Komisk byråkrati och märklig banksäkerhet

Den senaste tiden har jag ägnat väldigt mycket tid åt att ta reda på information om utrustning som jag behöver för att driva min verksamhet, samt att lokalisera leverantörer för denna utrustning som säljer den till ett lågt pris men erbjuder bra service. Med tanke på att det brittiska pundet har tappat en del i värde så har det visat sig vara betydligt billigare att handla utrustning från Storbritannien via Internet än att handla i Sverige. Prisskillnaderna är ibland så stora att jag hittat varor som är ca 60 % billigare än om man handlar dem i Sverige. Med tanke på att jag handlat för en avsevärd summa pengar (för en enskild företagare) så är jag glad över att jag hittat dessa leverantörer, men tycker att det är synd att jag inte upptäckt dem tidigare, givetvis.

I och med att Storbritannien är med i EU så slipper man tullkostnader, och vill man få deras moms avdragen för att betala svensk moms (som är högre men avdragsgill i Sverige om man har ett momsregistrerat bolag) så måste man ange sitt ”VAT registration number” till dem så att de kan göra avdrag. Hos en av leverantörerna ville de till och med att man skulle maila dem en PDF-kopia på registreringsbeviset. Dessutom var det viktigt att adressen som står på beviset skulle vara leveransadressen. Det var där jag fick lite problem. Jag har nämligen bytt adress sedan jag fick mitt registreringsbevis i början av året. Så jag begav mig till Skatteverket för att hämta ut ett nytt.

Inne på Skatteverket var det mycket folk, det är ju deklarationstider. Hela skattekontoret (som de alltså nyligen flyttat igen från Magnus Ladulåsgatan på Södermalm till Centralen) såg ut som ett provisoriskt bygge. Jag hämtade blanketten K6 för att redovisa min bostadsrättsförsäljning förra året och tog en kölapp för att hämta ut registreringsbeviset.  När det var min tur så inträffade det jag misstänkte skulle inträffa – de kunde inte lämna ut ett registreringsbevis eftersom jag har skyddade personuppgifter. Detta trots att jag kan legitimera mig. Saken är den att det bara är vissa personer på Skatteverket som kan ta fram den informationen och de fanns inte där. Tanten som hjälpte den yngre killen i kassan förklarade att de kommer att skicka det till mig. Då passade jag på att fråga henne om en sak som hörde ihop. Det är nämligen så att jag även ska handla varor av ett svenskt företag. Jag ville inte lämna min adress till dem eftersom det skrivs in i deras kundregister och jag ju har skyddade personuppgifter. Min kontakt på företaget – som jag känner – sade att det kommit en ny lag som säger att alla fakturakunders adresser måste registreras. Därför frågade jag tanten på Skatteverket om detta. Hon svarade att det stämmer och att min adress måste stå där. Då undrade jag hur jag ska göra med det att jag har skyddade personuppgifter, för uppenbarligen funkar inte dessa två saker ihop. Hon klurade på det kort och sade ”Ja, dessa två saker går emot varandra.”.

Alltså, som medborgare i Sverige med skyddade personuppgifter efter ett mordhot som polisen valde att inte agera på och som kostade mig avsevärt mer än 100 000 kr i och med flytt, så får jag själv inte hämta ut momsregistreringsbeviset för mitt företag som Skatteverket själva utfärdar. Detta är för att skydda mig, säger de. MEEEEEN, denna adress som då ska hållas hemlig eftersom personerna som hotat mig får gå fria trots bevis för att de genomfört hotet måste lämnas till ett företag där vem som helst som arbetar på företaget kan få tillgång till adressen. Bra jobbat Skatteverket! 🙂

