”körkort” får en bättre utbildning i hur man utför saker, men som Cornucopia påpekar så bryter ju även körkortsinnehavare mot trafikreglerna. Det instämmer jag fullständigt med.

För att ytterligare stärka han påstående ska jag kort återge händelser från gårdagen och natten till idag.

Ca kl 21 så cyklade jag in mot stan. Jag skulle möta en vän vid Björns Trädgård. Detta innebär att jag som cyklist passerar hotellet Scandic Malmen eftersom jag bor söder om stan.

Alla som cyklar och brukar passera denna plats har nog mer än en gång lagt märke till att det finns en taxistation utanför hotellet. Detta är svårt att inte lägga märke till som cyklist eftersom dessa taxiförare brukar parkera på den tydligt markerade cykelvägen. Jag brukar fråga dem om cykelvägen är en parkeringsplats, men då säger de att de får stå där, vilket givetvis är en ren lögn. De får inte stå parkerade mitt i en cykelväg, hur mycket taxiförare de än är. Just igår var det en kreativ förare från Taxi Stockholm som hade dubbelparkerat bredvid en annan taxibil, och givetvis var han då parkerad mitt över cykelvägen. Han var lite ”smart” så han drog igång varningsljusen, som för att signalera att hans bil är trasig. Samtidigt stod den andra taxiföraren på huk och lutade sig mot denna bils passagerarfönster och skrattade lite. De stod helt enkelt och snackade skit. Jag tänkte att jag inte skulle köra runt idioten utan ställde mig bakom och började plinga på ringklockan. Ja, ni vet ringklockan som det är lag på att man som cyklist har, även om ingen bilist någonsin hör att man ringer på den. Däremot brukar de höra när jag skriker på dem, trots att de har stängda fönster.

Som tur var hade ju denne idiot fönstret öppet på passagerarsidan eftersom han satt och småpratade med sin kollega. Jag frågade kollegan om detta var en parkeringsplats, eller om bilen faktiskt var trasig så jag kunde ringa en bärgningsbil för att få bort bilen. Han log obekvämt samtidigt som hans begåvade kollega flyttade på bilen.

Låtsas nu att jag och någon annan cyklist parkerade våra cyklar mitt i en bilväg och stod och snackade skit, hur hade reaktionen varit då?

Jag och min vän åt middag på en restaurang och därefter gick vi en promenad. Till slut hamnade vi söder om stan och var på väg mot mitt hem. När kl var ca 01.50 gick vi på Sockenvägen, från Årsta på väg mot Enskede. Då passerades vi av två polisbilar som i mycket hög hastighet körde på Sockenvägen som för övrigt just där är en 50-väg. Inte för att jag är en expert på att avgöra hastigheter med blotta ögat, men jag vet att en bil som kör i 50 km/h inte ser ut att köra speciellt fort. Däremot, om en bil som passerar lite på håll ser ut att färdas väldigt fort, ja då gör den antagligen det. Min spontana gissning är att dessa två polisbilar färdades i hastigheter runt 100 km/h.

Nu tänker säkert ni som läser att polisen ju får köra så fort, och ni har rätt. Det fanns dock ett litet problem: de hade inga blåljus på. Till saken hör också att inte så långt därifrån hittar man på Enskedevägen ett antal bensinmackar. I en av dessa finns en Seven Eleven-butik som för allmänheten stängs kl 23. Vi vanliga dödliga får då handla genom en liten lucka, medan det nästan alltid står en samling poliser i butiken och fikar, utanför brukar det stå ca 2-3 polisbilar parkerade. Detta har jag sett nästan varje gång jag har handlat där, vilket får mig att tro att jag är extremt bra på att pricka polisernas fikaraster, ja som att jag nästan på något telepatiskt sätt är synkroniserad med poliserna. För jag tror verkligen inte att de står där och hänger speciellt ofta, det är bara så att jag råkar komma dit varje gång de är där.

Min teori är att i polisbilarna som jag såg igår och som bröt mot trafikreglerna, d.v.s. mot Svea Rikes Lag, fanns fikasugna poliser som stämt träff med sina kollegor. Vare sig min teori stämmer eller inte så begick dessa poliser ett lagbrott, precis som taxiföraren som parkerat mitt i cykelvägen och som felaktigt angav att han hade tekniska problem med sitt fordon.

Något säger mig att samtliga av dessa personer har körkort. D.v.s. även passagerarna i polisbilarna (som jag visserligen inte hann se eftersom de körde förbi så fort). Därför kan man konstatera att ett körkort inte på något sätt säkerställer att en person inte begår ett lagbrott, även om den är polis.

2 responses to “Körkort gör ingen skillnad

  1. Det är svårt att hitta källor till det på nätet, så jag får låta dig lita på vad en god vän till mig har klarlagt. Denne vän gör för tillfället sin utbildning i polishöskolan.

    Poliser får köra precis hur de vill, med eller utan blåljus/larm, utan att bryta mot lagen. Det finns rekommendationer och en polis kan bli fälld för vårdslöshet ifall han/hon orsakar en olycka och man kan bevisa att polisen betedde sig vårdslöst.

    Hittade även en diskussion på Flashback som säger samma sak:
    https://www.flashback.org/t381739

    • Hm, intressant. Det betyder att alla bilister jag pratat med om detta inte känner till det.

      Men, jag tycker även att om polisen får köra hur de vill, så är det högst olämpligt att de gör det eftersom jag antar att de faktiskt inte måste dundra fram i 100 km/h på 50-vägar när de inte har blåljus på.

Kommentera

