Kära Skatteverket

Kära Skatteverket,

Eftersom jag vet att flera av era anställda har besökt min blogg de senaste veckorna istället för att arbeta väljer jag att kontakta er den här vägen. Det går säkert snabbare än att skicka ett e-mail.

Jag skrev härom dagen om hur lustigt det är att en person med skyddade personuppgifter inte kan hämta ut sitt företags momsregistreringsbevis på Skatteverket – trots medhavd legitimation – eftersom ni tydligen värnar om min ”säkerhet”. Samtidigt finns en lag som tvingar mig att uppge min adress om jag handlar av ett annat svenskt företag och som därmed gör skyddet av min adress obefintligt. Tack för det!

Det påminner mig nämligen om hur spännande mitt liv blev året 1990 efter att min far hade mordhotat mig. Min mor, min syster och jag fick byta vår befintliga lägenhet mot en annan, just för att skyddas från vår far. Delvis eftersom vi bodde på markplan i vår tidigare lägenhet och delvis eftersom han ju visste var vi bodde. På den nya adressen fick vi bo ostört i några månader, efter det lyckades någon normalbegåvad tjänsteman lämna ut vår adress till honom. De två följande åren gick jag således omvägar hem, för att se om hans bil var i närheten.

Han besökte oss flera gånger. Ibland lämnade han brev där han skrev att han älskade oss och förlät oss för det vi gjort mot honom, d.v.s. polisanmält honom för ett mordhot och misshandel som han faktiskt utfört. Men ibland så ångrade han sig och skrev att han skulle döda oss. En gång lät han sin livliga fantasi skena iväg ordentligt, och under den kreativa stunden smetade han blod på vår lägenhetsdörr. Detta pågick alltså i flera år och var en mycket upplyftande erfarenhet.

Det var därför jag med stor glädje för några år sedan kunde konstatera att en annan person stod utanför min bostad och mordhotade mig eftersom hans flickvän hade valt att sluta träffa honom och börjat träffa mig. Han upprepade hotet och gick t.o.m. så långt att han försökte få andra att misshandla mig. Trots detta så ville polisen inte göra någonting, d.v.s. polisen som likt er på Skatteverket får era löner betalda av mig och andra som inte är statligt anställda. Lustigt nog så behandlas vi varken av er eller era kollegor poliserna som de som faktiskt sätter mat på ert bord. Nej, vi behandlas som om vi vore idioter. Tyvärr börjar jag bli mer och mer benägen att hålla med om att vi som betalar era löner är idioter, eftersom vi är dumma nog och fortsätter att göra det.

Saker som länge har diskuterats nu är FRA-, Ipred- och ACTA-lagarna. Detta eftersom motståndarna till dessa menar att det är illa att statliga tjänstemän får tillgång till ens privata kommunikation, eftersom det lätt kan missbrukas, att det är tillräckligt illa när statligt anställda begår fel och att det därför inte ska göras ännu värre genom att låta privata bolag agera polis och domare vilket i sin tur kan få stora konsekvenser för individer som drabbas av detta.

Till försvar för dessa saker sägs det att det kommer att vara ”utbildade” personer som arbetar med detta, som om att utbildade människor inte kan göra fel.

Jag har en enkel fråga till er statligt anställda: om ni nu är så oerhört duktiga och bra på det ni gör, om ni nu är så över alla andra att ni anser er ska ha möjlighet att med omvänd bevisbörda kräva människor på pengar som ni påstår att de har tjänat men inte har ett enda bevis för att de har tjänat, hur kommer det då sig att ni inte ens lyckas skicka rätt djävla papper till en person som faktiskt besökt ert kontor och sagt till två av era fantastiskt duktiga och utbildade kollegor exakt vad jag ville ha och försökte hämta ut. Jag ville ha ett momsregistreringsbevis för mitt företag och INTE ett djävla personbevis som ni nu har skickat till mig, på min och andra skattebetalares bekostnad. Om ni inte ens klarar att göra en så enkel sak rätt, hur bra är ni då egentligen?

Tillägg: Jag hade rätt. Än så länge har jag fått fem klick från Skatteverkets intranät.

2 responses to “Kära Skatteverket

  1. Word!
    Myndigheter och moment 22 kanvi alla relatera till.
    Ha en bra dag.
    Johan

  2. Nä, det är inte mycket skatteverket klarar av, men det är ju fint att verket erbjuder mindre intelligent bemedlade människor en skyddad arbetsplats.

Kommentera