När jag beställde mina varor från leverantörerna i Storbritannien valde jag att handla med kort. Hos den första leverantören – de som ville ha kopia på registreringsbeviset – så gick det bra att handla med kort. Det gick även bra med att skicka kopia på det registreringsbeviset jag hade, visade det sig idag när jag fick svar från dem. Hos de andra leverantörerna upptäckte jag något nytt. Det visade sig att jag utöver att lämna de sedvanliga uppgifterna om kortnummer, säkerhetsnummer och datum för kortets giltighet, skulle koppla in min kortläsare som Handelsbanken (där jag har mina konton) tillhandahåller, därefter skulle jag stoppa in mitt Master Card i kortläsaren och skriva in min kod, sedan skulle jag skriva in en sifferkod som stod i webbläsaren, och då skulle en annan kod genereras av kortläsaren vilken jag sedan skulle skriva in i ett fält i webbläsaren. Det intressanta var att att det stod att jag skulle ansluta min kortläsare utan sladd. Den har alltid haft en sladd i sig eftersom det är så man ansluter till Handelsbankens Internettjänst, så detta var något nytt för mig. Jag provade att dra ut sladden och få igång den, men inget hände. Kortläsaren vad ”död”. Jag kopplade in sladden och displayen blinkade till, men jag kunde inte göra något. Frustrerad tryckte jag till slut på ”cancel”-knappen på webbläsaren. Då hände det märkliga, betalningen gick igenom.

För säkerhets skull mailade jag och ringde leverantören, och mycket riktigt, allt var i sin ordning sade dem.

Nästa natt lade jag en order hos den tredje leverantören (detta med inköpen tar mer tid än man kan tro, en av ”dagarna” var jag vaken i 43 timmar i sträck och kollade upp varor, jämförde priser etc.), även de hade Handelsbankens extra ”säkerhetskontroll” och även denna gång fungerade inte kortläsaren. Då tänkte jag ”Hm, den där lilla luckan på baksidan av kortläsaren kanske är ett batterifack och batterierna är slut?!”. Så jag rotade fram en liten skruvmejsel ur flyttlådorna och skruvade upp luckan. Till min glädje så var det samma typ av batterier som används till mina baklysedioder till min cykel, och sådana hade jag nyligen köpt två stycken av från Teknikmagasinet i Ringen (trots att de kort innan sålt ett par Sennheiser in-earhörlurar till mig för 500 kr som de sade lät ”mycket bra” men som låter djävligt illa jämfört med mina tolv år gamla Sony-lurar som också är väldigt små). Jag öppnade förpackningen till batterierna och insåg då att ett av batterierna var fel. De säljs separat och är sådana där små tunna, platta och runda saker (vet inte vad de heter och bryr mig inte så mycket om det), men ett av dem var plattare och hade en annan sifferkod ingraverad i metallen. Detta gjorde mig riktigt irriterad eftersom det ju inte var batteriet jag sade att jag ville ha till deras säljare, därför kommer jag aldrig mer att handla av Teknikmagasinet i Ringen. Hur som helst så tog jag batterierna ur kortläsaren och stoppade i dem i baklyset för att se om de fungerade, och det gjorde dem! Men kortläsaren var död… Så jag gick tillbaka till datorn och tryckte uppgivet på ”cancel” igen, nu riktigt besviken eftersom jag är i behov av att få dessa varor snabbt levererade. Till min förvåning (ja, någonstans så tror jag ju att saker ska fungera som de ska) så gick ordern ändå igenom. Detta gjorde mig glad eftersom jag behöver varorna, men jag börjar ju onekligen hysa stora tvivel gentemot Handelsbankens ”säkerhetslösning”.

Under natten gick jag även igenom papper som jag ska lämna till min revisor och hittade då ett årsbesked från Nordea. På mitt Nordea-konto har jag 39 öre och jag har inte använt det på flera år, efter att ha flyttat allt till Handelsbanken med Handelsbankens hjälp. De skulle även avsluta mina andra konton, vilket de gjorde på SEB i alla fall, men tydligen inte på Nordea. Så jag ringde upp Nordea på fredagsmorgonen i all välmening, eftersom jag tänkte att det kostar dem betydligt mer att skicka dessa onödiga årsbesked till mig än vad de får ut av mina 39 ören. Dessutom tycker jag att det är en onödig miljöpåfrestning. Jag hälsade tanten i telefonen att jag bjuder dem på pengarna och att de kan stänga ner mitt konto. Antagligen kan de själva se att jag inte använt det på flera år. Hon svarade att det inte var möjligt att göra via telefon och att jag måste gå in på ett Nordea-kontor och legitimera mig. Fint, tänkte jag, med säkerhet och så MEN nu är det så att det endast finns 39 öre på kontot och de borde kunna se att det inte använts på flera år. D.v.s. att även om jag var en bedragare så skulle ingen direkt skada kunna ske, men nej, det gick inte. Jag svarade att det var tråkigt, eftersom jag antagligen inte kommer ta mig till ett av deras kontor för att göra dem en tjänst. Jag har ju t.o.m. glömt hämta ut pengar som Tele2 skickat tillbaka till mig då jag råkat betala en räkning två gånger (hävdar de), eftersom jag inte ansåg det vara värt besväret för den lilla summan det rörde sig om. Tydligen kunde inte Tele2 sätta in pengarna på mitt konto från vilket jag betalat räkningen, utan det är visst lättare att skicka ett utbetalningskort…

Nåväl, sådan är byråkratin och de som arbetar på Skatteverket och Nordea verkar endast rycka på axlarna åt sina små märkliga regler och onödiga utgifter. Så har människor varit på arbetsplatser där jag har jobbat, ja t.o.m. ägare. Det är erfarenheter som dessa som övertygar mig om att människor inte kommer att kunna lösa problemen som vi har framför oss, som t.ex. peak oil och kraftig miljöförstöring. Människor är helt enkelt för dumma.

4 responses to “Komisk byråkrati och märklig banksäkerhet

  1. Det är väl inte individernas fel eftersom de helt enkelt följer de anvisningar som de fått. Det spelar väl ingen roll om du som ringer till banken för att avsluta ditt konto har 39 öre eller 39000 på kontot. Personalen måste göra sitt jobb inom vissa givna ramar och dessa ramar är oftast där för allas säkerhet. Sedan kan man givetvis tycka att det är himla korkat och onödigt att ett kontoinnehavare med 39 öre får ha kvar sitt konto trots att denne inte rört pengarna på flera år, men sådan är helt enkelt lagen och det låter väl ändå rimligt att reglerna inte ”hoppar över” undantagen då och då. Om du verkligen bryr dig om miljön så borde du ändå känna att det är värt det att ta dig till det närmaste Nordea-kontoret och avsluta kontot. Tänk vilken tjänst du skulle göra miljön 🙂

  2. Självklart är det inte individens fel att det existerar vissa rutiner. Individens fel är däremot om den är med och upprätthåller dumheter. Om något är uppenbart korkat så bör individen kunna göra något åt saken, ja även om det existerar lagar. Om detta hade hänt mig och jag var den anställde så hade jag gått till mina chefer och påtalat problemet, eftersom jag kan se saker i ett större perspektiv. Det handlar om stora besparingar för företaget, som i sin tur är min arbetsgivare och ger mig mat på bordet.

    I Skatteverkets fall är det visserligen annorlunda eftersom de är en statlig verksamhet. Ju mer pengar de gör av med, desto mer kan de kräva nästa år. Därför finns sällan incitamentet att spara pengar på statliga verk och institutioner, tyvärr. Och när det gäller Skatteverket överlag så är det en myndighet jag har extremt svårt att respektera med tanke på tillämpningen av omvänd bevisbörda. Detta är något som aldrig bör accepteras i en demokrati, men Skatteverket påminner mer om en fascistisk konstruktion, och dess anställda är med och upprätthåller systemet. All skam till dem för det.

    Rimligtvis är det ju också så att om staten inte tillhandahåller den service staten sagt att den ska tillhandahålla, så bör man ju kunna göra avdrag för det på skatten. Varför ska man betala för en tjänst man faktiskt inte får? Men gör man det, ja då kan man räkna med att de kommer förstöra ens liv. För det är ju bara du som deras arbetsgivare (skattebetalare) som kan göra fel enligt dem, inte de själva vars lön vi betalar.

    Till den dagen då myndigheter börjar att bete sig som riktiga serviceverksamheter ska, d.v.s. att i alla lägen försöka ge bra service till sina kunder, så kommer jag att förakta dem och deras anställda. Jag ser inte varför jag ska sätta mat på deras bord mot att inte ens kunna få polisen att ingripa när jag blivit misshandlad och mordhotad. Inte ens när jag tagit reda på information om bedragare som gör kortbedrägerier på Internet har de varit intresserade, och detta har hänt vid flera tillfällen. Det hela är ett skämt.

    Att de sedan beskattar försäljning av bostäder som ”vinst”, bara för att priset har gått upp genom inflation, är också väldigt ”fint”. Vinst är det om man tjänar något på det, och jag har redan tidigare skrivit om att så inte är fallet. Skatteverket är i mina ögon ett av de mest effektiva förtryckarorganen i politikernas tjänst. Folk brukar oja sig om polisens ”fascistiska” metoder, men av egen erfarenhet kan jag säga att polisen knappt duger något till. De riktiga fascisterna är de ekonomiska utsugarna, för gör du inte som de säger så blir du brännmärkt. Sedan kan du i princip inte göra annat än att bli kriminell, och den kriminella biten menar jag att de får stå för själva. Bara för att de stjäl av sina uppdragsgivare kommer inte jag att börja stjäla.

  3. Absolut att myndigheternas sätt att agera i olika situationer inte alltid verkar så rimligt, sedan kan det också vara så att man idealiserar en perfektion som inte går att uppnå. Vid sådanna tillfällen tänker jag att det mesta beror på att den vertikala styrningen i världen omfattar större och större områden till den grad att hänsynstagande till individer och undantagsfall blir bara svårare och svårare. När fler omfattas av samma lagar och regler måste också lagarna bli strängare. Byråkratin är svår att gå runt när den väl upprättats. Köp en kossa och flytta in i en stuga mitt ute på landet! Det ska jag göra.

    • Jag är medveten om att perfektionen inte går att uppnå, inte för att perfektionen i sig är omöjlig utan för att människor i regel inte är intresserade av perfektion. Själv anstränger jag mig i de flesta lägen att göra mitt bästa. Visst, resultatet kanske inte blir perfekt men brukar överträffa genomsnittet ganska ordentligt, och min tes är att om alla försökte göra sitt bästa så skulle världen se annorlunda ut. Nu är det dock så att människor heller inte är intresserade av det. De vill ofta att någon gör sitt bästa för dem, medan de själva gärna endast gör det de ”måste”, och även då brukar de gnälla.

      Ang. att hänsynstagande till individer blir svårare och svårare så menar jag att det är något väldigt fel med lagstiftningen i sådana fall. Enligt min åsikt är det inte svårt att utforma ett väl fungerande system om man skulle skapa en konstitution med vissa värderingar som skulle ligga som grund till alla framtida lagar som stiftas och beslut som tas. I Sverige har vi de senaste åren sett flera lagar stiftas som direkt går emot de svenska grundlagarna, men trots det så reagera inte människor. Varför? De är upptagna med Laila Bagges bröllop och prinsessan Victorias kommande bröllop, eller varför inte med att rösta i Melodifestivalen?

      Lagar behöver inte vara strängare bara för att de omfattar fler människor; jag förstår inte varför du menar att de ”måste” vara det. Du ger ingen förklaring till varför det är så som du säger.

      Och ang. undantagsfall så ska de givetvis inte vara individbaserade. Men om vi utgår ifrån det som jag skrivit om innan så ska jag ge dig ett enkelt exempel: Banken skulle kunna ha en rutin som automatiskt stänger av alla konton med ett belopp under 50 kr på om kontot varit inaktivt i flera år. Man skriver in det i villkoren när en person skaffar ett konto och sedan är det klart. Det är inte ett dugg svårt att genomföra, jag tror inte att någon skulle opponera sig (jag kan inte komma på någon anledning) och folk skulle skaffa konton som vanligt. Det skulle spara banken pengar och miljön skulle bli mindre drabbad. Så på vilket sätt menar du att det är svårt?

      Det enda som är svårt att genomföra är när människor bestämmer sig för att det är svårt. Det är så många som pratar hur viktigt det är att ha bil och hur svårt det skulle vara för dem att inte ha det. Själv har jag aldrig ägt en bil och har inte ens körkort. Är mitt liv svårt? Ja, ibland men verkligen inte av den orsaken. Snarare är det så att mitt liv skulle bli avsevärt mycket svårare om jag ägde och brukade en bil.

      Ang. kossa på landet så önskar jag att det vore så enkelt. Tyvärr måste man nog ha mer än en kossa. Sedan ska man ha mark som den kossan kan beta på, etc. Det drar lätt iväg i kostnader, och du slipper inte byråkratin för det ska du se. Du drabbas snarare av ännu mer byråkrati.

Kommentera

